מה גורם לצבע שיני להשתנות?

אחד הפרמטרים המשפיעים ביותר על צבע השן ומחייבים ביצוע הלבנת שיניים על מנת להחזיר להן את צבען הטבעי, הוא הזמן.

הלבנת שיניים – כל הסיבות

עם השנים, צבען הטבעי של השיניים שלנו משתנה, מצהיב או מאפיר ועל מנת להחזיר להן את צבען הלבן והמבריק, יש צורך לבצע הלבנת שיניים. במאמר זה נסקור מספר גורמים עיקריים המשפיעים על שינוי צבען המקורי של השיניים, ונבחן האם ביצוע הלבנת שיניים, יצליח למנוע שינוי נוסף של צבען.

הרגלי תזונה:

הרגלי התזונה משפיעים על צבע השן ועל תוצאה אפקטיבית של הלבנת שיניים בכמה רבדים. ראשית, מאכלים עם פיגמנטים חזקים (כגון קפאין, צבעי מאכל, יין אדום ועוד) הם גורמי הכתמים העיקריים במהלך החיים, כמו כן קיימות קבוצות מאכל שהרכבם משפיע על השן לא בהכתמתה אלא בשינוי חוזקה ושינוי תכונות האמייל שבשן. הלבנת שיניים תדע להתמודד עם כתמים אלו, אך ללא שינוי הרגלי התזונה שלנו, השפעתה של הלבנת השיניים, תפוג במהירה.

עישון:

אחד הגורמים העיקריים לשיניים כהות הוא עישון מסיבי, הניקוטין והעשן הכרוכים בסיגריה, משאירים כתמים חומים וצהובים שבמשך הזמן חודרים לשן ומשווים לה גוון צהוב עז. השפעת העישון כה חזקה עד כי, הלבנת שיניים ביתית, למשל, לא בהכרח תצליח להפוך אותן ללבנות באופן טבעי. בעישון, כמו בתזונה לקויה, הלבנת שיניים במרפאה תועיל רק לטווח הקצר, וכדי לשמור על שיניים לבנות וחזקות, יש להימנע מעישון בכלל.

תרופות/כימיקלים:

שימוש מסיבי בתרופות או בכימיקלים מוסיף להיווצרות כתמים בשיניים באופן דומה להרגלי התזונה שלנו, צריכה מסיבית של פלואוריד, למשל, עלולה לגרום לכתמים בעלי גוון חום הנקראים "פלואורוזיס", שימוש בתרופות אנטיביוטיות מסוג טטרציקלין ודומיו, עלולים לגרום להיווצרות כתמים אפורים בשן. במקרים אלו, מכיוון שמדובר בכתמים שנוצרים שבחלקה הפנימי של השן, הלבנת שיניים רגילה או יחידה לא תעזור יתר על המידה, וייתכן וידרשו טיפולים משולבים או מרובים.

טראומה ושחיקת שיניים:

שחיקת השיניים פרושה אימוץ הרגלים שפוגמים באיכות השן כגון חריקת שיניים, עישון מקטרות, ועוד. התוצאה של הרגלים אלו היא היווצרות סדקים בשיניים שלא נראים לעין. הסדקים שנוצרים גורמים לשיניים לאבד מצבעם בשתי דרכים: ראשית, השיניים מתכהות מעצם הפגיעה בהן, ושנית הסדקים שנוצרים הם כלי כיבול אפקטיבי לצבירת כתמים.

שיניים דקות ושקופות:

שקיפות השן וחוזקה הם נתונים מולדים, שרק במשך הזמן משפיעים על צבע השן, שיניים דקות ושקופות הן שיניים בעלי שכבת אימייל דקה וחסרה אשר היא זו שמשווה לשן את המראה הבוהק והלבן. במקרה של שיניים שקופות ודקות, הלבנת שיניים לא תחזיר לשן את הצבע הלבן המקורי משום שכאן מדובר בפיגמנט חסר ולא בכתם אותו ניתן להבהיר.

הזמן:

אחד הפרמטרים המשפיעים ביותר על צבע השן ומחייבים ביצוע הלבנת שיניים על מנת להחזיר להן את צבען הטבעי, הוא הזמן. השנים הופכות את השיניים שלנו לצהובות וכהות יותר עקב צחצוח לקוי, גורמים סביבתיים, זיהום אוויר, וכדומה. על מנת להחזיר לשן את צבעה הטבעי, מומלץ לבצע הלבנת שיניים מוקדמת ככל האפשר.
הלבנת שיניים מוצלחת תלויה באורך הזמן של הימצאות הכתמים על השן. ככול שנזניח את הטיפול בצבע השיניים, הלבנת שיניים קלסית תהפוך לפחות יעילה. לכן, סביר להניח כי הלבנת שיניים בפעם הראשונה בגיל חמישים, לא תגרור את אותה תוצאה של הלבנת שיניים בגיל 30.

לסיכום: מרפאות שיניים רבות בישראל מבצעות הלבנת שיניים. ביצוע הלבנת שיניים מבוקרת בנוכחות רופא שיניים טוב עשויה להשפיע רבות על איכות הלבנת השיניים שתקבל.