איך לקבל ביטוח שיניים?

במדינת ישראל, ילדים עד גיל 18, ומבוגרים מעל גיל 75 זכאים לטיפולי שיניים (מונעים ומשמרים) ללא עלות. אם אתה בן 18-75, לא תהיה לך ברירה אלא לשלם בעצמך בעבור עלות השירותים אותם תקבל (ובכללם, אפילו ביקור סדיר אצל רופאי שיניים, צילום וניקוי אבנית), אלא אם כן הוא נמצא במסגרת ביטוחית כל שהיא.

במסגרת מאמר זה, נסקור את אפשרויות הביטוח הקיימות, נבחן מדוע יש צורך בביטוח שיניים, ונספק מספר טיפים שיסייעו לכם בבחירת ביטוח השיניים הטוב ביותר עבורכם.

מהו ביטוח שיניים?

ביטוח שיניים הוא פוליסה מפורטת, שמכסה את העלויות הכרוכות בטיפולי שיניים שונים, ובכללם טיפולי שורש, ניקוי אבנית, כתרים, שתלים ואפילו ביקורים סדירים אצל רופאי שיניים. תפקידו של ביטוח השיניים מורכב ממספר סעיפים:

  • סיוע בהוצאות הכרוכות בטיפולי השיניים לעיתים יש צורך בהשתתפות עצמית
  • הגנה מפני הוצאות בלתי צפויות הקשורות לטיפולי השיניים
  • מתן הזדמנות למבוטחים לבצע טיפולי שיניים יוקרתיים יותר, אשר ללא הביטוח, הם לא היו עושים אותם (למשל, בחירת שתלים במקום תותבות)
  • הפניית המבוטחים אל רופאי שיניים מקצועיים ובעלי שם, הנמצאים בהסכם עם חברת הביטוח

היכן ניתן להצטרף לביטוח שיניים?

בישראל ישנם שני גופים עיקריים המספקים שירותי ביטוח שיניים:

  • חברות הביטוח
  • קופות החולים

לפוליסת השיניים של חברות הביטוח בישראל לא ניתן להצטרף בדרך כלל באופן עצמאי, אלא נהוג לעשות זאת דרך מקום העבודה. חברות הביטוח מספקות מגוון אפשרויות של ביטוח שיניים, כגון טיפולי שיניים משמרים, טיפולי שיניים לילדים, טיפולי שיניים משקמים וטיפולי שיניים לעזרה ראשונה. הסיבה לכך שחברות ביטוח לא מוכנות לבטח אנשים פרטיים נעוצה בסיבות בגללן אנשים ניגשים לביצוע פוליסת ביטוח.

ברוב המצבים בחיים, אנשים עושים ביטוח כדי להתמודד בעת הצורך עם דברים שהם לא רוצים שיקרו: פריצה לבית, גניבת רכב, שריפה או רעידת אדמה. ביטוח שיניים שונה מהותית מבחינה זו משום שאדם העושה ביטוח שיניים מתכוון בדרך כלל לנצל את הפוליסה וכן לבצע טיפול שיניים, לעיתים בהיקף גדול מאד. במצב זה יגרם לחברת הביטוח נזק כלכלי העולה על הכסף שיקבלו מהאדם שעשה את הפוליסה.

חברות הביטוח פונות לבטח רק קבוצות גדולות כגון חברות ומפעלים ומגיעות עם ועד העובדים להסכם כולל העבור כלל העובדים ובני משפחותיהם. בקבוצה גדולה יש סיכוי סביר שמרבית האנשים לא ישתמשו בטיפולי השיניים המוצעים להם. חלק יהיו בעלי חרדה דנטלית מהותית ולא יגשו אל רופא השיניים גם אם הוא ישלם להם שיגיעו.

לאחרים לא יהיה צורך בטפול שיניים מהותי מעבר לכמה סתימות קטנות וניקוי אבנית, ורק למיעוט יהיה צורך בביצוע כתרים בפה, או אפילו השתלות שיניים – מצב בו חברת הביטוח תנסה להפחית את עלויותיה בהשתתפות בטיפולים היקרים האלו, בכך שתבקש מהמטופל לשלם בעבור הטיפול השתתפות עצמית בגובה של 5-75% מהסכום.

ביטוח משלים בקופות

בשונה מחברות הביטוח, קופות החולים מציעות מגוון טיפולים בעלות מוזלת, כאשר הביטוח עצמו, אינו מחולק לקטגוריות, והוא ניתן כחלק מהביטוח המשלים. ביטוח משלים מכסה עלויות של רפואה כללית כמו תרופות מסוימות, מצב סיעודי, השתלות כליה או לב, ומצבים אחרים.

ביטוח שיניים בקופה נותן הנחה מהותית על טיפולי שיניים בקופה, שנעה בין 10%נואפילו 75% על טיפולים מסוימים. עם זאת, יש במצב זה בעיות:

  •  הביטוח המשלים הוא רק במסגרת הקופה. הקופה לא תממן טיפולי שיניים מחוץ לקופה, ובהתאם תאלץ לעשות שימוש ברופאי שיניים העובדים בקופה בלבד, ולא אצל רופא שיניים עליו אתה סומך כבר שנים.
  •  מרבית הביטוחים המשלימים אכן נותנים הנחה על מחירי הקופה, אולם יש לזכור כי מחירי הקופה עשויים להיות מראש גבוהים יותר מהמחירים שתמצא בחוץ, כדאי לברר מה המחירים שאתה יכול להשיג אצל רופא פרטי,. לפעמים תקבל טיפול אפילו זול יותר (אם זול זה מה שאתה מחפש).
  •  לא כל הטיפולים מקבלים הנחה במסגרת הביטוח המשלים.

כיצד לבחור חברת ביטוח?

לא כאן המקום להכריע, מי מספקיות הביטוח נותנת שירות טוב או מגוון יותר. יחד עם זאת, על מנת לבחור את פוליסת הביטוח המתאימה לכם, יש להתייחס אל מספר גורמים:

  • רופאי שיניים ומרפאות בהסכם – ישנן ספקיות ביטוח, המסכימות להשתתף בעלויות הטיפול, רק אם הוא בוצע על ידי רופאי שיניים שבהסכם. יש מקרים בהם ניתן לבחור רופאי שיניים שאינם בהסכם, אך אז ההשתתפות עשויה להיות גדולה יותר. לכן, אם אתם מתגוררים באזור רמת גן, למשל, וזקוקים לטיפולי השתלת שיניים ברמת גן או באזור קרוב במרכז, לא חכם יהיה להצטרף לפוליסת ביטוח, אשר אינה עובדת עם רופאי שיניים באזור, ויהיה צורך באיתור ספק ביטוח אחר.
  • הטיפולים הכלולים בביטוח – בהתאם לדוגמא הקודמת, אם אתם זקוקים לטיפולי שתלים, ודאו כי הפוליסה אכן מכסה זאת. אם אתם מתכננים הלבנת שיניים בעתיד, יש לברר כי הטיפול מכוסה באמצעות פוליסת הביטוח. מרבית חברות הביטוח לא מכסות טיפולי שיניים לצורך אסתטי בכלל.
  • תקופת ההמתנה – ספקיות הביטוח אינן מעוניינות להשתתף בעלויות של מבוטח שזה עתה נכנס לתוכנית על מנת לטפל בשיניו, כיוון והן צפויות במקרים אלו, להפסד גדול. לכן, הן דורשות תקופת המתנה שנעה בין שלושה חודשים לשנה. זהו קריטריון נוסף אותו מומלץ לקחת בחשבון.

חשוב לזכור כי ביטוח השיניים הכי זול, הוא לא בהכרח הביטוח הטוב ביותר, לכן, יש להתייחס לקריטריונים שהוזכרו לעיל ואחרים, ולבחור את הביטוח בתבונה.