למה אנשים מפחדים מרופא השיניים?

באופן טבעי ישנם אנשים שמפחדים מרופאי שיניים; או יותר נכון לומר, לא רופא שיניים הוא זה שמפחיד אותם אלא טיפולי שיניים.

אחוז מסוים מהאוכלוסייה מפתח טראומה כתוצאה מן הביקור הראשון אצל רופא השיניים, ואצל חלק מהאנשים מדובר בחרדה פסיכולוגית או בפחד שהועברו אליהם על ידי ההורים. אם גם בכם מעוררת מרפאת שיניים פחדים – אל תדאגו, אתם לא לבד. סקרים מיוחדים שנערכו בנושא מצביעים על כך שבין 25-9 אחוז מהאוכלוסייה בעולם מפחדים מטיפולי שיניים.

כמובן שככל שמקדימים ללכת אל מרפאת שיניים ומקפידים על הרגלי שמירה נכונים על השיניים, כך מונעים בעיות שיניים, דלקת חניכיים, צורך בטיפולי הלבנת שיניים, טיפולי שורש,עקירות וכו'. לא מומלץ לדחות את טיפולי השיניים, כי ככל שהזמן עובר המצב יכול להחמיר והטיפולים יהפכו למסובכים וארוכים יותר.

מקורות הפחד מפני מרפאות שיניים

מחקרים מראים ששלושת הדברים העיקריים מהם מפחדים אנשים במרפאת שיניים הם: הזריקה, רעש המקדח, והכאב שעלול להופיע במהלך הטיפול. הפה שלנו הוא איבר רגיש מאוד, גם מבחינה פיזית וגם מבחינה פסיכולוגית ואיש אינו נהנה מעצמים זרים בתוך הפה.

במקרה של מרפאת שיניים, מדובר ברופא שמחדיר אצבעות ומכשירים קהים וקרים לתוך פה המטופל. אזור הפנים של המטופל אחראי למרבית הקלט שלנו: תחושה, טעם, ראייה, ריח וכו. חסימה של הקלט על ידי גופו המתקרב של רופא שיניים מעלה את החשש, והתחושה מאד לא נוחה.

בחלק מהמקרים, ההורים הם אלה שמפחידים את הילדים שלהם. הפחד עשוי להתעורר דווקא בשל ניסיונות להרגיע את הילד כאשר הוא מגיע עם הוריו אל מרפאת שיניים. אמירות בנוסח: "תרגע הכול יהיה בסדר", "זה יכאב רק לשנייה, אתה לא תרגיש כלום", גורמות לילד לחוש שמשהו לא טוב עומד להתרחש.

האימפקט הרגשי והפסיכולוגי שנוצר הוא הפוך והילד, שלא מבין שרופא השיניים מכאיב לו על מנת שהוא ירגיש יותר טוב, נשאר עם זיכרון טראומתי וכואב. על מנת להימנע ממקרים כאלה ואחרים, הרופא נעזר בשפה מרגיעה, משפטים כמו : אתה תרגיש לחץ קל" , "אני הולך להרדים את השן" , ושימוש במילים "תהיה סבלני" ולא "תהיה אמיץ", עוזרים מאוד להרגעת הילד . להורים אנחנו ממליצים להתערב כמה שפחות במהלך הטיפול עצמו ולשים לב לשפת הרופאים.

טיפים להתמודדות עם הפחד מפני רופאי שיניים וטיפולי שיניים

בכל מקרה חשוב למצוא מרפאת שיניים שבה יש רופא שיניים אדיב וסובלני, שאפשר להרגיש איתו בנוח. התקשורת שתהיה לכם עם רופא השיניים שלכם היא המפתח העיקרי להתמודדות עם הפחד. דבר זה חשוב במיוחד כאשר מדובר בטיפולים מורכבים כגון שתלים.

וודאו כי האווירה במרפאת השיניים נעימה ורגועה מספיק בשבילכם. השתדלו להגיע עם בן משפחה או חבר קרוב למרפאה ואל תהססו להציג שאלות לרופא שיניים המטפל שלכם. כמו כן כדאי ורצוי לקבוע פגישת היכרות עם רופא שיניים לפני שמתחילים בטיפולים עצמם. ובמקרים מסוימים כדאי אפילו להתייעץ באיש מקצוע מיוחד שיעזור לכם לטפל בפחדים, ירגיע אתכם ויעזור לכם לרכוש כלים להתמודדות עם הפחד מטיפולי שיניים.

לאחר שטיפלתם בפחד ולפני שאתם מגיעים אל מרפאת שיניים, תנשמו עמוק, שכן לא כל טיפול יכאיב לכם בהכרח וגם אם הטיפול יכאיב במעט, זכרו כי רק כך תוכלו לשמור על בריאות הפה שלכם לאורך זמן ותחסכו מעצמכם טיפולים מורכבים כמו שתלים כתוצאה מהזנחה.

דרך מצוינת לחסוך בכמות הפחד שלכם היא פשוט לבצע את מרבית הטיפולים שאתם זקוקים להם ביום אחד. תוכלו לבחור לעשות את הטיפולים תחת טשטוש או אפילו לבצע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה אם בא לכם, כמו במקרים של השתלות שיניים ביום אחד בהם מתבצעות השתלות שיניים במשולב עם ביצוע כתרים קבועים תוך מספר שעות, במקום תוך מספר חודשים ולא מעט ביקורים. החרדה היא פעם אחת בלבד ואז יש קט נפשי.