טיפולי שיניים בהרדמה מלאה – עונים על שאלות

שאלות ותשובות על כל מה שקשור לביצוע טיפולי שיניים תחת הרדמה מלאה.

טיפולי שיניים בהרדמה מלאה תופסים מקום של כבוד בשנים האחרונות במרפאות השיניים בארץ ובעולם ומחליפים לעיתים את הטשטוש, הידוע גם בשמו הלועזי 'סדציה'. הטשטוש מקובל ביותר מרפאות אם כי לפי הוראות משרד הבריאות, אסור לבצע טשטוש במקום שלא ערוך לבצע הרדמה מליאה, וכאלה אין הרבה.

אם גם אתם עומדים בפני טיפולי שיניים מורכבים אך חוששים מנושא ההרדמה, ואם גם אתם נתקפים חרדה ופאניקה מכל ביקור אצל רופא השיניים, אנחנו כאן בשבילכם וננסה לענות על כל השאלות העלולות לצוץ בהקשר של טיפולי שיניים בהרדמה מלאה.

מי רשאי לבצע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה?

טיפולי שיניים בהרדמה מלאה אינם מבוצעים על ידי רופא שיניים בלבד, אלא דורשים ליווי צמוד של רופא מרדים, שהוסמך לכך. הרופא המרדים אחראי על ההרדמה ועל כל הפרוצדורות הנלוות אליה, כמו צנרור הקנה והנשימה במהלך הטיפול, ואילו רופא השיניים או כירורג פה ולסת, אחראי על ביצוע הטיפול עצמו.

איזה מידע עלי למסור אצל רופא שיניים ורופא מרדים?

את כל המידע על מחלות שאתם סובלים מהן או סבלתם מהן בעבר, תרופות שאתם נוטלים באופן קבוע או לעתים קרובות, בעיות פסיכיאטריות או נוירולוגיות, בעיות של הלב ומערכת הנשימה, מגבלות רפואיות שונות, ניתוחים שעברתם בעבר, רגישויות לתרופות ולחומרים שונים, צריכת אלכוהול וסמים וכל מידע רפואי אחר.

אילו טיפולי שיניים ניתן לבצע תחת הרדמה מלאה?

ניתן לבצע כל טיפול שיניים בהרדמה מלאה, אפילו הלבנת שיניים. עם זאת, מומלץ לבצע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה רק כאשר מדובר על טיפולים מורכבים, כמו ריבוי של טיפולי שורש וכתרים, השתלות שיניים ביום אחד, עקירות כירורגיות וכדומה.

מהן ההכנות לביצוע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה?

לפני ביצוע טיפול שיניים בהרדמה מלאה, ישלח אתכם המרדים לביצוע בדיקות דם וא.ק.ג, וכן יבקש מכם סיכום מידע רפואי.

לעתים יורה הרופא המרדים על בדיקות נוספות של קרדיולוג או נוירולוג, ולעתים הוא יורה על שינוי מינוני תרופות קבועות שאת נוטלים או לקיחת תרופות נוספות.

מעל גיל 60 חשוב לבצע גם צילום חזה. רופאי שיניים המתמצאים בתחום טיפולי שיניים בהרדמה כללית (לא כולם עברו הכשרה לכך) יסבירו לכם בעת הפגישה הראשונית כל מה שתצטרכו לדעת.

מה מתרחש כאשר אני מורדם?

הרופא המרדים משגיח עליכם במהלך כל הטיפול, ודואג לעקוב אחר הסימנים החיוניים, אחר פעילות מערכת הנשימה והלב ואחר ההנשמה. בזמן זה מבצע צוות רופאי שיניים את הטיפולים האחרים, כל אחד בתחום התמחותו, בסיוע הסייעות והאחיות.

האם ישנן תופעות לוואי לאחר הרדמה כללית?

תופעות הלוואי לאחר טיפולי שיניים בהרדמה מלאה הן קלות, ולרוב חולפות מהר. לא אמורות להיות תופעות מיוחדות, מעבר לנפיחות, כאבים ותחושת עייפות אולם לעתים ייתכנו תופעות נוספות.

האם קיים סיכוי שלא להתעורר לאחר טיפולי שיניים בהרדמה כללית?

בביצוע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה קיים סיכון מסוים, כפי שקיים סיכון בכל הרדמה מלאה, אולם כיום סיכון זה הינו קטן ביותר ועומד על כ-1:150,000.

הפחד נובע בעיקר משום שהרדמה מלאה הייתה כרוכה בעבר בסיכון גבוה הרבה יותר. רק לשם השוואה, הסיכוי להיפגע בישראל בתאונת דרכים גבוה פי 20.

כיצד עלי לנהוג לאחר ההתאוששות מביצוע הרדמה מלאה?

לאחר ביצוע טיפול שיניים בהרדמה מלאה, חשוב להקפיד על מספר כללים. ראשית, חשוב להקפיד על מנוחה מהעבודה באותו יום, לא לנהוג ולא להפעיל ציוד מכני כבד או רגיש. שנית, יש להימנע מקבלת החלטות חשובות וכן להימנע מצריכה של אלכוהול וסמים.