טשטוש בזמן טיפול שיניים

חשיבות ההרדמה והטשטוש בטיפולי שיניים אינן מוגזמות. יש לא מעט אנשים המבקשים לעבור טיפולי שיניים בלי לזכור את התהליך. להנות מכל העולמות – לישון ולצאת בריאים.

ביקור אצל רופא שיניים יכול להיות חוויה נעימה ושגרתית במקרה אחד, או חוויה לא נעימה ואפילו טראומטית במקרה אחר. זה כמובן משתנה בין מטופלים שונים – אנשים מסוימים מרגישים בנוח יותר עם טיפולי שיניים, בעוד אחרים מרגישים פחות בנוח. קיימים גם הבדלים בין רופאי שיניים שונים, כאשר הם נבדלים בתחומי התמחות שונים, רמת סבלנות שונה, והמכשור למניעת חרדה או כאב העומדים לרשותם. לא פחות חשובה גם האינטראקציה בין רופא השיניים המטפל לבין המטופל. תחושת הביטחון שנותן לך רופא שיניים שאתה סומך עליו תקל עליך בכל ניתוח.

אך למרות ההבדלים בין מטופלים שונים ובין רופאי שיניים שונים, עדיין קיימים אלמנטים מסוימים בטיפול עצמו אשר יכולים לשפר את הרגשתך במהלךף הטיפול. תחום אחד שכזה הוא למשל ההרדמה והטשטוש שמקבל המטופל בעת הטיפול. על פי סקרים שנערכו בין מטופלי שיניים, לא מעט סובלים במהלך הטיפול (ולעיתים גם לאחריו) מכיוון שההרדמה שקיבלו לא הספיקה להם.

הכוונה היא בעיקר למקרים בהם זריקת ההרדמה לא הספיקה, וכך עשוי המטופל להרגיש במהלך הטיפול כאבים או אי נוחות גדולה. קדיחה בשן יכולה להיות דבר מאוד לא נעים כאשר האזור אינו רדום לחלוטין, ועד שנזכרים לתת עוד זריקה הנזק כבר נעשה והמטופל פיתח רתיעה בלתי רצונית מטיפולי שיניים. לא תמיד מדובר באשמתו של רופא שיניים.מחקרים הוכיחו כי הרדמה של הלסת התחתונה איננה תופסת ב-20% מהמקרים!

מלבד הרדמה מקומית קיימת גם הסוגיה הקשורה לטשטוש המטופל. חלק מן המטופלים מעדיפים להיות מעורפלים ומטושטשים בזמן הטיפול, כך שלא ירגישו לחלוטין מה קורה ויחושו הקלה מבחינה פיסית ונפשית כאחד. טשטוש חלקי או מלא (הרדמה כללית) הוא דבר שנעשה כיום בתוך מרפאות שיניים בעולם לבקשת המטופל (במקרה של הרדמה כללית נדרשים למרפאה אישורים מיוחדים, סיבה טובה במיוחד ותשלום גבוה יותר, אך זה בהחלט אפשרי). למעשה, טשטוש ההכרה בזמן טיפול שיניים הינו אחד החידושים במשמעותיים בעולם רפואת השיניים, שכן הוא מאפשר לאנשים רבים להתמודד ביתר קלות עם טיפולי שיניים. אנשים אשר על פי רוב סובלים מחרדות בטיפולי שיניים מסוג זה, .נמנעים לעיתים מלהגיע לטיפולי שיניים בכלל. ההזנחה גורמת להם לאבד שיניים רבות בפה, ואז כשכבר אין ברירה, הם יכולים להחליט לבצע השתלת שיניים ביום אחד תחת טשטוש.

אחת הדרכים הפופולאריות ביותר לטשטוש החולה בזמן טיפול שיניים הוא שימוש בגז צחוק. הגז מונשם למטופל לפני הטיפול וגם במהלכו אם הוא מעוניין (באמצעות צינורית המולבשת על האף, כך שהיא אינה מפריעה לטיפול באזור הפה), וגורם להרגשת טשטוש כללי ואפילו להרגשת אופוריה מסוימת. כך, טיפול השיניים יכול להפוך להיות חוויה בהחלט נעימה ואפילו מהנה עבור מטופלים שעד כה סבלו מחרדות קשות בכל הנוגע לטיפולי שיניים (ואני מדבר מניסיון אישי כמובן…).

הנקודה העיקרית כאן היא כי אלמנט אשר נראה כחלק קטן מהטיפול עצמו כמו זריקת ההרדמה או אמצעי הטשטוש, יכול לעשות את כל ההבדל בין טיפול לא נעים, לטיפול שאפשר אפילו לקרוא לו חוויה מתקנת. חשוב לשים דגש על מניעת חרדה וכאב לפני תחילת הטיפול, על מנת להבטיח חוויה נעימה בכיסא רופא השיניים. דוגמא למקום בו ניתן לבצע טיפול שיניים בטשטוש או הרדמה כללית ונבדק ע"י האתר וגם ע"י משרד הבריאות הוא מרפאת שיניים ברמת גן