טיפולי שיניים בילדים עם גז צחוק

המודעות לשמירת בריאות הפה כבר מגיל צעיר התרחבה משמעותית בשנים האחרונות, וכעת ניתן לראות כי במרבית בתי הספר ואפילו בגני הילדים מועברים תכנים הקשורים בנושא.

כתוצאה מכך, נראים יותר ויותר הורים שמבקשים לקחת את ילדיהם לבדיקות שגרתיות, ניקויי אבן וטיפולי שיניים במידת הצורך.

מאחר שהשינוי במודעות חלחל גם בקרב הילדים עצמם, מרביתם מוכנים לשתף פעולה כמעט עם כל רופא שיניים חייכן ואדיב. יחד עם זאת, קיים עדיין גרעין של ילדים שמרגישים חשש מהטיפול, בין אם זה נובע מטראומה שחוו, מפחד מפני כאב או בגלל פחד מזרים שמאפיין את גיל הילדות. לילדים אלו, קיים פתרון מתאים: שימוש בגז צחוק, ואכן, טיפולי שיניים בילדים עם גז צחוק מתאימים לכל אותם מטופלים צעירים שהחשש שלהם אינו מאפשר להם לשתף פעולה עם רופאי שיניים.

בשורות הבאות ננסה להבין מהו גז צחוק ומדוע הוא כל כך אפקטיבי בטיפולי שיניים בקרב ילדים.

מהו גז צחוק?

זו שאלה נפוצה שכל הורה שואל את עצמו. לכולנו ברור מהי ההגדרה הכללית של גז צחוק אך מעטים מאיתנו יודעים ממה הוא מורכב ומהן השפעותיו או תופעות הלוואי שלו, במידה וישנן, על הילד.

טיפולי שיניים בילדים עם גז צחוק מבוססים על תערובת של שני גזים: גז החמצן וגז הנייטרוס אוקסיד. חלקו הראשון של הטיפול מבוסס על שאיפת חמצן נקי, באמצעות מסכה ייעודית המונחת על אפו של הילד. בחלקו האחר, המתבצע מספר דקות תוך כדי הטיפול, מעלים את מינון גז הנייטרוס אוקסיד לכ-40% וכך עד סוף הטיפול, אז הילד חוזר לשאוף חמצן נקי.
השפעתו של גז צחוק

לתערובת הגזים ישנה השפעה מרגיעה על הגוף, אך חשוב לציין לטובת כל ההורים החוששים, כי טיפולי שיניים בילדים עם גז צחוק אפקטיביים רק בזמן שאיפת הגז, וכי מיד בתום הטיפול ההשפעה מתפוגגת.

להשפעה המרגיעה הזו יש כמה משמעויות: היא מסייעת בהפחתת חרדות, היא משבשת את תפיסת הזמן של הילד (כך שגם טיפול ארוך עשוי להרגיש כמו טיפול קצר) והיא מטשטשת אותו. בנוסף, טיפולי שיניים בילדים באמצעות גז צחוק ידועים כבעלי יכולת להפחית את ריפלקס ההקאה ממנו סובלים חלק מהילדים בעת קבלת הטיפולים.

חשוב לוודא כי רופא שיניים לא מפריז במינונים של הגז, שכן מינון גבוה מדי עלול להוביל להקאות ולבחילות, אך במסגרת המינון המתאים, הילד נשאר בכל העת בהכרה מלאה. תחושת הרגיעה שהילד חש באה לידי ביטוי בריפיון, בנמנום או בתחושת חום באזור הפה והגפיים, אך היא בשום אופן לא מרדימה את הילד או מערפלת את הכרתו.
מתי נזדקק לגז צחוק?

כאמור, טיפולי שיניים בילדים עם גז צחוק יתאימו לילדים הסובלים מפחד מרופאי שיניים או מטיפולי שיניים, אך לא רק, שכן גז צחוק עשוי להועיל גם לילדים חסרי מנוחה שמתקשים באופן טבעי לשבת באותו מקום למשך פרק זמן ארוך. כמו כן, טיפולי שיניים בילדים עם גז צחוק יתאימו לילדים שיש להם ריפלקס הקאה מוגבר. ריפלקס ההקאה עשוי להופיע כבר בשלב הבדיקות, עוד לפני הטיפול עצמו, ולכן בהתאם לשיקולו של רופא השיניים, ניתן יהיה לתת לו לשאוף מגז הצחוק כבר בשלבים המוקדמים.

עם זאת, טיפולי שיניים בילדים עם גז צחוק לא תמיד מתגלים כאפקטיביים, ולעתים אם הפוביה חמורה במיוחד או אם הילד פעיל ואנרגטי מהממוצע, יתכן שהגז לא יוכל לסייע ברגיעה המבוקשת. הורים לילדים שגז צחוק לא פעל עליהם בצורה משמעותית, יצטרכו לפנות לקבל טיפול אצל רופאי שיניים בעלי מומחיות בתחום רפואת הילדים, שיוכל להציע להם פתרונות חלופיים.
טיפ חשוב: טיפולי שיניים בילדים עם גז צחוק מחייבים את הילד להישאר בצום של כארבע שעות, הכולל גם הימנעות משתייה. זה חשוב במיוחד בכל הנוגע למוצרי חלב, שהעיכול שלהם איטי יחסית, שכן אז קיים חשש שהילד יקיא במהלך הטיפול, מה שעשוי להיות מסוכן במיוחד.