חורים וסתימות – איך לשמור על שלמות שיניך לשנים רבות?

איך נשמור על השיניים שלנו שלמות?

פעמים רבות מגיעים אנשים לטיפולי שיניים עקב כאבים. כאבי שיניים יכולים להיות כתוצאה מבעיות חניכיים, חורים בשיניים, ומסיבות רבות אחרות.
אם ההרגשה היא של רגישות לחום וקור, סיכוי טוב הוא שיש חור בשן. עם זאת, במקרים רבים, סף הכאב של המטופל גבוה, והוא אינו חש כלל כי יש בעייה בשן עד כי מאוחר מדיי. מטופלים רבים מגיעים עם שיניים הרוסות לחלוטין, ולטענתם, לא חשו כלום. גם אם לא רואים דבר על גבי השן, אין זה מבטיח כי אין חור בשן.

הבעייתיות שבאבחון עצמאי מביאה את רופאי השיניים ומשרד הבריאות להמליץ למטופלים על בדיקות תקופתיות עם צילומים באופן תקופתי (בדרך כלל, אחת לחצי שנה).

חורים בשיניים (עששת) מתפתחים בדרך כלל כתוצאה מעיכול השן ע"י חומצות. חומצות אלו מופרשות ע"י חיידקים הניזונים בעיקר מסוכרים. הפחתה ניכרת ברמת צריכת הסוכרים תוריד משמעותית לפיכך את רמת העששת. ככל שהחור עמוק יותר כך קשה יותר לטפל בו. אם החור הוא בשכבות החיצוניות של השן (אמאייל ודנטין) ניתן בדרך כלל לבצע סתימה.
אם החור עבר שכבות אלו והיגיע למוך השן, לא ניתן לבצע סתימה, ויש צורך בטיפול שורש, ולעיתים אף בעקירה של השן.
אבחון מוקדם של העששת עשוי לפיכך למנוע צורך בסדרת טיפולים ארוכה יותר, ואף לחסוך למטופל כסף רב.

קיימים שני סוגים עיקריים של סתימות:

לבנות (שחזור מרוכב) וכסופות (שחזור אמלגם). בעבר נמנעו רופאי שיניים מלבצע סתימות לבנות בחלק האחורי של הפה, שכן החומרים לא היו חזקים ואטומים מספיק, ולא עמדו בכוחות הלעיסה לאורך טווח. כיום, החומרים מתקדמים בהרבה, ואין מניעה לבצע סתימות לבנות בכל מקום בפה. עם זאת, זמן ההכנה של סתימה לבנה הוא פי 3 מזמן ההכנה של סתימה כסופה, מה שמביא להפרש משמעותי במחיר בינהם (כ- 250 ש"ח בממוצע לכסופה לעומת 300-600 ש"ח ללבנה).
קיימות גם סתימות מזהב, חרסינה, ועוד הרבה חומרים נוספים, אולם מחירן גבוה בהרבה והן נפוצות פחות.
ניתן אם כן לאמר כי על מנת לשמור על שלימות השן יש להקפיד על:
א. צחצוח פעמיים ביום עם משחה המכילה פלואוריד – בוקר וערב.
ב. הקפדה על מזון דל בסוכרים.
ג. בדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים.
ד. ניקוי אבנית חצי שנתי.
ה. רצוי להימנע ממשקאות המכילים סוכר.