השלמת שיניים

השלמת שיניים כטיפול בשיניים שבורות או סדוקות: תופעה רווחת ברפואת השיניים, היא מטופלים בעלי שיניים קדמיות שבורות ואו סדוקות כתוצאה  מתאונות או סתם מזל ביש. לעתים, תנועה לא מכוונת של מזלג, פוגעת בשן קדמית ועלולה לשבור אותה.

מטופלים רבים, מחכים זמן רב מדי עד אשר פונים לטפל בבעיה, ייתכן כי אינם מודעים עד כמה פשוט הטיפול בשן קדמית שבורה… למעשה, ישנן דרכים רבות לטיפול בשן שבורה אולם, הטובה ביותר לדעת ד"ר אבירם, הינה כיסוי השן בחרסינה, או הרכבת כתר חרסינה מעל השן, כלומר השלמת שיניים.

מה קורה כאשר נשברת לכם שן כתוצאה מחבלה?

הדרך הזולה והמהירה לא בהכרח הטובה

דרך זולה יותר לטיפול בבעיה, הינה בנייה מחדש של השן באמצעות חומרים אחרים, כדוגמת החומרים המשמשים לביצוע סתימות של חורים בשיניים. חומרים אלו מכונים: שרפים מרוכבים.

רופא שיניים בונה מחדש את השן באמצעות שכבה של חומר שנצמדת לשן באמצעות דבקים מיוחדים. לאחר מכן, מלטש את החומר עד שהוא נראה חלק לגמרי, תהליך זה נקרא "השלמת כותרת" או בניית השן ובעצם, מעצב מחדש כפי צורתה המקורית של השן.

רופאי שיניים ברובם יסתפקו בשכבה אחת של החומר ולרוב ידרשו על כך תשלום של סתימה רגילה. חלקם, משתמשים במספר שכבות של החומר, כדי ליצור מראה טבעי הרבה יותר של השן, ומשתמשים בחומרים מיוחדים ויקרים יותר ולכן, ידרשו תשלום גבוה יותר.

בכל מקרה, התהליך כולו אמור לקחת 30-90 דקות, לכל היותר. היתרונות לסוג זה של ציפוי השן, נעוצים בעובדה כי הטיפול זול יותר. עולה בין רבע לחמישית מציפוי של חרסינה ונראה טוב. החסרונות הם, שהחומר לרוב אינו עמיד במיוחד ונוטה להישבר, לדוגמא בעת לעיסה של מאכל קשה יותר לנגיסה. בנוסף, עם השנים, החומרים קולטים חומרים מהפה ומשנים את צבעם.

בשלב זה, השן תיראה כאילו שונה מהשיניים הסמוכות לה ואז ייעשה כנראה ניסיון להחליף את הציפוי, ללטש אותו, ואולי באותה הזדמנות כדאי כבר לחשוב גם על ביצוע הלבנת שיניים לשאר השיניים בפה.

כמעט תמיד בעת טיפול שורש בשן קדמית, יש צורך לבצע מיד כתר כדי לכסות על האזור שטופל, כדי להגן על השן משבירה. לכתר יש שתי שכבות, האחת פנימית והשנייה, חיצונית – שעשויה מחרסינה.

חומרי גלם להשלמת שיניים:

  1. מתכת שאינה אצילה – עשויה מסגסוגת מחומרים שאינם אצילים, כדוגמת ניקל ועוד.
  2. מתכת חצי אצילה – מכילה כ 60% פלדיום וכל השאר מתכת שאינה אצילה.
  3. מתכת אצילה – לרוב מכילה עד כ 88% זהב.
  4. זהב 24 קאראט – זהב שעבר תהליך של אלקטרוליזה, במהלכו מודל של השן נכנס למעין אמבט של תמיסת זהב. מעבירים בחומר זרם חשמלי, והזהב מתגבש על דגם השן שבפיך. הזהב יוצר מעין "כיפה" שמתאימה למידותיה של השן. את ה"כיפה" הזו, תכסה השכבה החיצונית של החרסינה.
  5. תבניות חרסינה, נעשות במספר שיטות. לעיתים, נעשה ע"י מחשב המכין דגם של השן ולפי המידות הללו מכינים את "כיפת" החרסינה הפנימית. הכיפה הפנימית תכוסה על ידי שכבה נוספת של חרסינה חיצונית.

רופאי שיניים רבים מסתייגים משימוש במתכות שאינן אצילות. שימוש בסגסוגת וחומרים בעלי נטייה ליצור אלרגיה, בעת הכנת הכתר עשויים ליצור שינויי בצבע החניכיים לאחר כמה שנים. אל אלרגיה לחומר כזה עלולה לגרום לדימומים בחניכיים ולכן, כיום, רוב התרכובות שאינן עשויות ממתכת אצילה לא מכילות ניקל, אלא רק כרום או קובלט.

יישור שיניים עקומות וסגירת מרווחים באמצעות ציפויי חרסינה

מאז הוצאת הניקל מן התרכובות הללו, ירד בצורה ניכרת שיעור האלרגיות בעקבות טיפולים אלה. בנוסף, כל החומרים הללו, מאושרים בדרך כלל על ידי ארגון ה FDA האמריקאי. למרות שסקרים שנעשו בקרב הציבור האמריקאי מראים כי 99% מרופאי השיניים משתמשים במתכות שאינן אצילות, עדיין יש רופאי שיניים המסתייגים מהם. הבעיה היא, שמחירי הפלדיום והזהב עלו מאוד בשנים האחרונות וגרמו לעליית המחירים של ייצור כתרים העשויים מהחומרים הללו. לכן, כיום ההבדל במחיר בין סגסוגות אצילות לבין כיפות חרסינה קטן מאוד.

השלמת שיניים קדמיות ואחוריות

נשאלת השאלה, האם עדיין יש צורך בבחירה קפדנית של החומרים מהם עשויה פנימית הכתר? גם לאדם שאינו סובל מאלרגיה למתכות כאלה ואחרות? לא בהכרח. אולם במידה ורופא שיניים שלכם משתמש רק במתכות אצילות, חשוב שתשאלו מהי המתכת ומה העלות.

השלמת שיניים בחלק האחורי של הפה

לדעתו של ד"ר אבירם, בחלק האחורי של הפה, בפירוש ניתן להשתמש בכתרים העשויים ממתכת שאינה אצילה ללא כל נקיפות מצפון ולכן, גם אם במידה והחניכיים ישנו את צבען בעוד מספר שנים אף אחד לא ישים לב לכך, כיוון שמדובר בחלק האחורי של הפה. אם תחשבו על זה, רק הטיפ הזה יכול לחסוך לכם כמה אלפי שקלים…

השלמת שיניים בחלק הקדמי של הפה

לגבי החלק הקדמי של הפה, ממליץ ד"ר אבירם להשתמש רק בחומרים מצוינים של מתכות אצילות או כיפות חרסינה בשיטות זרקוניה, וולסראמ, או לאבה, שמהוות גם פתרון סופר אסתטי לבעיה. כך או כך, עשה לעצמך טובה, אל תלך על פתרון שידוע לך כבר מעכשיו כי ייתכן שיפגע בחיוך שלך בעתיד. אנחנו לא מספיק עשירים כדי להוציא כסף על דברים זולים.

באופן פרדוקסאלי למדי, כתרים שעשויים מחומרים שאינם מכילים מתכת יקרים יותר מכתרים המשלבים מתכת בתהליך הפקתם. הסיבה לך היא שבתהליך הפקת הכתרים הללו, מדובר בפטנטים המשויכים לחברות שפיתחו את המוצר/תהליך. לכן, כאמור, עדיף לבחור בחומרים שאינם מכילים מתכת לפחות בהשלמת שיניים, בחלק הקדמי של הפה, שמהווה חלק נכבד מ"כרטיס הביקור" שלנו בכל תחומי החיים.