השתלות שיניים – כמה אחריות צריך רופא שיניים לתת?

כשאתה עובר השתלות שיניים, אתה מקבל מחדש את התפקוד שנפגע אצלך, את היכולת לאכול, את השיניים שהיו חסרות לאסתטיקה של החיוך שלך, ולא פחות מזה, את הביטחון העצמי שלך כשאתה בא בחברה.
עם זאת, חשוב לזכור כי שתלים דנטליים אינם חפים מבעיות. למעשה, החלפת שיניים טבעיות בשתלים פותרת בעיות שהיו לך עם השיניים, ומחליפה אותן בבעיות הקשורות לשתלים. רק לשם דוגמא, הסיכוי של שתלים לשרוד כ- 20 שנה הוא 82%. זה אומר שכ- 18% מהם יכשלו בתוך 20 שנה, משמע, כלום לא שורד לנצח. האם על רופא השיניים שביצע את השתלים לקחת אחריות כאשר השתלת שיניים נכשלת, ולאיזה טווח זמן?

מה אומר החוק על אחריות על השתלות שיניים

אז נתחיל דווקא מהאספקט החוקי. לפי הוראות משרד הבריאות, לרופא שיניים אסור בכלל להבטיח הצלחה של השתלות שיניים. מצד שני, לפי חוקי ההגנה על הצרכן צריך נותן שירות לתת אחריות עליו כשנה. בפועל, מרפאות שונות מציעות אחריות על הטיפולים שהן מבצעות, אלא שלמעשה מה שהן מבטיחות זה לא ההצלחה, אלא אחריות על שביעות הרצון שלך לאורך טווח. זה מותר כי זה עניין של שירות ולא של הבטחה על הצלחת טיפול כל שהוא. בקופות החולים נכון לרגע כתיבת שורות אלה לא מציעים אחריות. קשה להציע אחריות כאשר הרופא שמבצע את הפעולה עשוי להתחלף אחת לתקופה, כי אז כבר לא ניתן להפחית משכרו את העלות.

כמה עולה לתת לך אחריות על השתלות שיניים

וזה מוביל אותנו לאספקט הכלכלי של אחריות על השתלות שיניים. סיכויי הצלחה של השתלות שיניים בטווח של 5 שנים הן כ- 95%. זה אומר שכשרופא מציע לך אחריות ל-5 שנים הוא למעשה מתמחר בפנים מרכיב של סיכון השווה ערך ל-5%. ככל שהוא מציע לך יותר שנים של אחריות כך רמת הסיכון שהוא לוקח על עצמו גבוהה יותר כי סיכויי ההישרדות נמוכים יותר. בהתאם, ניתן לשער כי רופא שיניים המציע אחריות לכל החיים, או מתכנן פרישה בזמן קרוב ולא יהיה שם, או שאיננו אחראי ויעמוד בשלב מסוים בסיכון חמור לפשיטת רגל. להערכת האתר, אחריות על שביעות הרצון של ל-5 שנים מיטיבה עם הלקוח, והגיונית מבחינת רופא השיניים.

מי באמת אחראי על השתלים שלך?

רופא השיניים צריך לעשות מלאכתו על הצד הטוב ביותר, ללא ספק. חשוב יותר אפילו שידע מתי לא לעשות שתלים. אולי העצם שלך דקה מדי ולא תאפשר הישרדות של השתלות שיניים לטווח ארוך, אולי מצב בריאותך מסכן את סיכויי השתלים שלך לטווח ארוך (כמו במקרה של סוברת לא מאוזנת למשל), ואולי מראש הסיבות שהביאו אותך לאבד את השיניים הטבעיות שלך מלכתחילה, בהרבה מקרים כתוצאה ממחלת חניכיים או הזנחה של היגיינה בפיך עדין שם. אם לא ידעת לשמור על שינייך, מי נותן שתדע לשמור על השתלים שלך? למעשה, אחת הבעיות העיקריות שרופא שיניים נתקל בהם הוא הזנחה של מצב החניכיים על ידי המטופל ואז השתלים נפגעים ומאבדים את תמיכתם בעצם. מכיוון שעליך לשמור על השתלים שלך ברמה היומיומית, ולהגיע לתחזוקה שוטפת אצל שיננית כל 3 חודשים, הרי שהאחריות השוטפת להצלחה של השתלת שיניים לאורך טווח מונחת בראש ובראשונה על כתפיך. יהיה זה מאד לא הוגן להגיע בחזרה אל רופא שיניים שנתן לך אחריות לכמה שנים ועשה מלאכתו במיומנות ולבקש שתל חוזר לאחר שאתה הזנחת של השמירה על השתלים בניגוד להנחיות שקיבלת.

לסיכום

השתלות שיניים הן טיפול עם רמת הצלחה גבוהה לטווח הארוך, אולם האחריות של הצלחה זו צריכה להיות מוגבלת לזמן סביר, וליפול במשותף על רופא השיניים ועל המטופל כאחד.