שיניים רגישות, למה זה קורה, ואיך להיפטר מהצרה

האם גם לכם שיניים רגישות?

אתם לא לבד! שיניים רגישות יכולות להפוך את חייכם לבלתי נסבלים ממש. כל דבר קר מקפיץ אתכם, כל דבר חם מהווה סיבה להימנע. האם החיים באמת אמורים להיות פושרים?

ובכן, התשובה היא: לא בהכרח. אם אתם סובלים משיניים רגישות, יש היום באמתחתו של כל רופא שיניים עוד ועוד תשובות שיכולות לעזור לכם. חשוב לבחור את הטיפול לפי הסיבה שגורמת לרגישות.

רגישות בשן יכולה להיות כתוצאה ממספר סיבות:

א. חור בשן

כאשר יש בשן חור, האמייל שלה לא מכסה טוב את החלקים הפנימיים והרגישים שלה. ככל שהחור יהיה קרוב יותר לעצב, כך תסבול יותר! רוצה לקרוא איך מתקנים חורים? קרא במאמר :חורים וסתימות באתר זה.

ב. חוסר איזון סגרי

בין השיניים לבין העצם התומכת בהן קיימים סיבים המשמשים כבולמי זעזועים. כאשר שן נמצאת במגע חזק מדיי עם השיניים שמולה, הסיבים האלו סופגים מכות בצורה חוזרת ונשנית. בהתחשב בעובדה שממוצע הפעמים שהשיניים וקשות זו בזו הוא כ 1500 פעם ביממה, הסיבים האלו ניזוקים. כאשר זה קורה, הם משדרים לנו מסר של כאב. מסר זה מתבטא פעמים רבות בתחושת רגישות מוגברת מהשיניים.מה הפתרון? על רופא שיניים לזהות את הנקודות של העומס, ולשייף אותן מעט כדי להפחית את כמות המגע.

ג. תקופה של מתח נפשי (לחץ בעבודה, אפילו שמחות במשפחה…)

כאשר אנו נמצאים בתקופה של מתח נפשי, אנשים רבים נוטים לחרוק או להדק שיניים. הלחץ המוגבר על השיניים מוביל עודף של עומס סגרי על מנגנון האחיזה של השן (עיין בסעיף הקודם). מה לעשות? להירגע כמובן. קחו קצת חופש ב)מרפאות שיניים באתרנו מחלקות חינם מרשמים לחופשה באיים הקאריביים… סתם!) נשמו עמוק, וכל פעם שאתם שמים לב לכך שאתם מהדקים שיניים, פתחו את הפה ובצעו קצת תנועות הרפיה.

ד. נסיגה של חניכיים באזור צוואר השן

נסיגה כזו יכולה להיות תוצאה של דלקת חניכיים, מחלת חניכיים או אפילו צחצוח שיניים אגרסיבי. מה שלא תהה הסיבה, החלק העליון של שורש השן המכונה צוואר השן, אינו מכוסה ע"י אמייל, וכתוצאה מהנסיגה גם לא ע"י רקמת חניכיים. כעת הוא חשוף, ולפיכך רגיש. לשן שיש בה חור, והיא מאותתת על בעיה באמצעות רגישות מוגברת. מה הפתרון? תלוי בעוצמת הבעיה. אם הבעיה היא קלה, ניתן להוריד את הרגישות בשיניים תוך שימוש יומיומי במשחת שיניים מתאימה (למשל: קולגייט סנסיטיב, או סנסודיין) בשלב זה ללא טיפול מקצועי של רופא שיניים. בשלב מתקדם יותר, עומדים לרשות רופא שיניים חומרים נוספים, חלקם מכילים פלואוריד בריכוז גבוה, ואחרים הם פרי פיתוח של השנים האחרונות. מריחה של חומרים אלו על גבי האזור הבעייתי אחת לחודשיים שלושה עשויה להוריד משמעותית את הבעיה. כאשר המקרה כבר ממש מתקדם, או שהפתרונות הקודמים שהזכרנו לא עובדים, לא תהה ברירה אלא לבצע טיפול שורש בשן. הדבר משול לנטרול אזעקת רכב שרגישה מדיי ומצפצפת גם כשאין פורץ. איכות החיים לך חשובה יותר מאשר איכות החיים של השן.

ה. שחיקה של השיניים הגורמת להסרת שכבה ניכרת האמייל באזור הלעיסי

כאשר אדם שוחק את שיניו בצורה אגרסיבית, עשוי להיווצר מצב בו השכבה העליונה של האמייל נשחקת והשכבה שמתחתיה, הדנטין, נחשפת. במצב זה השן שוב הופכת רגישה מאד. למעשה, מחקרים הראו כי 75% מהאוכלוסיה שוחקת שיניים ברמה זו או אחרת. מה הפתרון? לעיתים ניתן לבצע קידוח קל נוסף וסתימה, אך לעיתים אין ברירה ואז רופא שיניים יאלץ לבצע כתר חרסינה על השן.

ו. רגישות לאחר ניתוח חניכיים או שתלים

כאשר אדם עבר ניתוח חניכיים או שתלים, לוקח זמן עד שהחניכיים חוזרות למצבם הראשוני. במקרים רבים השיניים באזור הופכות רגישות לתקופה מסוימת. בדרך כלל המצב חוזר לקדמותו אולם רצוי להתייעץ עם מומחה חניכיים או רופא שיניים שביצע את הניתוח.

ז. רגישות לאחר הלבנת שיניים

מן הידוע הוא כי חומרים המשמשים בעת ביצוע הלבנת שיניים גורמים לתופעה של שיניים רגישות. אפקט זה נמשך בדרך כלל לא יותר מיום יומיים לאחר הטיפול. אם הבעיה נמשכת לאחר יותר משבוע, כדאי לבקש מtאותו רופא שיניים שמטפל בך להשתמש בחומרים מורידי רגישות, כמו בסעיף ד.

אנו ממליצים בכל מקרה, אל תתענו. אל תחכו שזה יעבור לבד. גשו אל רופא שיניים שאכפת לו, ותנו לו לבדוק איך אפשר לשפר את חייכם ולוותר על שיניים רגישות.