דלקת בשן ובחניכיים

עם הופעתם של סימנים לדלקת בשן, יש למהר ולקבוע תור חירום לרופא השיניים. התעלמות או הזנחה של טיפול נכון, עשויים לגרום להתדרדרות מהירה, לא נעימה, כואבת ואפילו מסוכנת.

סימנים לדלקת בשן – כאב שבעל פה

כשאתם מתלוננים על כאבי שיניים, למה אתם מתכוונים? האם הכאב הוא בחניכיים? בלסת? בשיניים? האם הגורם לכאב הוא שן סדוקה? שורש חשוף? דלקת חניכיים? אולי מדובר בחולי אחר המקרין על הכאב בשן? את התשובות לשאלות אלו, לא תוכלו למצוא במאמר זה, כיוון ועל מנת לזהות בדיוק את הגורם לכאבי השיניים, יש צורך בביקור אצל רופא שיניים לצורך בדיקה והערכה.

למרות שלא ניתן לזהות בדיוק מהו הגורם לכאבי השיניים, יש בידינו הכלים לקבוע האם כאבי השיניים מקורם בשיניים עצמן או שמא מדובר במקור אחר, מידע זה יכוון אותנו לגבי אופן הטיפול הרצוי בכאב. איך ניתן לעשות זאת? באמצעות זיהוי סימנים לדלקת בשן, הנחשבים נפוצים במקרים בהם הכאב נובע מהפרעות שונות באזור השיניים / החניכיים.

איתור וזיהוי סימנים לדלקת בשן, יוכלו לסייע לכם להבין את מקור הכאב, ובעיקר, למזער אותו בצורה מינימאלית, לפחות עד הגיעכם אל רופא השיניים שלכם. במאמר זה, נבחן רשימה של סימנים לדלקת בשן, ונציג בפניכם מספר פתרונות ושיטות להקלה על הכאב.

סימנים לדלקת בשן – כך תזהו כי עליכם ללכת לרופא שיניים

להלן מספר סימנים לדלקת בשן, הכוללים אחד או יותר מהתחושות והתופעות הבאות:

  • כאבי שיניים חזקים המגיעים במפתיע
  • נפיחות של החניכיים
  • שיניים נעות בעת מגע, ואולי אפילו רופפות
  • אזור הדלקת אדום ומוגלתי
  • רגישות לטמפרטורה חמה / קרה
  • תחושת רגישות בעת לעיסה או נשיכה
  • טעם מר בפה
  • ריח פה לא נעים

במקרים חמורים יותר, יתכנו סימנים לדלקת בשן, אשר יבואו לידי ביטוי בנפיחות של הפנים או הלחי, חום גבוה, אי שקט, בלוטות לימפה נפוחות ואפילו תחושת התכווצות של שרירי הלסת. סימנים לדלקת השן המופיעים במלוא חומרתם, מחייבים טיפול חירום אצל רופא השיניים, במידה ולא ניתן להגיע אל רופא השינים מסיבות שונות, יש למהר ולהגיע לחדר מיון כיוון ויתכן והזיהום באזור השן, התפשט לאזורים אחרים של הלסת או הגוף.

איך מטפלים?

עם הופעתם של סימנים לדלקת בשן, יש למהר ולקבוע תור חירום לרופא השיניים. התעלמות או הזנחה של טיפול נכון, עשויים לגרום להתדרדרות מהירה, לא נעימה, כואבת ואפילו מסוכנת.

כמעט כל מרפאת שיניים מציעה טיפולי חירום במידת הצורך, והם נחשבים (ואף נקראים) טיפולי עזרה ראשונה. אם אין בקרבתכם מרפאת שיניים קרובה, תוכלו לפנות היישר אל מרפאת שיניים ברמת גן או מרפאת שיניים בראשון לציון, בערים אלו, יש יחד כמעט מאה מרפאות שיניים העומדות לשירותכם.

במרפאות השיניים, יבחן הרופא את מקור הבעיה ויציג אסטרטגיית טיפול אפשרית. על מנת לטפל בבעיה באופן ראשוני, יציע לרוב רופא השיניים אנטיביוטיקה או טיפול אחר למניעת זיהום, טיפול זה לא ירפא את הבעיה, אך יקל על הכאב. מיד לאחר הטיפול הראשוני יש לקבוע תור לטיפול מעמיק שייעודו לשמור על מצבן הטבעי והבריא של השיניים.

הטיפול הטוב ביותר: מניעה

במקרה של הופעת סימנים לדלקת בשן, לא ניתן לבצע טיפולים ראשוניים בבית ויש לגשת במהירות לרופא. יש להימנע משימוש בחומרים שעלולים להגביר את הכאב (כמו גרגור מים עם מלח), ואפילו להימנע מצחצוח השיניים שאינו פשוט לביצוע מלכתחילה בגלל הכאב ושעלול להחדיר את המוגלה.

הדרך הטובה ביותר לטפל בדלקות שיניים, ולהימנע מהופעתם הלא נעימה של סימנים לדלקת בשן, היא באמצעות טכניקות מניעה פשוטות ואינטואיטיביות וביניהם: שמירה על היגיינת הפה, הקפדה על צחצוח נכון ושימוש בחוט דנטאלי, תזונה נכונה ועתירת ויטמינים (ולא מתוקים), ובעיקר, ביקור סדיר אצל רופא שיניים, שידע להבחין ולהזהיר אתכם לפני התפרצות דלקת שיניים קרובה.