כתרי חרסינה המיוצרים בסין

רופאי שיניים ומעבדות מסויימות ,שולחים את כתרי החרסינה לייצור בסין.לעבודות אלו אין פיקוח ואין לדעת האם הן עומדות בתקנים השונים שעליהן לעמוד בהם.

כתרי חרסינה המיוצרים בסין

שוק כתרי השיניים פרוץ לחלוטין,כתרים רבים מיובאים מסין ללא פיקוח של משרד הבריאות כתרים מיוצרים ממס' חומרים,בין היתר בסיס הכתרים ,מיוצר מסגסוגת מתכות. מתכת שהינה ללא פיקוח,יכולה להכיל רעלים או חומרים מסרטנים ,באם אין פיקוח של משרד הבריאות איננו יכולים לדעת איזו מתכת מוכנסת לפה של המתרפא.

ביקור אצל רופא שיניים ,אינו פסגת החלומות של אף אחד,אך מכיוון שאנו יודעים שהבריאות חשובה ויש צורך לטפל בפה,אנו מגיעים לרופא שיניים מתוך מחשבה שהטיפול הינו הטוב ביותר,החומרים הינם הטובים ביותר וכל התהליך נמצא תחת פיקוח.

מה לגבי פיקוח ומה הנזק שעלול להיגרם למטופל?

  • המצב האידיאלי הינו פיקוח על המעבדות והחומרים,אך מסתבר שלא אלו פני הדברים.כתרים ומבנים מיובאים מסין ללא פיקוח ומוכנסים לפה של מטופלים ללא ידיעתם.
  • רופא שיניים ומעבדות שיניים מצאו דרך להקטין את הוצאותיהם ולהגדיל את הרווחים,הם שולחים את העבודות לסין בעלות נמוכה מאד.
  • על העבודות הנשלחות לסין, אין שום פיקוח,איננו יודעים מאלו מתכות מורכבת הסגסוגת ,ייתכן שהיא מכילה מתכות האסורות לשימוש שההשלכות הרפואיות עקב השימוש בהן יגרמו לנזקים לטווח הקצר והארוך.
  • נוזלי הרוק בפה עלולים לגרום לתגובות אלקטרו כימיות –הרוק הוא נוזל אלקטרוליטי,משמע שהוא מוליך ועלול לסגור מעגל חשמלי,מה שעלול לגרום לאי- נעימות ונזקים בפה,לכן חשוב מאד לדעת מה הרכב החומרים של כל אביזר רפואי הנכנס לפה.
  • הנחת היסוד הינה שישנן מעבדות ששולחות את העבודות לסין, בידיעת ושיתוף הרופאים ,אך בהחלט ייתכן מצב שגם רופא השיניים שלך אינו יודע היכן מכינים את העבודות שלו,הוא בתום לב מוסר זאת למעבדה גדולה ומוכרת וייתכן שהם שולחים אותה לסין ,בלי ידיעתו.
  • מוזר למדי שבתחומים אחרים,כמו לדוגמא מוצרי חשמל, בתהליך של יבוא מוצרי חשמל מסין, יש צורך להעביר אותם דרך מכון התקנים ואילו כתרים שנכנסים לפה ,אין בעיה.
  • כ 90% מעבודות השיקום בפה,הינן כתרים או גשרים.

כתרים נבנים בשני שלבים:

שלב 1: שכבת מתכת-אותה יוצקים מתרכובת (סגסוגת ) של מתכות.

שלב 2: ציפויי חרסינה.

העלות כן משפיע על איכות

הסיבה בעטייה נשלחות עבודות מעבדה לסין ולמדינות אחרות ,היא הפחתת עלויות ויעילות. למרבה הצער החיסכון מתבטא גם בטיב העבודה ובתקנים. מעבדות וטכנאי שיניים בארץ חייבים לעמוד בתקנים גבוהים וזאת לאחר שלמדו את המקצוע במסגרת מוכרת, קיבלו תעודה,התמחו במקצוע ואז קיבלו רישיון להפעלת מעבדה. מעבדה כזו, מטבע הדברים,נמצאת תחת פיקוח והחומרים בהם נעשה שימוש עומדים בתקני מכון התקנים ומשרד הבריאות.

עבודות המגיעות מסין,אין עליהן פיקוח או הגבלה ואין לדעת בידי מי,היכן וכיצד נוצרו. בעקבות השוק הפרוץ והפגיעה הן בבריאות המטופלים והן בפרנסתם של טכנאי השיניים הם עתרו למשרד הבריאות ובקשו לאסור יבוא מסין של עבודות שיניים, בתחילה ב2009 משרד הבריאות אכן אסר זאת אך כשנה לאחר מכן, התיר מחדש.

נכון להיום העתירה הוגשה לבג"צ, מנגד לטכנאים שעותרים לבג"צ,נמצאים מס' בעלי מעבדות הטוענים שהעבודות המגיעות מסין הינן ברמה גבוהה יותר מהעבודות בארץ ונמצאות תחת פיקוח  הFDA, אך גם הם מסכימים שהתקנים אינם מעוגנים בחוק והשוק פרוץ ולכן אף אחד אינו יודע מי מבצע בפועל את העבודות במעבדה ומה הרכב החומרים, יתרה מכך יש גם מעבדות ששולחות את העבודות לשטחים, שברור שהעבודות משם אינן בדיוק בטוחות ותקניות.

טכנאים המתנגדים לעבודות מסין טוענים שעל מנת לכסות עלויות עליהם לדרוש X מחיר ואת זה רופאי שיניים מסוימים מנסים לחסוך ע"י שליחת העבודה לסין, שם העלויות נמוכות משמעותית-הרי רווחי הרופא גבוהים יותר.

אז מה הפיתרון? כיצד על המטופל לנהוג?

מה האפשרויות שעומדות בפניו? לא רבות,עליו לשים את מבטחו ברופא השיניים שלו.

כמובן שלא סביר בעליל שמטופל ישאל את הרופא לאיכות החומרים וגם אם ישאל,הרי אין וודאות שיקבל תשובה נכונה או מדויקת.

פיקוח על עבודות מסין אינו בר מציאות, מכיוון שאין דרך לבדוק שאכן הסגסוגת היא זו שיצהירו עליה,יתרה מכך בדיקה במכון התקנים כרוכה בעלויות של אלפי שקלים ולא סביר שיבדקו עבודה בעלות גבוהה יותר מערכה.

נכון להיום האחריות המלאה לטיב החומר מוטלת על רופא השיניים ולא משנה מהיכן מגיע הכתר. כתר מוגדר כאביזר רפואי.השינוי שבחוק שעשוי לפתור בעיות אלו,הינו הצעת חוק ל"חוק הציוד הרפואי".

מהות החוק:

  • חובת רישום
  • פעולות מעקב וביקורת.
  • דיווח על אירועים חריגים.
  • הטלת אחריות פלילית על שיווק ציוד רפואי שלא בהתאם להוראות החוק  וסיכון בריאות הציבור.