טיפול שורש ועקירת שיני בינה – האם ניתן להימנע?

טיפול שורש הוא טיפול בו רופא שיניים מטפל בתעלות בהן נמצאים שורשי השיניים שלנו. אהאם יש דרך להימנע מרוע הגזירה? מהו בכלל טיפול שורש?

טיפול שורש הוא טיפול בו רופא שיניים מטפל בתעלות בהן נמצאים שורשי השיניים שלנו. לאחר פינוי העצבים והריסות התעלה, הוא מעצב מחדש את התעלה כך שתקבל מבנה חלק ומעוגל. לאחר השלמת השלב הזה, ממלא רופא שיניים את התעלה בחומר שנקרא: Gutta -Percha. לאחר שהחומר הזה מצוי בתוך השורשים, הוא מהווה בסיס לשיקום השיניים בעתיד (כתרים, לדוגמא).

טיפול שורש הפך לטיפול שכיח אצל רופא שיניים, כאשר הוא מתכנן בניית כתר על שן כלשהי. כיום, אנו משתדלים לשמור יותר על השיניים במטרה לשמור אותן חיוניות יותר באופיין הטבעי. והסיבות לכך הן :

  • כאשר אתה מחורר את הציפוי של השן, היא הופכת לשברירית ולכן, מועדת יותר להיסדק. סדק בשורש השן מוביל לעקירתה ואובדן הכתר שנמצא מעליה, במידה וישנו.
  • כשאנו מוציאים את עצב השן אנו מבטלים את יכולתנו לחוש כאב. הכאב הוא מנגנון התראה חשוב ביותר המתריע בפנינו על בעיות בשיניים. אם יש מצב של התפתחות ריקבון מתחת לכתר, הכאב יתריע על הבעיה ויוביל אותנו אל רופא שיניים. נטרול כאב כמוהו כנטרול האזעקה בביתנו. העובדה כי האזעקה אינה מצפצפת אינה אומרת כי אין פורץ בבית, אנו רק איננו יודעים על הימצאותו.

מדוע, אם כך, שרופא יעקור עצב של שן ? לעיתים, רק כדי לטשטש את העובדה כי הכתר אינו מתאים לשן ובעקירת העצב, הוא מותיר אותו חשוף ורגיש.

אז איך תדע אם אכן אתה זקוק לביצוע טיפול שורש?

טיפול שורש נדרש במצבים הבאים:

  1. קיים ריקבון בחלק נכבד של השן ויש צורך בבנייה מחדש.
  2. ישנו חור גדול המגיע, או קרוב מאוד לציפה של השן.
  3. יש כרגע סתימה בשן, שסביר להניח כי היא לא תחזיק מעמד בהכנת השן להרכבת כתר מעליה ותשאיר אותנו עם חלק קטן של השן לבנות עליו את הכתר.
  4. החניכיים נסוגו והשאירו את העצב חשוף ורגיש ביותר.
  5. ציפת השן נחשפה תוך כדי הכנת השן לבניית כתר מעליה.
  6. יש צורך בקיצור השן שעלול לפגוע בציפוי ויוביל לרגישות.

חשוב מאוד, טרם התחלת הטיפול לברר עם רופא שיניים האם טיפול שורש במקרה זה הכרחי ומה הם היתרונות והחסרונות בטיפול זה.

ומה לגבי עקירת שן בינה?

ד"ר אבירם מספר על פעמים רבות בהן משאל על ידי מטופל "האם אתה חייב לעקור את שיני הבינה שלי ?" ולכן, יש צורך בהבהרה מסוימת לגבי עקירת שן בינה ולגבי ההבדל בין שיני הבינה ושיניים אחרות בפה.

שיני בינה הן האחרונות להתפתח ולכן, נדחקות לאחורי הפה כאשר לרוב, לא נשאר להן מקום רב להתפתח בו בצורה תקינה. מצב זה יוצר עיוות בצורת הגדילה של שורשי השיניים, וצורה לא תקינה של תעלות העצבים שלהן. כתוצאה מכך יש יותר סיכוי כי טיפול שורש בשן בינה, יכשל. לעיתים הכישלון יתברר רק לאחר מספר שנים.

נשאלת השאלה, האם זו סיבה מספקת כדי לעקור את שיני בינה… ? אין לדעת! אולי כאשר נתבגר, תהיינה שיני הבינה היחידות שתישארנה בפינו? אולי תהיה להן חשיבות רבה ליציבות השיניים התותבות שלנו ?

נסה לענות על השאלות הבאות בניסיון להקל עליך את ההחלטה:

  1. האם שיני הבינה גורמות לך כאב או אי נוחות לעתים קרובות?
  2. האם יש אובדן גדול של חומר שן שלא ניתן לתקן באמצעות טיפולי שורש ו/או סתימות ?
  3. האם ישנו סיכוי כי בעתיד הקרוב תתפתח בעיה בהסתגלות הפה לשיני הבינה שצמחו ?
  4. האם שיני הבינה חורגות ממיקומן הטבעי וגורמות לשינויים במבנה הלסת ?
  5. האם הן יוצרות בעיות חניכיים ? ניתן לשים לב לכך סביב השן עצמה או סביב השיניים בלסת הנגדית.

אם ענית "כן" לאחת מחמש השאלות הנ"ל – כנראה שיש לך סיבה טובה לטיפול עקירת שן בינה. היוועץ ברופא השיניים שלך על מנת לבדוק האם גם הוא סבור כך ואיך הכי כדאי לבצע פעולה זו.

מילת אזהרה: לעיתים שורש של שן בינה, נמצא קרוב מדי לתעלת העצב בלסת התחתונה, עצב שתפקידו לחוש דברים בשפתיים. חשוב לדעת, אם במקרה נפגעת תעלה זו כתוצאה מהעקירה, ייתכן כי הפגיעה תגרום לחוסר תחושה בשפתיים (לדוגמא בעת נשיקה…), אולם, עצב שנפגע בחלקו, יוכל בחלק מהמקרים, להחלים לאחר מספר חודשים. חשוב מאוד, לפני ביצוע עקירת שן בינה לבקש צילום פנורמי של מבנה הפה ולהתייעץ עם רופא שיניים מומחה ומוכשר בתחום.

* מתוך ספרו של דר אבירם: "המדריך המלא: איך לחסוך כסף אצל רופא השיניים?" שניתן לרכישה כאן.