האם ניתן ללמוד כיצד להיות רופא שיניים?

כך תלמדו להיות רופאי שיניים

כששאלו אתכם מה אתם רוצים להיות כשתהיו גדולים, כנראה עניתם כבאי, שוטר או מליונר. אם הייתם ריאליים יותר, ודאי עניתם עורך דין, מנהל, כלכלן או רופא, אך מעטים מכם ודאי ענו שכל חלומם הוא לא להיות סתם רופא אלא רופא שיניים.

למה כל כך מעט רוצים להיות רופאי שיניים?

אולי בגלל הפחד הקיים מרופאי השיניים, הגורם למקצוע להיות לא מבוקש, בעיקר בקרב הצעירים שבינינו; אולי בגלל שיש תחושה כי שוק העבודה מוצף, שכן בישראל יש כ- 8000 רופאי שיניים, המתחלקים ביחס של רופא שיניים אחד לכל 750 תושבים; ואולי בגלל הלימודים האינטנסיביים, אשר מסננים מועמדים לא ראויים והופכים את המקצוע לקשה להשגה.

למה כדאי להיות רופא שיניים?

העובדה כי מדובר בלימודים אינטסיביים ותקנים מחמירים, הופכת את מקצוע רפואת השיניים למקצוע יוקרתי ובעל חשיבות מעמדית. מדובר באחד המקצועות המוערכים והנחוצים ביותר, ויעידו על כך הסובלים הרבים מכאבי השיניים, אשר מבקרים אצל שיננית או רופא שיניים באופן קבוע.
הסובלים הרבים מכאבי שיניים אינם מסתפקים ב-8000 רופאי שיניים, כך שמקצוע רפואת השיניים עדיין נחשב למקצוע נדרש בשוק העבודה, ובמיוחד הדבר נכון לגבי רופאי שיניים מומחים.
כמובן, בל נשכח את השכר…
לבסוף נזכיר כי רפואת שיניים, כמו כל תחומי הרפואה, היא גם שליחות ועזרה לזולת.

איזו הכשרה עוברים רופאי שיניים?

רופא שיניים כללי לומד במשך 6 שנים באחת מהאוניברסטיאות המציעות לימודי רפואת שיניים. במשך שלוש השנים הראשונות לומד רופא שיניים קורסים כללים, קורסים הקשורים לתחום הרפואה יחד עם קורסים ייחודיים לרופאי שיניים ובסופם מקבל אותו רופא שיניים תואר "בוגר במדעי הרפואה" (B.Med.Sc). כדי להמשיך ללימודים הקליניים, כל רופא שיניים סטודנט חייב לקבל ציון של 75-70 לפחות (בהתאם לתנאי האוניברסיטה).

הלימודים הקליניים אורכים גם הם שלוש שנים, כוללים התנסות ולימודים תיאורטיים. בשנה הרביעית רופאי שיניים מתאמנים על ראש פנטום (הדמיות) ובמשך השנה החמישית והשישית הם מיישמים את הידע הנרכש על מטופלים במחלקות השונות בפקולטה.

בסיום הלימודים, לאחר הגשת עבודת גמר ועמידה במבחני הרישוי לרפואת שיניים של משרד הבריאות, מקבלים רופאי השיניים תואר דוקטור D.M.D והם יכולים לעבוד בתור רופאי שיניים. רופא שיניים כללי יכול לעסוק בתחומי רפואת השיניים הסדירים, כגון השתלות, ניתוחי חניכיים, כתרים, יישור שיניים, טיפול בעששות והלבנת שיניים.

כל רופא שיניים שסיים את התמחותו כדוקטור, יכול להמשיך ולהתמקד בתחום התמחות מסויים כגון פדודנטיה (רפואת שיניים לילדים), כירורגיה (התמחות בניתוחי חלל הפה), פריודונטיה (התמחת בתחום החניכיים), אנדודונטיה (התמחות במחלות שורש השן) ואורתודונטיה (התמחות ביישור שיניים). לימודים אלו נמשכים בין ארבע לשש שנים.

בסיום הלימודים יכול כל רופא שיניים לעבוד כשכיר במרפאת שיניים פרטית או ציבורית או לפתוח קליניקה באופן עצמאי.