טיפולי שיניים – כל מה שצריך לדעת

קיימים סוגים שונים של טיפולי שיניים:

הלבנת שיניים

לאורך השנים, שכבת הדנטין בשן הולכת ונצבעת, עקב חשיפה לחומרים שונים המכילים צבענים, כמו קפה או סיגריות. המבקשים לשפר את מראה שיניהם, יכולים לבצע הלבנת שיניים באמצעים ביתיים וכן באפשרותם לבצע הלבנת שיניים מקצועית במרפאת השיניים.

הלבנת שיניים במרפאת השיניים מבוצעת באמצעות חומר מלבין, בשילוב לייזר או נורת לד, והיא מהירה הרבה יותר מהלבנה המבוצעת באמצעים ביתיים. לאחר טיפול הלבנת שיניים, חשוב להימנע משתיית קפה, מעישון ומחשיפת השיניים לחומרים צובעים אחרים.

יישור שיניים

יישור שיניים, או אורתודונטיה, הוא תחום התמחות ברפואת שיניים, העוסק בתיקון פגמים שונים שנוצרו בעת צמיחת השיניים. יישור שיניים מתבצע באמצעות פלטות, גשרים אורתודנטים, כתרים או סדים שקופים ומטרתו להביא לסגירה נכונה של הפה ולשיפור אסתטי. תהליך יישור שיניים הוא תהליך ממושך, האורך החל ממספר חודשים ועד מספר שנים, והגיל המקובל להתחלת ביצוע טיפולי יישור שיניים הוא גיל 12. יישור שיניים מסייע בנוסף למניעת עיוותים בלסתות, למניעת פגמים בדיבור ולמניעת נזקים עתידיים.

טיפול שורש

טיפול שורש הוא טיפול שיניים שגרתי ונפוץ, המבוצע במצבים בהם העששת בשן חצתה את שכבות השן העליונות והגיעה לרקמה פנימית של השן. התרבות החיידקים באזור זה גורמת לכאבים עזים ועלולה להתפתח לזיהום. בטיפול שורש מבצע רופא שיניים פתיחה של השן, סילוק של העששת, ניקוי של מוך השן ושל תעלות השן ולאחר מכן סתימה של השן על ידי חומר מילוי. טיפול שורש מבוצע באלחוש מקומי, ולפני ביצועו מבוצעים צילומי רנטגן, על מנת לאבחן את מצב השן.

דלקת חניכיים

דלקת חניכיים היא מצב דלקתי, המתפתח ברקמות הרכות של החניכיים בחלל הפה. דלקת חניכיים מתפתחת בעקבות חיידקים וסימניה כוללים דימום בעת צחצוח השיניים, רגישות של החניכיים, נפיחות בחניכיים וכאבים. אי-טיפול בדלקת חניכיים עלול להביא להתפתחות מוגלה ולנסיגת חניכיים.

הטיפול בדלקות חניכיים מבוצע על ידי רופא שיניים וכולל הסרה של האבנית וטיפול אנטיביוטי. דלקת חניכיים ניתנת למניעה באמצעות שמירה קבועה על היגיינת הפה, ביצוע ביקורות תקופתיות אצל רופא שיניים ואצל שיננית ופניה לרופא השיניים עם גילוים של סימנים ראשוניים לדלקת.

שתלים דנטלים

שתלים דנטליים הם גופים מתכתיים, המוחדרים לעצם הלסת ומאפשרים הרכבה של מבנה אשר נראה כשן רגילה לכל דבר ומתאים לשיניים האחרות בפה. במצבים בהם חסרות מספר שיניים, ניתן להרכיב גשר אשר יחובר למספר שתלים דנטליים. שתלים דנטליים מאפשרים שיקום אסתטי במצבים של חוסר בשיניים והשימוש בהם כיום נפוץ ביותר. התקנה של שתלים דנטליים מתבצעת על ידי רופאי שיניים מומחים בהרדמה חלקית, וניתן אף לבצע אותם בהרדמה מלאה, בסיועו של רופא מרדים.

השתלות שיניים

השתלות שיניים מבוצעות מזה עשרות שנים, אולם הן הפכו לנפוצות ביותר בשנים האחרונות, הודות למגוון שיטות המאפשרות את ביצוען באופן מהיר ובעלות נמוכה מבעבר. מטרתם של טיפולי השתלות שיניים הינו שיקום אסתטי של הפה במצבים בהם חסרות שיניים, והם מבוצעים באמצעות שתלים המוחדרים לעצם הלסת, אשר עליהם מולבשים כתרים, מבנים או גשרים, בהתאם לצורך. ההחלמה מטיפולי השתלות שיניים אינה ארוכה ומספר ימים לאחר הטיפול חולפים הכאבים והנפיחות וניתן לשוב לפעילות רגילה.