איך נמנעים מריח פה רע?

מצב של ריח רע מהפה, הוא מצב שאינו נעים לכל הדעות. הוא יוצר מבוכה רבה, ועלול לגרום להרחקת אנשים הקרובים לנו, מבלי לדעת בדיוק מדוע.

ניתן למנוע היווצרות של ריח פה באמצעים פשוטים, וניתן אף להתגבר על ריח פה קיים הרבה לפני שמגיעים לבדיקה אצל רופא שיניים. איך עושים זאת? על כך במאמר זה.

הגורמים לריח רע מהפה

הריח הרע שנובע מהפה, מופיע במיוחד במקרים של היגיינת פה לקויה, ובעיקר במצבים של מחלת חניכיים.

מי שחווה מחלת חניכיים, יבחין מיד כי מדובר במצב בריאותי לא נעים, הגורם לאי נוחות ולפעמים גם לכאבים, אם כי במרבית המקרים המטופל אולי אפילו אינו מודע כלל לקיום המחלה.

ניתן לצמצם את הופעתה של מחלת החניכיים, ובכללה, את הופעת הריח הרע מהפה, באמצעים פשוטים, העומדים לרשות כל אחד מאיתנו.

כך מתגברים על ריח רע מהפה

כפי שכבר וודאי ניתן להבין, הדרך הטובה ביותר להימנע מריח רע מהפה (ומביקור מיותר אצל רופא שיניים), היא באמצעות שמירה על היגיינה של הפה. ניתן לעשות זאת כך:

  1. הקפדה על צחצוח השיניים מספר פעמים ביום (רופא שיניים אחד ימליץ לעשות זאת לפחות שלוש פעמים ביום, רופא שיניים אחר ימליץ לצחצח בוקר וערב בלבד, וניתן למצוא רופא שיניים שלישי, שימליץ לצחצח שיניים לאחר כל ארוחה. מכיוון שצחצוח שיניים מופרז עלול לפגוע באימייל השן, יש לצחצח במתינות ובכמות סבירה).
  2. הסרת פסולת מזון שנתקעה סביב החניכיים באמצעות שימוש יום- יומי בחוט דנטאלי (גם בנושא זה, הדעות אינן חד משמעיות, וכבר שמענו על רופא שיניים כזה או אחר שהמליץ להשתמש בחוט דנטאלי לאחר כל ארוחה, או רופא שיניים אחר שהציע להעביר חוט דנטאלי בעיקר לאחר ארוחות עשירות בחלבונים).
  3. על מנת להפחית את באשת הנשימה, שהינה ביטוי ברור לריח רע מהפה, חשוב להשתמש בנוזל לחיטוי הפה. מומלץ לעשות זאת גם בשעות הבוקר וגם לפני השינה. ניתן לרכוש מי פה בפארמים השונים וישנן גם מרפאות שיניים המחזיקות ברשותן מלאי למכירה. אם אתם לא יודעים באיזה מי פה כדאי לכם להשתמש, כל רופא שיניים ישמח להמליץ לכם לפחות על תכשיר אחד. צות האתר ממליץ על: orbitol triple action שפותח ע"י פרופ' מל רוזנברג. מומחה ידוע בעולם.
  4. ניקוי הלשון אף הוא הכרחי לטיפול בריח רע מהפה. ניתן לעשות זאת על ידי מגרדי לשון מקצועיים, או באמצעות גב מברשת השיניים. יש לגרד בעדינות את החלק האחורי של הלשון, שם החיידקים נוהגים להימצא.
  5. לרוע המזל, החיידקים אוהבים להסתתר דווקא במקומות אליהם הכי קשה לנו להגיע, לכן, אם אתם משתמשים בגשר, בשיניים תותבות, בקוביות וכיוצא בזה, דעו כי הם מהווים מרבץ אידיאלי לחיידקים ויש להסירם לפני ניקוי הפה. אם לא ניתן לעשות זאת, יש לנקות אותם ביסודיות, ולהקפיד על ביקור אצל רופא שיניים ושיננית להסרת אבנית ובדיקת האזור.
  6. לתזונה תפקיד משמעותי בהיגיינת הפה. ישנן מזונות ומשקאות המעודדים צמיחה של חיידקים (כמו משקאות ממותקים, מוגזים, סוכריות טופי, במבה) וישנם כאלה המשפרים את פעולת מערכת העיכול ומרחיקים את החיידקים יחד עם הרוק, כגון סיבים תזונתיים, ירקות, וכמובן, מים.
  7. חיידקי הפה מאד אוהבים מוצרי חלב, כך שרצוי להפחית בחלב ומוצריו, או לצחצח מייד אחרי השתיה / אכילה.
  8. חלק מהחיידקים מתיישבים בגרון, לכן חשוב בבוקר לאכול משהוא מוצק ומחוספס (לחם יכול לעשות ת העבודה), ולגרגר בגרון את מי השטיפה עליהם דיברנו קודם.