טיפולי שורש – המדריך

המדריך השלם לטיפולי שורש

הוא נחשב לטיפול הכי מלחיץ. בסקרים רבים שערכו בקרב מתרפאים נמצא כי הטיפול ממנו חוששים ביותר בתחום רפואת שיניים הינו טיפול שורש. אז למה צריך לצפות?

רק לשמע המונח "טיפול שורש" רבים מצטמררים. האסוציאציה הראשונה שעולה היא כאבים עזים מאד,ולא בכדי נכנס המונח לשפה העברית כמטבע לשון-לעשות טיפול שורש-משהו יסודי,עמוק וללא פשרות.,אולם בעידן המודרני של רפואת השיניים אין צורך לחשוש ממנו.

איך בנויה השן?

השן מורכבת משני חלקים: כותרת השן-החלק הנראה לעין,המורכב מאמייל חיצוני ודנטין שהוא החומר הפנימי, והחלק השני הא שורש השן, זהו למעשה החלק הפנימי שלא נראה והוא זה שמעגן את השן לעצם הלסת.

בתוך שורש השן קיים חלל הממשיך לכיוון החלק הפנימי של כותרת השן, שם הוא מתעבה ליצירת חלל עבה יותר הנקרא מוך השן. לתוך חלל התעלות ומוך השן נכנסים כלי דם, עצב וכלי לימפה מעצם הלסת שתפקידם לספק חיות לשן,למעשה כל שן היא איבר חי המקושר עצבית למוחנו.

היות ומוך השן הינו החלק הקרוב ביותר לחלל הפה הוא גם הפגיע ביותר ולכן כל זיהום שמקורו חיידקי או אחר גורם לדלקת במוך השן(כמו בכל איבר אחר בגוף) ודלקת זו היא הסיבה לטיפול שורש. לרוב, בניגוד לאיברים אחרים בהם הדלקת יכולה להתפשט ולהתרחב-מוך השן תחום ע"י דנטין שהוא חומר קשה ולא יכול להתרחב ולכן הדלקת גורמת לפגיעה בעצב וכלי הדם ולבסוף לנמק בהם.

מהו טיפול שורש?

מטרת טיפול השורש היא להיכנס למוך השן ולתעלות השורש ולנקות את הגורם המזהם, לסלק את כל הרקמות הקיימות ולאטום את החלל שנוצר עם חומר איטום סטרילי ואנטי בקטריאלי. הטיפול מתבצע לרוב ע"י קידוח והגעה למוך השן, החדרת פוצרים וחדירה לתעלות השורש עד הגעה מדויקת לקצה השורש ואז הרחבת החלל הפנימי של תעלת השורש ע"י שימוש בפוצרים שונים שהולכים ומתרחבים. טיפול השורש מלווה לרוב בצילומי רנטגן הקובעים את אורך התעלות ובשלב הסופי-אטימת התעלות עם חומר הנקרא גוטה-פרקה שזהו שרף של עץ מיוחד,המלווה בדבקים אנטי-בקטריאלי.

כמה טיפולים צריך?

טיפול שורש יכול לארוך כפגישה אחת בה יכין רופא שיניים את התעלות הכנה ביומכנית- יחטא,ינקה ויגיע לכל אורך התעלות ברוחב המתאים ויאטום אותם הרמטית, אולם לעיתים אם ישנה דלקת חריפה או הפרשת מוגלה או נמק הטיפול עלול לארוך מספר מפגשים שבהםיחדיר הרופא חומר חבישה לתעלות,לרוב על בסיס של סידן,ומטרת חומר זה היא לחסל את הדלקת. רק לאחר שיוודא הרופא כי הדלקת חוסלה והתעלות נקיות-יאטום סופית את התעלות.

מהן הסיבות לביצוע טיפול שורש?

קיימות 2 סיבות עיקריות:

1. זיהומית – כל אירוע שיחדיר מקור זיהום למוך השן
  2. אלקטיבי,כלומר מבחירה-באם יש צורך לבצע כתר או פעולה שיקומית שתגיע למוך השן-אז מבצעים מראש טיפול שורש. האבחנה של הרופא מאד קריטית היות וישנם מצבים שבצילום הרנטגן לא ניתן לאבחן דלקת ראשונית ולכן הסימנים הקליניים שמציג התרפא יותר חשובים-מצבים של כאב עז שלא שוכך מיד לאחר לעיסה,קר,מתוק, הרגשה של "דופק פנימי" בשן,כאב ספונטני ללא סיבה,כאב מקרין לכל הפנים או הרגשה של "שן גבוהה".

סיבות נוספות:

• עששת עמוקה-הגעה של חיידקים למוך
  • שבר שן-חשיפה של מוך השן
  • סתימה מאד עמוקה-מצב בו בוצעה סתימה חדשה אך מאד קרובה למוך וגרימת כאב שלא עובר בגלל הסמיכות הזו
  • חשיפת שורשים עקב מחלת חניכיים
  • נמק של השן-יכול להיות מחבלה בעבר או אף ספונטני
  • הכנה של שן לכתר או גשר
  • דלקות פנימיות הנראות בקצה השורש בתוך עצם הלסת
  • אבססים או ציסטות בלסתות
  • לאחר חבלה או ניידות לא טבעית של השן
  • שחיקת שיניים עד להגעה למוך

האם הטיפול כואב?

כיום רופא השינים המודרני יכול לבצע טיפול שורש כמעט ללא הבדל מביצוע סתימה פשוטה,כמעט וללא כאב.

הרופא מרדים את השן היטב ואז הקידוח בה כמעט ולא מורגש, רוב הבעיות והסטיגמות הקשורות לטיפול שורש וכאבים נוראיים מקורן בכך שאם המתרפא שאמור לבצע טיפול שורש,ממתין רבות,סובל את הכאבים הקשורים לכך ע"י משככים ולבסוף מגיע למרפאה עם שן נמקית,מפרישה או במצב של דלקת חריפה –אז ההרדמה של שן כזו עלולה להיות קשה.

ברוב המוחלט של המקרים טיפול נכון מונע כאבים ומבוצע ללא תחושה כלל,לעיתים לאחר גמר ביצוע הטיפול עלולים להיות כאבים קלים, בעיקר בעת לעיסה על השן, אולם הם נעלמים די מהר ובעזרת משככים.

טכנולוגיה חדשנית?

בענף טיפולי השורש חלה התפתחות טכנולוגית, עד לא מזמן רוב טיפולי השורש בוצעו ע"י החדרת הפוצרים לתעלות ופצירה מכנית ידנית שלהן, היום קיימים מכשירים שאינם ידניים ודיוקם רב מאד:

• מכשירים רוטטטיבים-הכוונה לפוצרים מיוחדים המסתובבים בצורה של רבעי סיבוב או עם תנודות תלת מימדיות וכך מבוצע ניקוי טוב יותר מאשר פצירה ידנית, פוצרים אלו מורכבים על אחת מהטורבינות של הרופא ותנועתן מבוקרת ע"י הרופא
  • APEX LOCATOR- מכשירים המגלים את קצה השורש בעזרת שליחת גלי סונאר,המכשירים משתמשים בפוצר המוחדר ככידון המוביל את הגל וכך הם יודעים לפי החזרת הדל מהו האורך המדויק של התעלה.הגעה לקצה התעלה היא דבר קריטי להצלחת טיפול השורש.
  • פוצרי ניקל טיטניום-הבעיה העיקרית של תעלות שורש מכופפות,היא חדירת של הפוצר המכני אליהן,הוא עשויי ממתכת ועלול להישבר,שבר שכזה הינו בעיה קשה משום שקשה מאד אז להגיע לקצה השורש,כיום ישנם פוצרים העשויים מתכת מיוחדת-שילוב של ניקל וטיטניום והם מאד גמישים ולא שבירים,ביכולתם לעבור גם כיפופים של 90 מעלות.
  • אולטרה סוניים-מכשור מיוחד המתחבר אל פוצרים ייחודיים ומבצע שטיפה של התעלות בזמן הפצירה האוטומטית שלהן,שטיפה זו גורמת לחיטויי משופר ,העלמת כל הזיהום וחדירה לתעלות לטרליות-צדדיות שלא היה ניתן לחדור אליהן לפני.
  • מיקרוסקופ אנדודונטי-מכשיר זה מאפשר הצצה מיקרוסקופית לחלל מוך השן וכך נותן לרופא אפשרות לעבוד בצורה הרבה יותר מדויקת,הרופא מגלה את מפתח התעלות בצורה חד משמעית ומהירה.
  • אנדוסקופ- מעין גשש המוחדר לתעלת השורש וע"י מיקרוסקופ ניתן לראות את החלל הנימי של התעלה ובאם ישנם מכשולים או כיפופים ניתן להתמודד עימם בקלות.