שיטות שונות לטיפולי שיניים בהרדמה כללית

ממחקרים רבים שבוצעו בישראל עולה כי 45% מהאוכלוסייה חוששים מטיפולי שיניים. 9% מהאוכלוסייה ומוגדרים כדנטופובים – חרדה המונעת מהם להגיע לטיפולי שיניים כלל וכלל!

עוד עולה כי 3 סיבות גורמות לחשש העיקרי מטיפול שיניים – זריקת ההרדמה, רעש המקדחה והחשש מכאב פתאומי בזמן הטיפול.

רמת החרדה הגבוהה הביאה לכך שטיפולי שיניים תחת הרדמה כללית נהיה טרנד מטאורי בשוק רפואת השיניים. כ – 15% מההרדמות הכלליות המבוצעות בארה"ב הינן לצורך טיפולי שיניים,סה"כ 5 מיליון מתרפאים בשנה המעדיפים טיפול "מקיף" בפגישה אחת בלבד ללא החשש מכאב או יכולת לשמוע או לראות את אופן ביצוע הטיפול.

למי מתאים טיפול שיניים בהרדמה כללית?

1 – מתרפאים חרדים – דנטופובים, שאינם מטפלים בשיניהם עקב החשש מרופא השיניים

2 – מתרפאים עם רפלקס הקאה מוגבר – GAG – שלא ניתן להחדיר לפיהם מכשירי טיפול

3 – ילדים קטנים – שלא משתפים פעולה ועלולים לפגוע בגופם עקב תזוזה בזמן טיפול

4 – אנשים הסובלים מבעיות של פיגור או מגבלות מנטליות נוספות המונעות שת"פ עם רופא השיניים

5 – אנשים עם בעיות רפואיות כלליות שבהם עדיף לבצע טיפול מרוכז ומבוקר

6 – אנשים ללא זמן פנויי שנוח להם לרכז טיפול מקיף בבת אחת

הרדמה כללית בטיפולי שיניים הינה הרדמה כללית ברמתה המינמלית .

קיימות 3 אפשרויות של הרדמה:

1. הרדמה הכרתית – טשטוש קל, המתרפא ער אך מטושטש ולכן רמת הפחדים מטיפול השיניים יורדת.

2.טשטוש עמוק – המתרפא נמצא במצב של שינה,אינו שומע או רואה כלום אך הרפלקסים שלו פעילים והנשימה שלו היא עצמונית. לאחר גמר הפעולה המתרפא חוזר לערנות  מלאה תוך מספר דקות אך אינו זוכר כלום מהטיפול.

3. טיפול שיניים בהרדמה מלאה – מצב בו מדכאים את כל הרפלקסים של המתרפא, הוא אינו נושם בכוחות עצמו והרופא המרדים מבקר את כל התהליך. ההתאוששות היא לאחר כ-30 דקות.

ניתן לבצע את כל טיפולי השיניים בהרדמה כללית – סתימות, טיפולי שורש, עקירות לכל סוגיהן, מבנים, כתרים זמניים, שתלים וכן כל הפרוצדורות הכירורגיות. זמן הטיפול יכול להגיע לכ-11 שעות טיפול. רוב העבודה הקשה והארוכה יכולה להיות מבוצעת בזמן ההרדמה הכללית, אולם את הרכבת הכתרים הסופיים לא ניתן לבצע בזמן ההרדמה היות שלכך יש צורך בעבודת מעבדה. כמו כן במידה ומוחדרים שתלים, יש צורך להמתין לקליטתם ע"י עצמות הלסת ובכך לא ניתן להתערב, לרוב הדבר אורך כ-3-4 חודשים, אולם הטיפול הנותר בתום תקופה זו הינו קטן מאד יחסית וניתן להתבצע רק ע"י העזרות בגז הצחוק או ע"י טשטוש קל. היום כבר יש לא מעט מרפאות המתמקצעות בביצוע השתלות שיניים ביום אחד בשולב עם כתרים.

טיפול שיניים בהרדמה כללית עולה יותר מטיפול רגיל היות ונכנס לתמונה צוות נוסף מעבר לרופא השיניים – סייעת, רופא מרדים ואחות. במרפאות המבצעות טיפולים אלו קיימת תשתית נוספת – מכונות ניטור, החייאה וכן צורך באישורים של משרד הבריאות והסמכת רופא השיניים עצמו לצורך טיפולים אלו, כמו כן לרוב, המתרפאים המגיעים לטיפולים שכאלו אינם מבצעים רק כתר בודד או 3 סתימות ולרוב מדובר בשיקומי פה גדולים ומורכבים.
עלות שעת הרדמה כללית או סדציה עמוקה היא בין 1000 – 2300 שח לשעת עבודה של המרדים,עלות טיפול השיניים הרגיל אינה משתנה. עלות זו מייקרת טיפול שיניים ממוצע ( האורך -6.5 שעות בהרדמה כללית) בכ 12,000 שח אולם מתרפאים רבים טוענים כי הזמן הנחסך מהם (לפעמים כ-25 פגישות טיפול) שווה זאת מבחינה כלכלית.