הפה שלי מסריח – מה אפשר לעשות בבית?

ריח פה גרוע, המכונה אצל רופאי שיניים "הליטוזיס", או בעברית: באשת הפה, הוא תופעה המוכרת לכולנו. מדי פעם אנו עומדים ליד מישהוא כדי לדבר איתו ומצטערים שהתחלנו.

לפעמים הבעיה היא אצלינו, ואז אחרים מצטערים. כאשר אין מדובר בבעיה חולפת, נגיד לאחר שאכלת שום לצהריים, אלא בבעיה שיש לך בצורה כרונית, אז אנשים מתחילים לחפש פתרונות. רק שתדע, הבעיה היא נפוצה ויש לה השלכות פסיכולוגיות וחברתיות לא פשוטות.
ריח מהפה משתנה בעוצמתו לאורך היום, ויש גורמים המעצימים אותו כמו יובש פה, היגיינה לקויה, עישון, אלכוהול, השמנה ועוד.

קשה למדוד לבד אם אתה באמת סובל מריח פה. הסמן הטוב ביותר הוא אנשים אחרים שיריחו אותך, בני משפחה או חברים. מי שבאמת אמון על הבעיה הם רופאי שיניים.
הטיפול בבעיה, כדאי להיבדק אצל רופאי שיניים שישללו דלקת חניכיים, רקבונות ובעיות אחרות. כדאי לעשות זאת הרבה לפני שאתה חושב סתם לשפר את המראה על ידי הלבנת שיניים למשל.

רופאי שיניים? עוד לא. מה אעשה בבית לנטרול ריח פה?

יש מספר דברים עם זאת שאתה יכול לעשות לבדך בבית:

  1. שתיה מרובה של מים: אם יובש פה הוא אחד הגורמים להיווצרות הבעיה, ואין מדובר רק בכך שלא שתית מספיק. לפעמים אצל אנשים שמדברים הרבה במהלך עבודתם, הפה מתייבש. שתיה מרובה של מים תשטוף את הלשון ותעלים משם חיידקים המפרישים את הריח.
  2. לעיסת מסטיק: מסייעת הגברת הפרשת הרוק, מעסה את החניכיים ומוציאה מהם שאריות מזון. רק תקפיד על ההמלצה של רופאי שיניים, שזה יהיה מסטיק בלי סוכר בבקשה.
  3. תזונה נכונה: אכילת ירקות מחוספסים עשויה לעזור בניקוי הלשון והפה.
  4. הקפדה על בריאות הפה: צחצוח קפדני, הוצאת שאריות מזון עם קיסמים וחוט דנטאלי
  5. ניקוןי הלשון עם מנקה לשון להסרת שכבת החיידקיםתמנע הפרשת ריח פה על ידם.
  6. שימוש בשטיפת פה יעילה, אבל לא מייד אחרי הצחצוח כי המשחה עשויה לסתור את האפקט של מי השטיפה.
  7. הימנעות מעישון ומאלכוהול וממזונות עם ריח חזק.

אם לאחר שניסית כל זאת, גם רופאי שיניים לא עזרו, ואתה סובל, פרופ' מל רוזנברג מאונ' תל אביב הוא אחד החוקרים הטובים בעולם לנושא. הוא אינו רופא שיניים אלא ביוכימאי, אך נחשב מהידועים בתחומו בעולם.
אם עברת השתלות שיניים ואתה מרגיש ריח רע מהאזור – רוץ אל רופא השיניים שלך ללא עיכובים.