פצעים על הלשון אצל ילדים

כך עוזרים לילד להפסיק לבכות

פצעים לבנים על הלשון יכולים להיות מעיקים ומטרידים את מנוחתנו. תארו לכם מה קורה לעולל קטן, אשר עקצוץ מעיק מופיע לו בבוקר או במהלך הלילה, ואין לו מושג מה מקורו. פצע על הלשון, שמכונה אפטה, הינו פצע בצבע לבן, שטחי עם מסגרת אדמדמה. בדרך כלל, הופעתם של פצעים לבנים על הלשון, מעידה על אחד מן הגורמים הבאים: תזונה לקויה הכוללת מאכלים שומניים, מלוחים או חריפים, חוסר בברזל, מינרלים, ויטמינים או חומצות אמינו, מצב רוח ירוד, בעיות בעיכול או קנדידה או פטרת. אצל ילדים ופעוטות הסיפור הוא קצת שונה.

פצעים לבנים על הלשון אצל תינוקות מסמלים, בדרך כלל, מחלות זיהומיות או מחלות ויראליות. העולל, שסובל מהופעת פצע על הלשון, יכול להגיב בצורה מטרידה. על פניו נראה כי התינוק בריא, אך ברור כי משהו מטריד את מנוחתו. לפעמים לוקח להורה זמן מה לגלות כי סיבת הבכי היא פצע על הלשון.

במידה והתופעה של פצעים לבנים על הלשון אצל התינוק או הילד חוזרת על עצמה, יש לברר האם מדובר באחד הגורמים הבאים: מערכת חיסונית חלשה, חוסר בוויטמינים, בברזל, במינרלים ובאבץ. ייתכן שגם גורמים תורשתיים הם חלק מן האחראים לתופעת פצעים לבנים על הלשון. אם מדובר בילד ולא תינוק, ייתכן שמברשת השיניים לא מתאימה או שהצחצוח לא מתבצע נכון. במקרה כזה עשויה תופעת פצעים על הלשון לחזור על עצמה מדי פעם.

הקשר בין פצעים לבנים על הלשון וחלב עיזים

התייעצות עם רופא שיניים יכולה להרגיע את ההורים ואף למצוא פתרון ומרגוע לעולל או לילד שסובל מהתופעה של פצעים על הלשון. מחקרים מראים שחלב עיזים עוזר להרגעת העולל שסובל עקב פצע על הלשון. חלב עיזים היה ידוע עוד בעבר כתרופת סבתא לתופעה של פצעים על הלשון. מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב יחד עם משרד הבריאות, הוכיח כי אכן ניתן לאשש את העניין, ונמצא כי חלב עיזים עוזר למערכת החיסונית להתמודד עם תופעת פצעים על הלשון.

פצעים על הלשון – כך רופא שיניים יכול לעזור

ביקור אצל רופא שיניים, גם בגיל צעיר, יכול לעזור גם הוא. רופא שיניים יכול לבדוק את העולל ולבדוק את סיבת הופעת פצעים על הלשון. איבחון נכון של רופא שיניים יכול לחסוך טרטור ובהלה לשווא. ייתכן ומדובר במחלה ויראלית, אך באותה מידה ייתכן שמדובר בבעיית חניכיים או בעיה בשיניים, בה יכול רופא שיניים לטפל. מרפאות השיניים יכולות לחלק להורה טיפים כיצד לעזור לילדים לטפל נכון בשיניים, דבר שלעיתים יחסוך את הופעת תופעת פצע על הלשון. צחצוח נכון, תזונה נכונה ושימוש במברשת שיניים רכה, יכולים לעזור ולמגר את התופעה. טיפול במחלת הסרטן אצל ילדים יכול גם הוא לגרום להופעת פצע על הלשון. על מנת לעזור באבחון, יש לעדכן את רופאי שיניים בכל הפרטים הרפואיים של הילד.

טיפ חשוב: ניתן לרכוש ללא מרשם בכל בי מרקחת משחה המשמשת להרגעת האזור, לדוגמא: אנדנט, וניא תקל על העולל. לפצעי אפטה למינהם קיים גם תכשיר בשם: אורל-מדיק, שנגיעה אחת איתו מקלה על הבעיה כמעט מיידית.