כל מה שצריך לדעת על שתלים ועל השתלות שיניים

עומדים בפני ניתוח השתלת שיניים? ראשית כל, הרשו לנו לברך אתכם על ההחלטה הבריאה.

לא פשוט לקבל את ההחלטה על ביצוע השתלת שיניים, ובמיוחד אם אתם נמנים על הרבים החוששים מפני טיפולי שיניים מורכבים. אנחנו כאן בכדי לתת לכם את כל המידע הדרוש ולהכין אתכם, שלב אחר שלב, לביצוע ההשתלה.

על שתלים ועל השתלות שיניים

שתלים הם דיבלים מתכתיים, אשר נועדו להחליף את שורש השן המקורית שנפגעה, והם מבוצעים במצבים בהם חסרה למטופל שן אחת או יותר. למעשה, ניתן לסכם את תפקידם בפה כנקודות עיגון. השתלים מוברגים לעצם הלסת במקום שורש השן המקורית ומשמשים בסיס למבנה שעליו מולבש כתר דמוי שן, ולעיתים חלקי חילוף אחרים המיועדים לעיגון תותבות נשלפות. שתלים מאפשרים למלא את מקומן של שיניים חסרות, באופן שכמעט ולא ניתן לזהות אותם כלפי חוץ ובכך הם מסייעים לשיקום אסתטי של הפה.

פיתרון של שתלים מתאים לחוסר בשיניים שנגרם עקב הזנחה ארוכת שנים, פגיעה בלתי הפיכה בשן שמחייבת עקירה או להחליף שיניים שנשברו או שניזוקו עקב פציעה טראומתית.

ההשתלה מבוצעת בשני שלבים

  1. בשלב הראשון: מוחדרים שתלים למקומות הנכונים בעצם, ומעליהם מבוצעים תפרים.
  2. בשלב השני: לאחר קליטתם של השתלים בעצם הלסת, מורכבים עליהם מבנים שאליהם מחוברים כתרים זמניים, ובהמשך מחליפים אותם כתרים קבועים.בחלק מהמקרים מחברים לשתלים חלקים אחרים (לדוגמא: תיקתקים הנקראים מצמדים כדוריים) שמטרתם עיגון של תותבות נשלפות.

השתלות שיניים בשיטת All On 4

בהשתלות שיניים רגילות מתקינים מספר שתלים, כאשר כל שתל משמש כתחליף לשן אחת, ובחלק מהמצבים מרווחים בין השתלים ותולים בינם כתרים באוויר, מה שמכונה גשר חרסינה. למעשה 8 שתלים יכולים להחזיק 14 כתרים.

שיטת All On Four או אול און 4 היא שיטה המאפשרת התקנה של גשר שלם, המכיל 12-10 שיניים מלאכותיות, על ארבעה שתלים בלבד. בשיטה זו מותקנים ארבעה שתלים, כאשר השניים המרכזיים מוברגים בזווית ישרה ואילו השניים הקיצוניים מוברגים באלכסון לאחור.

כך נוצר מבנה טרפזי, המאפשר העמסה מיידית של הגשר. שיטה זו מיועדת בעיקר למקרים בהם הלסת מחוסרת שיניים לחלוטין או כאשר צד אחד של הלסת הוא ללא שיניים.

השיטה היא שיטה מהירה במיוחד, המאפשרת שיקום כמעט מיידי של הפה, אולם היא יקרה יותר ומצריכה מיומנות גבוהה יותר של רופא השיניים המבצע את ההשתלה.

מי מפחד מהשתלות שיניים?

פחד מרופאי שיניים, המכונה 'חרדה דנטלית', הוא מנת חלקם של כעשרים אחוז מהאוכלוסייה ופעמים רבות הוא מהווה גורם משמעותי לבעיות דנטליות.

להימנעות מביקורים אצל רופאי שיניים יש מחיר, והזנחה ארוכת שנים של בריאות הפה, עלולה להביא לפגיעה אסתטית חמורה בעתיד. זהו מצב פרדוקסאלי, שכן רבים מהזקוקים לביצוע שתלים סובלים מחרדה דנטאלית, בעוד היא בעצמה מהווה את אחד הגורמים העיקריים למצבם מלכתחילה.

לכן התפתחו בשנים האחרונות דרכים שונות לביצוע טיפולים אלו, החל מטיפולים כמו All On Four או All On Six, המאפשרים את קיצור התהליך וכלה בביצוע טיפולי שיניים תחת הרדמה מלאה.

אם גם אתם נמנים על הסובלים מתופעה זו, מומלץ בחום להתייעץ עם רופא השיניים ולהציג בפניו את חששותיכם.