מה חדש בעולם השתלים?

חברות התרופות משקיעות כספים רבים בפיתוח תרופות למחלות, אבל פחות בפיתוח פתרונות למחלות נדירות, וזאת מסיבות כלכליות. ככל שיהיו יותר אנשים הלוקים במחלה מסוימת, כך גדול הסיכוי שיפתחו עבורה תרופות. אנשים רבים בעולם סובלים מחוסר שיניים, וסובלים מתותבות. בהתאם, תחום השתלים ברפואת השיניים הוא תחום "בוער" ופיתוחים חדשים קמים חדשות לבקרים. המאמר נכתב ב-2013, אך יש להניחח כי חודשים ספורים לאחר כתיבתו כבר יהיה לוקה בחסר כי יהיהו פיתוחים חדשים. בכל מקרה, קראו – שווה לדעת.

התקנת שתלים ביום אחד

קצב החיים במאה ה-21 מהיר יותר ועצמתי יותר מעשורים קודמים. אנשים מצפים לסיפוק מיידי, ואינם מעוניינים להמתין חודשים רבים עד לקליטת שתלים. הבעיה היא שגוף האדם לא השתנה. העצם בונה את עצמה באותו קצב כפי שעשתה לפני עידן. חוקרים ורופאי שיניים עמלים רבות על מנת לפתח את אחד התחומים "החמים" ביותר בענף: 'השתלת שיניים ביום אחד'. התקנת שתלים תוך יום אחד בלבד, ולפעמים אפילו תוך כמה שעות בלבד. בסיום התהליך יוצא המטופל עם שיניים קבועות, וזורק את התותבות המציקות שלו לפח. נשמע אטרקטיבי? חשוב להיות מודעים למספר נקודות הקשורות לעניין:

א. אם בעבר נהגו לבצע למשל השתלת שיניים ברמת גן או השתלת שיניים בראשון לציון אצל מומחים בלבד, הרי שכיום כמעט כל רופא נוגע בתחום השתלים. עם זאת, השתלת שיניים ביום אחד דורשת מיומנות גבוהה יותר, ולא יזיק גם ניסיון.

ב. עלות התהליך המהיר איננה גבוהה יותר מביצוע שתלים בדרך הקלאסית בה חיכינו מספר חודשים. בחלק מהמרפאות היא לעיתים זולה יותר כי רופא שיניים המבצע הרבה שתלים בזמן קצר חוסך למעשה זמן יקר. החיסכון האמיתי הוא למעשה בזמן, ובעובדה שיש פחות סיכוי לכאב או לזיהומים כשעוישם את התהליך בפעם אחת במקום בכמה פעמים. גם החזרה המהירה לשגרה ערכה לא יסולא בפז.

ג. לא כל אחד מתאים לביצוע השתלות שיניים ביום אחד. קודם כל, יש לוודא כי כמות העצם בלסת מאפשרת ביצוע השתלת שיניים תוך יום אחד בלבד, וכי אין דלקות משמעותיות.

 

שיטת אול און פור

מדובר בטכניקת ביצוע שתלים המשולבת בחלקי שיקום חדשים ולאו דווקא בטכנולוגיה חדשה. השיטה פותחה על ידי ד"ר פאולו מאלו, רופא שיניים מליסבון שבפורטוגל.

דר' מאלו גילה כי ניתן לבצע שתלים גם בהטיה של 45 מעלות, ולא חייבים לשים אותם ישר. כמו כן, הסתבר לחוקר כי ניתן במקרים מסוימים להסתפק בארבעה שתלים בלבד, ולהעמיס עליהם מייד מערכת שיניים שלמה. אמנם מפלסטיק, אבל בשנים שחלפו מאז התפתחה השיטה גם לגשרי חרסינה קבועים ויפים. מדובר בשינוי תפיסה פורץ דרך, אולי אחד החשובים בעשרים השנים האחרונות. בטכנולוגיה זו ניתן למעשה לבצע השתלת שיניים ביום אחד.

מיני שתלים

מיני שתלים הם שתלים צרים יותר משתלים רגילים. השימוש במיני שתלים יכול לפתח דיון סוער בקרב רופאי שיניים שנפגשים אחרי הצהרים לכוס תה משותפת. מצד אחד, גודלם מוביל אותם להות פחות עמידים לעומסים בפה. יש להם נטיה מוגברת לכישלון שכן העיגון שלהם בעצם קטן יותר מהעיגון של שתלים רגילים. עם זאת, קל יותר להשילם גם במקומות עם עצם מוגבלת, ויש להם יתרונות נוספים:

א. ההתקנה של שתלים אלו מהירה יותר, ובחלק גדול מהמקרים אין צורך בכלל לפתוח את החניכיים, מה שמוביל להשתלת שיניים "נקיה" ללא חתכים משמעותיים וללא צורך בתפרים. בהתאםת מיני שתלים יכולים להתאים גם לחוששים מדימום, מזיהומים, ובמיוחד לבעלי מחלות לב, כליות וסכרת, או לנוטלים תרופות נוגדות קרישה.

ב. בדרך כלל לא ממתינים לקליטת השתל – העמסת התותבות מעל מיני – שתלים היא מידית.

ג. מדובר בהליך זול משמעותית ביחס להתקנת שתלים רגילים, שכן מיני שתלים באים בדרך כלל בחלק אחד עם ה "תיק-תק" שמתחבר לתותבת אחר כך, וזאת בניגוד לשתלים רגילים בהם ה "תיק–תק" בא כחלק נפרד ועלותו נוספת למחיר השתל. ההוזלה עשויה להגיע לאלפי שקלים ללסת.

ד. מיני שתלים יכולים להתאים גם לסובלים ממחסור בנפח עצם הלסת שכן צריך פחות עצם כדי לתפוס את השתלים הצרים הללו.

ה. הם נהדרים למי שחרד מתהליך ההשתלה שכן שוב, אין חתכים ואין תפרים

ו. הם לא ממש מתאימים לשיניים האחוריות ולמצבים בהם שורשי השיניים צפופים, ומיועדים יותר למצבים של חוסר שיניים ניכר, או אפילו חוסר שיניים מלא במטרה לעגן תותבות נשלפות.

ז. מיני שתלים משמשים גם כדי לתפוס באופן זמני כתרים זמניים בזמן שאנו ממתינים לקליטת שתלים, ואחר כך מסירים אותם

ח. מיני שתלים עשויים לסייע בטיפולים אורטודונטיים  כדי למשוך שיניים עם גומיות.

בתמונה: שתל רגיל משמאל, לעומת מיני שתל מימין.

לכל אחת מהשיטות שהוזכרו לעיל, יתרונות וחסרונות. הבחירה בשיטה המתאימה ביותר, חייבת להיעשות תוך התייעצות כנה עם רופא השיניים שלכם, ולאחר שעברתם את הבדיקות הבסיסיות הנחוצות.