כיצד ניתן להתמודד עם מחלת חניכיים?

בשנת 1969 פרסמה הפסיכיאטרית אליזבת' קובלר-רוס מודל שנקרא "מודל חמשת השלבים".

מתמודדים עם מחלת חניכיים – חמשת השלבים של קובלר-רוס

בשנת 1969 פרסמה הפסיכיאטרית אליזבת' קובלר-רוס מודל שנקרא "מודל חמשת השלבים". המודל עוסק במצבי אבל ואובדן וקובע שכדי להגיע למצב של התמודדות מלאה והשלמה עם הבעיה, יש צורך לעבור דרך חמישה שלבים.

מאז הורחב מודל חמשת השלבים לכל מצב של שינוי לרעה בחיים והוא מתאר את הקושי האמיתי הכרוך בהכרה ובהתמודדות עם מצבים קשים, כגון פרידה מבן זוג, כשלון במבחן מכריע, כניסה לכלא או מחלה קשה. המודל ישים גם לתיאור התמודדות עם מצבים לא נעימים, אך שאינם כה קשים, כדוגמת מחלות חניכיים.

שלב ראשון – הכחשה

שלב זה מוכר גם כשלב ההלם או הבידוד. בשלב זה, הסובלים ממחלת חניכיים או דלקת חניכיים מסרבים להאמין כי הם סובלים ממחלה כל שהיא, וכי התופעות המתלוות למחלה נובעות דווקא ממחלת שיניים ולא בגלל גורם אחר.

טעם רע וריח פה נקשר למשל למזון מקולקל, רווחים בין השיניים נקשרים לנסיבות תורשתיות ונשירת שיניים נקשרת לזקנה. כל ההסברים הללו נועדו להכחיש את קיומו של הגורם האמיתי – מחלת חניכיים.

שלב שני – כעס

בשלב זה ההכחשה מפנה את מקומה לרגשות כעס, זעם ושנאה. בשלב זה מופנים רגשות כעס חזקים כלפי כל הסובבים, בצורה שרירותית ותוך הפעלת הגיון מדומה, המיועד להצדקת הכעסים.

בשלב זה, לדוגמא, הסובלים מדלקת חניכיים או מחלת חניכיים, יכעסו ויאשימו את חברות הממתקים על שיצרו מוצרים מסויימים, יכעסו על ההורים שלא הקנו הרגלי צחצוח או יכעסו על רופא השיניים, שלא הזהיר אותם מפני מחלת חניכיים או דלקת חניכיים. הכעס יכול להיות מופנה כלפי המשפחה, החברים,כלפי רופאי שיניים או אפילו אלוהים.

שלב שלישי – מיקוח

אדם אשר נתקף על ידי מחלת חניכיים, מנסה למנוע את הדרדרות המחלה או לרפא אותה באמצעות כלי מיקוח. בשלב זה החולה מנסה לכאורה, להתחייב לאל לבצע מטלות והתחייבויות מסויימות, ותמורתן, הוא מקווה, תיסוג מחלת החניכיים. לעיתים ההתחייבויות מבוטאות במילים ולפעמים בדיון פנימי שמנהל האדם בינו לבין עצמו,

למשל, אם חולה ינסה לעשות טוב יותר לזולת, בתקווה שמישהו יבחין בכך ויגרום לכך שהמחלה תיעלם.

שלב רביעי – דיכאון

זהו השלב הנפוץ ביותר, בו החולה במחלת חניכיים או דלקת חניכיים מבין שאכן מחלת חניכיים תקפה אותו ועליו להתמודד עם כך.

כאשר המצב חמור במיוחד, כגון בעת אובדן שיניים או נסיגת חניכיים חמורה, חש החולה כי אין סיבה כלל לטפל בחולי, כי אולי לא ימצא פתרון ולכן אין סיבה לטרוח, משום שמדובר במצב מתקדם מאוד של מחלת החניכיים.

שלב חמישי – קבלה

השלב האידיאלי הוא שלב הקבלה. בשלב זה מסתיים תהליך ההתמודדות עם השלבים הקודמים, והסובל ממחלת חניכיים או דלקת חניכיים, יכול לבטא את רגשותיו סוף סוף ולהשלים עם מצבו.

שלב שישי – הטיפול

בתחילת דברנו הגדרנו חמישה שלבים, אך השלמת חמשת השלבים המאפיינים התמודדות עם מחלת חניכיים ודלקת חניכיים מביאה לכך שהחולה מבין כי אין לאן לברוח וכי הוא סובל ממחלת חניכיים או דלקת חניכיים. הוא מפנים כי דחייה נוספת עלולה לדרדר את מצבו, ולכן הוא פונה לטיפול.

חשוב לציין כי לפי קובלר-רוס, לא כולם עוברים את כל חמשת השלבים, אך כל אדם יעבור לפחות שניים מתוכם. בנוסף אין חשיבות לסדר בין השלבים וכל אחד יכול לעבור אותם אחרת.