מי מפחד מרופא השיניים?

אם המחשבה על ביקור אצל רופא שיניים מעוררת בכם פחדים בלתי נשלטים, ואתם מוכנים לסבול כל כאב במטרה להימנע מביקור אצל רופא שיניים – אתם לא לבד!

בישראל וברחבי העולם כולו, חיים מליוני בני אדם שיעשו הכל במטרה להימנע מביקור אצל רופאי שיניים. הסיבה לכך, ברוב המקרים, היא פוביה מושרשת שקיימת אצל חלקנו, מפני הכאב הכרוך בטיפול, מכשירי הטיפול המאיימים ותחושת חוסר הנוחות וחוסר השליטה שיש לנו כאשר אדם זר מבצע פעולות שונות בפינו.

בעבר חשו רבים כי התחמקות מפנייה לטיפולי שיניים היא לגיטימית, משום שהטכנולוגיות הרפואיות לא נתנו מענה מספק לפחדים והפוביות שהטרידו אותם.

כתוצאה מן ההימנעות מטיפולי שיניים, הם סבלו מכאבי שיניים קשים ומאסתטיקת פה ירודה. כיום, לעומת זאת, קיימות דרכים שונות המאפשרות לפנות לטיפול שיניים ללא חשש, ולעבור אותו ללא כאב וללא חרדה.

טיפולי שיניים בהרדמה, סדציה וטשטוש

המלצתנו הראשונה והחשובה ביותר היא להקפיד לפנות לרופא שיניים מקצועי, איתו יש לכם תקשורת טובה, ועליו אתם מרגישים שאתם יכולים לסמוך.

רק רופאי שיניים שיהיו קשובים לרחשי ליבכם, ויהיו מודעים לפחדים שאתם חווים, יוכלו להשרות עליכם תחושה נינוחה וללוות אתכם במהלך טיפול שיניים ברוגע וחביבות.

טיפול שיניים בהרדמה כללית (סדציה) הוא אופציה מרכזית אותה תוכלו לשקול. מדובר בטיפול שיניים המתבצע בהרדמה מלאה, במהלכו המטופל אינו חש בדבר ושרוי במצב שינה עמוקה.

טיפולי שיניים בהרדמה כללית יכולים להיות ארוכים במיוחד וניתן לבצע במהלכם שורה ארוכה של טיפולי שיניים, כמו למשל התקנת סתימות, הלבנת שיניים, השתלת שיניים, בדיקת שתלים אחרים ועוד טיפולים נחוצים רבים.

קיימות דרכי טיפול נוספות בטשטוש, ובמידת הצורך תוכלו לנסות גם אותן. מדובר בטיפולים בהם המטופל אינו מורדם הרדמה מלאה, אלא מטושטש על ידי גז צחוק, כדורים, הרדמה מקומית או באמצעים נוספים.

בניגוד לטיפולים בהרדמה, בטיפולים אלה המטופל נשאר בהכרה לכל אורך הטיפול אך הטשטוש משרה עליו תחושה נינוחה, רגועה מאוד. משום שהאזור המטופל מורדם, הוא אינו חש כל כאב במהלך הטיפול.

טיפים לחוששים – מג'ל הרדמה ועד טיפול שיניים בהרדמה

חשש מפני טיפולי שיניים הוא, כאמור, חשש נפוץ ביותר, ממנו סובלים רבים.

ההרדמה לסוגיה מסייעת במידה רבה להתגבר על הכאב והחשש, אך תוכלו גם לאמץ מספר טיפים נוספים שעשויים לסייע לכם:

• שוחחו עם רופא השיניים שלכם בפתיחות, ותארו באוזניו את הדאגות שיש לכם מפני הטיפול. למטופלים יש זכות מלאה להבין את סוג הטיפול אותו הם מקבלים, כך שבמידה ויש לכם חששות ספציפיים לגבי אופי התהליך, דרשו לקבל תשובות מלאות מרופא השיניים המטפל שלכם.
  • המשפט "ידע הוא כוח" הוא משפט שעשוי להוכיח עצמו ככלי מסייע להתמודדות עם טיפולים רפואיים שמעוררים בכם חשש. על סמך ניסיון העבר שלנו, מטופלים שקוראים בעלונים רפואיים או באתרי אינטרנט מודעים יותר למה הם אמורים לשאול את רופא השיניים שלהם.
  • גם אם אתם לא מפחדים, ישנם טיפולי שיניים מורכבים כגון השתלות שיניים ביום אחד שכדאי לעבור תחת טשטוש. טיפולים אלו עשויים לארוך מספר שעות ורמת הסטרס בהם גבוהה. אין סיבה מהותית להישאר עם זכרונות מהטיפול. עדיף לישון ולקום עם שיניים חדשות.