טיפול שיניים בהרדמה מלאה לילדים

האם טיפול שיניים בהרדמה מלאה לילדים הוא הפתרון הטוב ביותר? האם אין בזה סיכונים?

הורים רבים בוחרים לבצע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה לילדיהם. הם עושים זאת מסיבות רבות, אך בעיקר בגלל הפחד המלווה את ילדיהם בעת הליכה לטיפול שיניים. במאמר זה נענה על מספר שאלות נפוצות הקשורות לתהליך טיפול שיניים בהרדמה מלאה ונבחן את כדאיותו.

באיזה מקרים נהוג לבצע טיפול שיניים בהרדמה מלאה לילדים? נהוג לבצע טיפולי שיניים אלו במספר מקרים:

    1. ראשית, כאשר מדובר בפעוטות אשר לא משתפים פעולה או כשמדובר בילדים אשר סובלים מחרדה דנטלית גבוהה ולא נמצא כל פתרון חלופי לטיפול בשיניהם.
    2. שנית, ילדים אשר צריכים לעבור סדרת טיפולים ממושכת שעלולה להעיק עליהם ולגרום להם שלא לשתף פעולה.
    3. בנוסף לכך, טיפול שיניים בהרדמה מלאה מיועד גם לילדים בעלי בעיות התנהגות קשות ולילדים עם מגבלות גופניות או שכליות .

כיצד מתבצע תהליך טיפול שיניים בהרדמה מלאה לילדים?

טיפול שיניים בהרדמה מלאה לילדים מתבצע בדיוק כמו אצל מבוגר. לפני ההרדמה עובר הילד בדיקות גופניות ובריאותיות כלליות כדי לראות שאין סיכון בהרדמה. את ההרדמה מבצע רופא מרדים מוסמך, אשר עוקב אחר מצב הילד במשך כל הטיפול. בזמן ההרדמה מבוצעים כל הטיפולים להם הילד זקוק ובסיום ההרדמה, הילד נשלח לחדר התאוששות והרופא עוקב כי אכן הוא מתאושש ומתעורר באופן תקין.

האם קיים סיכון בטיפולי שיניים בהרדמה כללית?

הסיכון הקיים בהרדמה כללית זהה לכל סיכון הקיים בהרדמה אחרת הנעשית בבית חולים. מדובר בסיכון נמוך שעיקרו, הפרעה לנשימה סדירה. לכן, את ההרדמה מבצע אך ורק רופא מרדים מומחה אשר מחוייב לעקוב אחר מוניטור הבוחן את בריאות הילד בכל שלב בהרדמה.

האם זה הפתרון הטוב ביותר?

לא תמיד טיפול שיניים בהרדמה מלאה הוא הפתרון הנכון והחינוכי ביותר. ישנם דרכים נוספות אשר הנן יעילות להתגברות על הפחד מרופא שיניים. נכון, מצד אחד, טיפול שיניים בהרדמה מלאה הוא קל ופשוט, כשבסיומו הילד לא יחוש דבר. אך מצד שני, טיפול שיניים בהרדמה מלאה מלווה בסיכון כלשהו, גם אם קטן. בנוסף, טיפול שיניים כזה עלול למנוע מהילד ללמוד את חשיבות השמירה על בריאות שיניו. זאת מאחר והוא עלול לחשוב כי בגלל שניתן לטפל בשיניים בדרך קסם, אפשר לא להקפיד על תזונה נכונה או לשמור על הגיינת הפה.

כיצד ניתן להימנע מלעבור טיפול שיניים בהרדמה מלאה?

כדי להמנע מלעבור עם הילד תהליך של טיפול שיניים בהרדמה מלאה, יש להקפיד בעיקר על חינוך מוקדם להגיינה ובריאות השיניים. יש להקפיד על צחצוח ותזונה נכונה כבר מגיל קטן. כמו כן, כדאי להקפיד על ביקור אצל רופא שיניים לילדים כדי להפחית את רמת החרדה. כיום, ישנן מרפאות שיניים רבות לילדים הבנויות בצורה ייחודית המאפשרת לילד לחוות חווית טיפול משעשעת ובריאה. מרפאות אלו מבצעות טיפולים באווירה מחויכת המשלבת סרטים ומתן פרסים, כך שרמת החרדה יורדת והסיבה העיקרית לביצוע טיפול שיניים בהרדמה מלאה, קרי הפחד של הילד, לא תתקיים כלל. במידת הצורך, כמו אצל ילדים קטנים במיוחד, ישנן דרכים חלופיות להרדמה מלאה כמו באמצעות סדסיה קלה, טשטוש, גז צחוק, סירופ כלורל הידרט ועוד.