טיפולי שיניים בסדציה, הרדמה כללית ושיטות אחרות

קיימים אנשים רבים שחוששים לעבור טיפול שיניים בשל הכאב הגדול שכרוך בטיפול או בגלל פוביות אחרות.

למטופלים אלה, שמספרם גדול משנוטים לפעמים לשער, מוצעות מספר אלטרנטיבות עיקריות, שהראשונה שבהן היא טיפול שיניים בסדציה (טשטוש). בניגוד לטיפול בהרדמה כללית, במהלכו המטופל מנותק לגמרי מכל המתרחש סביבו, סדציה גורמת לערפול חושים קל, ומשאירה את המטופל בהכרה. סדציה מבוצעת במספר רמות, החל בסדציה קלה וכלה בסדציה מלאה (כלומר הרדמה כללית). מה ההבדלים מבחינתך כמטופל?

טיפול בערות מלאה

כשאר אתה ער, אין מניעה שתעבור טיפולי שיניים. יהיה צורך בהרדמה מקומית על מנת שלא תחוש כל כאב, ולפניה הרבה פעמים מניחים רופאי שיניים כגם ג'ל לאלחוש החניכיים על מנת שלא תחוש גם את הזריקה עצמה. טיפול בערות מלאה איננו מהווה בעיה במרבית המקרים, אללא אם אתה חושש מאד מהטיפול. פחדנים אמיתיים לא ישבו אצל רופאי השיניים, וגם לא יפתחו את הפה. פחדנים 'לייט' יפתחו את הפה אולם החרדה לא תיתן להם מנוח, והם יפריעו לרופא השיניים במהלך עבודתו, יחוו דפיקות לב מואצות ועוד. אם אתה מפחד מטיפולי שיניים, טיפול בערות מלאה לא בשבילך, ואם תשאל את רופא השיניים  גם לא בשבילו.

שאלת המפתח: אתה מוכן לפתוח את הפה?

תגובתך: אתה פתוח את הפה (תחת מחאה…)

טיפול בגז צחוק

שיטת טיפול פופולארית נוספת היא באמצעות גז צחוק, שמרגיע  את המטופל ואינו כרוך בתופעות לוואי. טיפול בגז צחוק זהה באפקט שלו לטיפול בטשטוש קל. גם במהלכו נשאר המטופל בהכרה, והחרדה מתחלפת בתחושת אופוריה ורגיעה. גז צחוק מתאים לטיפולים קצרים ומשמש גם אצל ילדים. מחקרים מראים כי גם תחושת הכאב יורדת במידה מסוימת. עם זאת, אם אתה חרד מעבר לחרדה קלה, עדיף שתמשיך לקרוא…

טיפול בטשטוש תרופתי עם כדורים

התרופות המשמשות רופאים לטשטוש ניתנות רק על ידי מרשם רופא ואין אפשרות לרכוש אותן ללא מרשם על פי בחירה. על פי רוב, מדובר בכדור קטן, אותו בולע המטופל כשעה לפני הטיפול. הטיפול התרופתי מטשטש את המטופל, ומנטרל את תחושת הפחד והחרדה ממנה הוא סובל בדרך כלל.

הטיפול בהרדמה תרופתית משביע את רצונם של כל הצדדים – המטופל חש נינוח במהלך הטיפול ואינו מרגיש בכאב כלל, והרופא לא נתקל בהתנגדות של הפציינט ויכול להפנות את תשומת ליבו המלאה לביצוע הטיפול בצורה פשוטה, מקצועית ונינוחה. מטופלים שעברו טיפול שיניים בטשטוש עם כדורים זוכרים מעט מאוד מתהליך הטיפול עצמו, ורובם חשים כאילו טיפול השיניים לא התרחש מעולם.

שאלת המפתח: אתה יכול לפתוח את הפה בבקשה?

אתה: מממה?

רופא השיניים חוזר: תפתח את הפה בבקשה.

אתה (מנומנם קצת) אה, אוקי. (פותח את הפה)

 

טיפול שיניים תחת טשטוש (סדציה)

במהלך טיפול בסדציה קלה, המטופל מטושטש על ידי מרדים המזרים חומרים לוריד. אתה עדיין ברמה מסוימת של הכרה, אבל מטושטשת. יהיהו לך רגעים בהם המרדים מעלה אותך לעננים, ורגעים שהוא מחזיר אותך לקרקע לראות שאתה בסדר. זה דומה למה שמבצעים בקולונוסקופיה, אבל שם הטיפול קצר, נגיד חצי שעה, אז אה לא מספיק לחזור לאדמה לפני שהטיפול נגמר, בעוד שטיפולי שיניים תחת טשטוש מארכים עד כ-5 שעות, כך שיש עלייה וירידה מספר פעמים ברמת הנמנום שלך.

טיפול שיניים בסדציה מתבצע במסגרת מרפאת שיניים, על ידי רופאי שיניים בעלי הכשרה מקצועית מתאימה ומיומנות מרבית. רופאי שיניים בכלל, ובפרט רופאי שיניים המבצעים טיפולי שיניים בהרדמה נדרשים לקבל ממשרד הבריאות אישורים מחמירים, המאפשרים להם לעסוק בתחום.

שאלת המפתח: אתה מוכן לפתוח את הפה בבקשה?

אתה לא מגיב

רופא השיניים בקול יותר חזק: תפתח את הפה בבקשה!

אתה: לא מגיב

רופא השיניים נוגע בכתף שלך ומבקש שוב: אתה פותח את הפה מנומנם. רוב הסיכויים שרופא השיניים ישים כפיס גומי בפיך על מנת שייאר פתוח מבלי שתסגור אותו מתוך טשטוש.

טיפול שיניים בהרדמה מלאה

טיפולי שיניים תחת הרדמה מלאה מחייבים מרדים בחדר. אתה מורדם ומונשם באמצעות מכונת הרדמה. התהליך בטוח מאד, אולם מחייב אישורים של משרד הבריאות למרפאה, והכשרה מייוחדת של רופא השיניים המבצע את המלאכה. המרדים משגיח עליך כל העת ומוודא שהכל תקין. בעת הטיפול עצמו אינך מרגיש דבר. רופא השיניים לא יבקש ממך לפתוח את הפה כי זה לא יעזור לו. אתה לגמרי אאוט. כדי שהפה ישאר פתוח הוא ישים בו מכשיר שיעזור לו, כמו ג'ק קטן של רכב. כשתתעורר מההרדמה לא תזכור דבר, והטיפול עצמו יעבור לך ללא כל תחושה, חרדה או כאב.

השתלת שיניים בהרדמה מלאה

במקרים מסוימים, קיים צורך מהותי בהשתלת שיניים חדשות, שיסייעו לשיקום הפה. שתלים דנטליים הינם תחליף מקובל לשיניים חסרות ושבורות, ותפקידם הוא לחזק את השיניים ולשקם את חלל הפה של המטופל. השתלת שיניים נעשית בצורה מבוקרת, והתקנתם קלה מאד, אם אינך חרד מהטיפול. מקרים מסוימים של השתלות ובניות עצם מורכבים יותר לביצוע מבחינה טכנית. חלקם מבוצעים בחלק האחורי של חלל הפה בסמיכות לגרון או מתחת ללשון, ואז יש צורך בטשטוש או הרדמה מלאה על מנת שלא יתעורר לך רפלקס הקאה שיפריע לטיפול. לעיתים מדובר בטיפול קצר אולם לפעמים, בעיקר כשמדובר בהשתלה של פה שלם האורכת מנספר שעות, יש הבחורים לעבור את הטיפול תחת טשטוש על מנת להקל על עצמם. מבחינתך כמטופל, השתלת שיניים בטשטוש או בהרדמה מלאה היא כמו קסם. הלכת לישון וקמת עם שיניים חדשות. לא חווית שום כאבים או חרדות. הכי פשוט בעולם. יכול להיות שחלקכם יגדיר זאת כפינוק, אולם למי שחרד מטיפולי שיניים בכלל וזקוקו להשתלת שיניים בפרט, לא מדובר בפינוק כי אין דרך אחרת להביא אותו לעבור טיפול כזה ללא שיטשטשו אותו קודם. וגם אם מדובר בפינוק, מה רע בלהקל על עצמכם?

למידע נוסף אודות שתלים דנטליים לחץ כאן