כתרי חרסינה באמצעות מחשב

טכנולוגיה חדשנית המאפשרת ביצוע כתרי חרסינה ביום אחד,ע"י מערכת ממוחשבת. האם ניתן לבצע כתרים ביום אחד? אחת הטכנולוגיות האחרונות בתחום רפואת השיניים הינה ביצוע כתרים באמצעות מחשב במכונת כרסום (לדוגמה: CEREC וחברות רבות נוספות).
מערכת ביצוע כתרים בעזרת מחשב הינה מחשב משוכלל ומיוחד המשמש ככלי שיחזור ושיקום ברפואת השיניים ומאפשר לרופא השיניים לשחזר שיניים עם עששת, לייצר כתרים, להחליף סתימות אמלגם בסתימות לבנות מחרסינה ולבצע את כל השחזורים הללו בפגישה אחת בלבד.

ה "סרק" היה מהראשונים בארץ, ולאחריו הגיעו חברות רבות אחרות, בינן "דנטל ווינגס" "3 – שייפ" וחברות רבות נוספות.המכשיר ליצירת כתרי חרסינה ממוחשבים

היופי שבביצוע כתרים ממוחשבים הוא בדיוק העניין – היופי. הכתרים החדישים מבוצעים בחרסינה מסוג זירקוניה, ואינם מכילים מתכת. לכתרים רגילים יש שכבה פנימית מתכתית וציפוי חרסינה חיצוני, בעוד שלכתרי זירקוניה אין את החלק המתכתי, וכל הכתר הוא למעשה מחרסינה. התהליך לוקח פחות זמן, ולמעשה ניתן לייצר כתר בודד בתוך כמה שעות, גשר של שלושה כתרים עד הערב, וגשרים ארוכים יותר בתוך יומיים שלושה.

בשיטה המקובלת, רופא השיניים משחיז את השן שזקוקה לכתר, או מכין את המבנה מעל השתל הזקוק לכתר ואז מכין כתר זמני שמודבק על השן. בפגישה השנייה, רופא שיניים לוקח מידות עם חומר דמוי פלסטלינה שמתקשה על השיניים.

המידה נשלחת למעבדה, ולאחר שבוע, בפגישה שלישית, ניתן למדוד את השלד של הכתר העשוי ממתכת או חרסינה.

בפגישה הרביעית מודד רופא השיניים את השלד של הכתר, ןבמידה והכל מתאים שולח את העבודה למעבדה שוב, שם יצפו את השלד בחרסינה. בפגישה החמישית הרופא מאזן את גובה הכתר/גשר בפה ומדביק אותו למקומו. לעומת זאת, בשיטת החריטה הממוחשבת, כל השלבים הללו מתבצעים ביום אחד.

רופא השיניים יבדוק את שיניך, יחליט על שיטת ההכנה ויתחיל בהכנת השן. בסיום ההכנה הוא לא לוקח מידה בכלל, אלא מבצע צילום של השן המיועדת לטיפול בסורק אופטי מיוחד המצלם בתוך הפה. הצילום מומר על ידי המחשב לקובץ שנשלח אל המחרטה /כ רסמת. רופא השיניים שלך משתמש במכונת החריטה לעצב ולייצר את הכתר, הגשרים, סתימה שאתה צריך במקום, במרפאה.

זמן ההכנה הינו קצר מאד ותלוי בגודל וסוג השחזור ונע בין שעה {לשחזור בודד} ועד 7 שעות לגשר של לסת שלימה. משמעות הדבר שביום אחד ניתן לצאת מהמרפאה עם גשר קבוע מושלם.כתרי חרסינה ביום אחדתהליך ייצור כתרי חרסינה

בעיות בשיטה

השיטה היא חדשנית, ועלות המערכת יקרה מאד. נכון לרגע כתיבת שורות אלו, מספר הרופאים בישראל שמחזיקים מכונה כזו נמוך מאד. רובם לא מחזיקים את הדגם שמאפשר יצירת לסת שלימה, אלא מערכת זולה יותר המאפשרת ביצוע כתרים בודדים, ולעיתים גשר של מספר מועט של כתרים (3 עד 5 כתרים ברצף).

גם החומרים שהמערכת יוצרת מהם את הכתרים אינם זולים, ובהתאם, כתר המבוצע בשיטה זו דרך כלל יקר יותר ללקוח מכתר רגיל של חרסינה על מתכת.

המערכת התחילה את דרכה עוד בשנות ה-80, והשתכללה מאד בשנים האחרונות. בארה"ב וקנדה כ- 4,000 רופאים כבר משתמשים בביצוע כתרים במחשב ונעשו כבר למעלה מ- 7,000,000 שחזורים. הטכנולוגיה ברורה,חדשנות,קידמה,אך מה זה יועיל למתרפא? הרבה.

שיטת הכתרים בחריטה ממוחשבת:

  • אין מידות, אז אי הנוחות למטופל יורדת פלאים, ובמיוחד עוזר הדבר לסובלים מרפלקס הקאה מוגבר להם מאד קשה לקחת מידות.
  • לוקחים מטבע דיגיטלי בצילום מהיר.
  • ללא כתרים זמניים, אז נחסכת העלות נוספת על כתרים אלו.
  • חוסכים משלוח מידות, כי אין מדידות למשלוח. הכל דיגיטלי.
  • חיסכון ניכר בזמן, אז אתה לא צריך לחפש חניה ליד רופא השיניים שלך 5 פעמים, אלא מסיים את כל התהליך בפעם אחת.

דיוק ודייקנות עדיפים, כי המחשב יודע לייצר את הכתרים בצורה מאד מדויקת, ללא עיוותים שעשויים להופיע בכתרים המיוצרים ביציקת מתכת.

עם זאת, יש לזכור כי היום מרבית הכתרים המיוצאים בארץ ממתכת אינם מבוצעים ביציקה, אלא בתהליך של הדפסה תלת מימדית באמצעות חשב, מה שהופך גם את כתרי המתכת למדויקים מאד (שיטת פיוז'ן).

מה הם חסרונות השיטה של ביצוע כתר ממוחשב?

לכתרי זירקוניה שקיפות מסוימת, מה שאומר שאם מבצעים אותם מעל שיניים טבעיות, השכבות הפנימיות משתקפות והכתר נראה טבעי יותר. עם זאת, אם מבצעים את הכתר מעל שן שעברה טיפול שורש והשחירה, או מעל מבנים של השתלות שיניים שצבעם כסוף, ההשתקפות גורמת לכתרים אלו להיראות אטומים יותר ולפעמים אפרוריים.

בגשרים ארוכים מאד רמת הדיוק יורדת, במיוחד אם ישנם כמה כתרים תלויים באויר. לדוגמא, אם יש שתי שיניים תומכות וכתר אחד בינם באויר, הגשר יהיה חזר מספיק, אולם אם יש שתי שיניים תומכות ושלושה כתרים תלויים באויר בינם, הגשר לא יהיה חזק מספיק וסיכוייו להישבר גדולים יותר. כשמדובר בגשרים ארוכים, למשל במצב של גשר ארוך של לסת שלימה מעל שתלים, יש צורך בתהליך של מדידות ביניים, על מנת להגיע לדיוק גדול יותר.

מכיוון שכך, אין יתרון לגשרי זירקוניה על פני גשרים רגילים המכילים מתכת חוזק החומר דועך עם השנים. כך למשל הזירקוניה הטובה ביותר מתחילה עם חוזק של 1200 PSI ותוך חמש שנים בערך חוזקה יורד לכ- 750 PSI.

לסיכום: העתיד כבר כאן,כל מה שנראה לפני שנים ספורות כחלום בלתי אפשרי, היום ניתן לביצוע. אם אתה זקוק לשיקום מקיף, ואינך מעוניין בהמתנות של חודשים, דע שיש פתרון. אם כיסא רופא השיניים אינו היעד המועדף עליך ותשמח לצמצם את מס' הישיבות, הפיתרון כבר קיים: תרים ממוחשבים ביום אחד. עכשיו רק נשאר לך למצוא רופא שיניים שמחזיק ציוד כזה, ושיהיה בהצלחה. בסרטון הבא ניתן לראות איך עושים כתר בצורה ממוחשבת במרפאות טיפול בחיוך (סניף גבעתיים).