השתלת שיניים בשיטת אול און פור All On 4

שיטת אול און פור (או בתרגום חופשי: הכול על 4) פותחה על מנת לתת פתרון לאנשים להם אין מספיק עצם לביצוע שתלים באזורים אחוריים של הפה ואינם מעוניינים או אינם יכולים לעבור הרמת סינוס או עיבוי עצם.

על מנת למקסם את התוצאה תוך שימוש בעצם הקיימת, מחדירים שתלים דנטליים בזויות קיצוניות של עד 45 מעלות בחלק הקדמי של הפה. בדרך כלל יש באזור הקדמי של הפה יותר עצם בה ניתן לעשות שימוש.

המצב בו לאנשים יש יותר עצם באזור הקדמי וחוסר של עצם באזור האחורי נפוץ מאד אחרי מספר שנים ללא שיניים או שתלים ששומרים על גבה העצם. הירידה בגבה העצם בלסתות מהירה יותר כאשר אנשים מרכיבים תותבות לתקופה ארוכה, במיוחד אם התותבות אינן מאוזנות כראוי.

השתלה בשיטת All on 4 שתלים בזויות

בתמונה: השתלה בשיטת All on 4 שתלים בזויות, מתוצרת נובל ביוקר

הפתרון ניתן ליישום בלסתות נטולות שיניים לחלוטין, עם גבה עצם מינימלי של 8-10 ממ' ורוחב מינימלי של 5 ממ'.
על גבי ארבעה שתלים מעמיסים גשר של 10-12 שיניים. השיניים עשויות להיות מפלסטיק, או מחרסינה. את השתלים הקדמיים מכניסים בזוית ישרה בדרך כלל, בזמן שאת האחוריים מחדירים בזוית של עד 45 מעלות. כך מקבלים תמיכה על משטח ארוך יותר.

מקורות השיטה

פריצת הדרך הזו פותחה על ידי דר' פאולו מאלו במרפאתו שבליסבון, פורטוגל. המחקר שלו וניסיונו בשיטה הביאו את חברת נובל-ביוקר העולמית לאמץ את השיטה, לתמוך בה, ולייצר עבורה שתלים וחלקי שיקום מיוחדים. חלקים תואמים התומכים בשיטה מיוצרים היום על ידי מספר חברות בישראל. קיימים כבר לא מעט מחקרים שבדקו את השיטה, ואלה מראים כי אחוז ההצלחה שלה לאורך שנים זהה לאחוז ההצלחה של השתלות שיניים רגילות.

יתרונות הבולטים של שיטת ALL ON 4

השיטה מאפשרת העמסה מידית של גשר זמני על השתלים עוד ביום הניתוח. למעשה, אדם יכול להיכנס ללא שיניים בכלל אל מרפאת שיניים בבוקר, ולצאת ממנה כמה שעות מאוחר יותר כאשר הוא עם חיוך מלא וקבוע. האין זה מדהים? קוראים לזה השתלת שיניים ביום אחד! השיטה גם חוסכת בהרבה מקרים את בצורך בביצוע הרמת סינוס, שהיא ניתוח נוסף ולא זול.

הרמת סינוס

?ממה כדאי להיזהר בזמן השתלת שיניים בשיטה זו

למרות היתרונות הברורים הטמונים בשיטה, כדאי לזכור מספר דברים מהם רצוי להיזהר:

  1. שים לב כשאתה קורא היטב את הפרסומים בעיתונים המבטיחים לך שכל הטיפולים יבוצעו באותו יום. שיניים באותו יום – זה רעיון מצוין, אבל אם יש לך דלקת פעילה, או מחלת חניכיים הפוגעת בעצם בה אמורים להתקין את השתלים, עדיף לחכות להחלמת האזור, או להסתכן בכישלון של השתלת שיניים.
  2. השיניים שימסרו לך ביום ההשתלה הן זמניות בלבד, ועשויות מפלסטיק. יהיה צורך במספר פגישות נוספות על מנת לבנות לך גשר קבוע מחרסינה. בשיטה המקורית המבוצעת בפורטוגל, הרופאים ממליצים לא להתקדם לגשר חרסינה ולהישאר עם גשר מפלסטיק גם בעתיד. עם זאת, מניסיון, שיניים מפלסטיק נשברות ונשחקות מהר יותר משיני חרסינה.
  3. שתלים עשויים להיכשל. זה קורה ב-5% מהמקרים, ומצליח במרבית המקרים, אך מה יקרה אם שתל אחד נכשל? נכון, איבדת גם את גשר החרסינה שמעליהם. רופאי שיניים יעדיפו לפעמים להוסיף גם שתלים נוספים במידת הניתן כדי לתמוך בגשר. קיימות שיטות בהן ניתן להציל את הגשר למרות הכשל, אולם סיכוי סביר שיהיה צורך בעת הכישלון לבנות עצם באזור שנפגע, כי מראש לא הייתה לך הרבה עצם. עם זאת יש לזכור, כי הסיכוי לכישלון נמוך.
  4. השיטה יקרה משמעותית מביצוע של תותבות על מצמדים כדוריים. ביצוע מלא של אול-און-פור יכול לנוע בין 35,000 ל-60,000 ₪ ללסת.
  5. שיטה תפסה תאוצה רבה בארץ, אולם רופאים שונים משתמשים בחלקי שיקום שונים. אם עושים שימוש בחלקים של חברה קטנה או לא מוכרת, הסיכוי שיימצאו לך חלקי חילוף גם בעוד 20 שנה אינם גבוהים. בהתאם כדאי לבקש מהרופא להשתמש בחלקי שיקום של חברות גדולות יחסית כמו MIS, אבדנטל ואחרות.
  6. השיטה מבוססת על שימוש בשיניים מפלסטיק. לשיניים מפלסטיק יש כאמור נטייה להישחק עם השנים. סיכוי סביר שיהיה צורך להחליף את השיניים כעבור מספר שנים. עם זאת, אם נזכור את האלטרנטיבה: תותבות נשלפות, שגם אותן יש להחליף והן הרבה פחות נוחות.

דעתי האישית על השתלות שיניים בשיטת All on 4:

אז אם תשאלו אותי, בתור רופא שיניים, מה לדעתי עדיף לכם לעשות? האם לבצע את השיטה או לא? התשובה מבחינתי פשוטה:
כמו לכל שיטה, גם לאול-און-פור יש פלוסים ומינוסים. אל תבצעו החלטה לפני שנבדקתם על ידי רופא שיניים שמתמצא בתחום, ולפני שהוא עבר על צילומים מפורטים, כולל צילומי סיטי. למרות ההתלהבות, אל תעשו בחירה אימפולסיבית דווקא על שיטה זו לפני שהובהרו לכם ובחנתם את האלטרנטיבות האחרות לטיפולי השתלות שיניים (כמו למשל: שתלים דנטליים ישרים, תותבות על מצמדים כדוריים ועוד) ועמדתם על הסיכונים והסיכויים של כל שיטה. בסופו של יום, מי שיצטרך לישון עם השיניים האלו בלילה זה לא הרופא אלא אתם.

רוצה לצפות באנימציה המציגה אול און פור? הקלק על הסרטון:

רוצה ללמוד על עוד שיטות מהירות להשלמת השיניים החסרות? לחץ על: השתלת שיניים ביום אחד או קרא את החוברת: 'שיניים קבועות תוך שבוע'.

המאמר נכתב ע"י דר' מאיר אבירם מנהל מרפאות השיניים 'טיפול בחיוך' בראשון לציון וגם מרפאת שיניים טיפול בחיוך ברמת גן

התמונות בכתבה מתוך אתר חברת נובל-ביוקר המיוצגת בישראל ע"י חברת יצמד