רופאי שיניים – כל ההתמחויות

ישראל הינה מעצמה בכל הקשור לרופאי שיניים ומספר רופאי השיניים לנפש בישראל גדול משמעותית ממדינות המערב – בישראל רופא שיניים על כל 750 תושבים.

לעומת 2,000 עד 3,000 ואף יותר באירופה ובארצות הברית ובך הכול רשומים בישראל כ-7,000 רופאי שיניים ומספרם הולך ועולה. ישנם שני סוגים עיקריים של רופאי שיניים – רופאי שיניים כללים ורופאי שיניים מומחים. רופא שיניים כללי הינו בוגר שש שנות לימוד ברפואת שיניים, בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (D.M.D ), אשר עמד בבחינות משרד הבריאות וקיבל רישיון לעסוק ברפואת שיניים. לימודים אלו נערכים בישראל באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטה העברית בירושלים, וכן לומדים רבים תחום זה בחו"ל.

רופאי שיניים כלליים מוסמכים יכולים להמשיך בלימודי התמחות ולקבל הסמכה כרופאי שיניים מומחים, באחד מתוך שבעת תחומי התמחות עיקריים ברפואת שיניים – פריודונטיה, אנדודונטיה, פדודונטיה, אורתודונטיה, כירורגיית פה ולסת, שיקום הפה ורפואת הפה.

לפניכם הסבר קצר על כל אחד מן התחומים הללו:

  1. פריודונטיה: תחום הפריודונטיה עוסק ברפואת חניכיים וההתמחות בו נמשכת שלוש וחצי שנים. רופאי שיניים פריודונטים עוסקים בכל הקשור למחלות חניכיים, שמירה על היגיינת הפה וטיפול בבעיות שונות ברקמות ובעצמות החניכיים. תחום זה מוכר על ידי חברות הביטוח לביצוע שתלים, אולם בישראל אין התמחות נפרדת בנושא השתלות שיניים וכל רופא שיניים שעבר הכשרה יכול לבצע שתלים.

2. אנדודונטיה: אנדודונטיה הוא הענף העוסק בשורש השן וההתמחות בו נמשכת שלוש שנים. רופאי שיניים אנדודונטים אחראים על ביצוע טיפולים מורכבים בשורש השן, וכן על ריכוז הטיפול במטופלים שנגרמו להם נזקים דנטליים בעקבות פציעה וטראומה חיצונית. רופאי שיניים אנדודונטים מומחים, משתמשים בציוד מיוחד לטיפול בתעלות השורש, אשר אינו מצוי בדרך כלל במרפאות שיניים רגילות, לדוגמא: מיקרוסקופ מיוחד המאפשר למומחה לצפות בתעלות השן תוך כדי הטיפול.

3. פדודונטיה: פדודונטיה הוא הענף העוסק ברפואת שיניים לילדים וההתמחות בו נמשכת שלוש וחצי שנים. רופאי שיניים פדודונטים משתמשים בשיטות שונות, המקלות על ביצוע טיפולי שיניים בילדים, כגון גז צחוק ועוסקים בטיפול במצבים ברפואת שיניים האופייניים לילדים.

4. אורתודונטיה: אורתודנטיה הוא הענף העוסק ביישור שיניים וההתמחות בו נמשכת שלוש וחצי שנים. רופאי שיניים אורתודנטים משתמשים באמצעים שונים, קבועים וניידים, המאפשרים יישור של השיניים לצורך סגירה טובה של הלסתות ולצרכים אסתטיים.

5. כירורגיית פה ולסת: כירורגיית פה ולסת עוסקת בביצוע טיפולים ניתוחיים של אזור חלל הפה והלסתות וההתמחות בתחום זה נמשכת חמש שנים. כירורג פה ולסת אחראי על ביצוע עקירות כירורגיות, השתלות שיניים, הסרת נגעים וגידולים שונים, ניתוחים אסתטיים בחלל הפה וטיפול בפגיעות טראומתיות שונות בפה ובלסתות. גם התמחות זו נחשבת מוכרת עי חברות הביטוח בביצוע שתלים, על אף שאין בחוק דרישה לביצוע שתלים עי מומחה.

6. שיקום הפה: שיקום הפה הוא תחום ההתמחות העוסק באסתטיקה של הפה ובהשבת תפקודן התקין של השיניים והלסתות, וההתמחות בו נמשכת שלוש וחצי שנים. רופאי שיניים המתמחים בשיקום הפה, אחראיים על יצירת תוכנית שיקומית למטופל, ביצועה וריכוז הטיפולים השונים הקשורים בה. שיקום הפה בדרך כלל מתמקד בבניית שיניים חדשות במקום אלו החסרות בפי המטופל, או ייצוב מחדש של היחסים בין הלסתות שיצאו מאיזון עקב חוסר שיניים. על אף הדברים, תחום זה אינו נחשב עי חברות הביטוח כמורשה לביצוע שתלים דנטליים.

7 .רפואת הפה: רפואת הפה הוא תחום התמחות העוסק במחלות של חלל הפה ובטיפול בחולים בסיכון גבוה, וההתמחות בו נמשכת ארבע שנים. רופאי שיניים המתמחים ברפואת הפה עוסקים במחלות שונות, גידולים ונגעים בחלל הפה וכן בביצוע טיפולי שיניים בחולים הנמצאים בסיכון גבוה, כמו חולי סכרת או סרטן.

* כיום, בניגוד לעבר, מחייב משרד הבריאות גם מומחים לעבור קורס מיוחד, אם ברצונם לבצע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה.