האם רופאי שיניים עשירים ועובדות נוספות

בעמוד זה תוכלו למצוא פירוט על רופאי שיניים, ועל מרפאות שיניים בארץ מה הם מרויחים, מה הרקע למקצוע, מה הלחצים שמנחים אותם וגורמים להם לתקתק. קראו היטב, ותוכלו לשוחח עם רופא שיניים בשפה שהוא מבין.

מה הם מרפאי שיניים?

מרפאי שיניים היו אנשים שעלו לארץ בשנות ה-50, ולא הייתה להם תעודה של רופאי שיניים. עם זאת, היה להם ניסיון רב, ובאותה תקופה אישר משרד הבריאות לאותם עולים להמשיך לעסוק ברפואת שיניים. עם חלוף השנים, התבגרו מרפאי השיניים, והוחלפו ע"י הדור הצעיר של רופאי שיניים.להערכתנו נשארו בודדים אם בכלל.

רופאי שיניים מומחים

רופאי שיניים לומדים במשך 6 שנים, כולל תקופת סטאג'. ישנן ארצות, כמו הונגריה למשל, בהן הלימודים נמשכים 5 שנים בלבד. רופאי שיניים המסיימים לימודיהם, עשויים להתחיל לעבוד מייד, בכל תחום שירצו. החוק בישראל לא מחייב רופאי שיניים להיות מומחים לצורך ביצוע פעולות מורכבות כגון ישור שיניים או שתלים, ולמעשה יכולים רופאי שיניים שעברו השתלמות כזו או אחרת, לבצע כל טיפול שלהערכתם הם מיומנים בביצועו. רופאי שיניים אחרים, בוחרים לעבור התמחות בתחומים שונים של רפואת שיניים. בין התחומים אותם יכולים רופאי שיניים לבחור להתמחות הם רופאי שיניים מומחים לילדים, יישור שיניים, כירורגיה פה ולסת (ההתמחות הארוכה ביותר: 5 שנים), מומחי חניכיים, רפואת הפה ועוד..שכרם של רופאי שיניים מומחים גבוה בדרך כלל משכרם של רופאי שיניים כלליים – אולם לא בהכרח.

האם רופאי שיניים עשירים?

יש מיתוס האומר כי רופאי שיניים הם בעלי ממון ורפואת שיניים היא מקצוע מאד מכניס. מדוע? אולי משום שמחירי טיפולי השיניים הפרטיים גבוהים יחסית לרפואה הכללית עליה לא משלמים דבר, נוצרת האשליה שגם הרופא משלשל לכיסו את מרבית הסכום. אין דבר רחוק יותר מהמציאות. למעשה, העלויות של אחזקת מרפאת שיניים והחומרים גובים מהרופא את מרבית הסכום, ולאחר תשלום לרשויות המס יזכו רופאי שיניים רווחיים במקרה הטוב לעשירית ממה ששילמת להם. ממוצע ההכנסה לרופא שיניים במדינת ישראל נע סביב 9000 ש"ח נטו בחודש. לא רע, אבל רחוק מאד מלהפוך את ציבור רופאי שיניים לאנשים עשירים.

רופאי שיניים – למה זה יקר?

כולם יודעים שטיפולי שיניים זה עסק יקר… לכן, קיימות תוכניות מיוחדות של חברות ביטוח המממנות טיפולי שיניים, וכל קופות החולים מציעות ביטוח המעניק הטבות של הנחה אצל רופאי שיניים העובדים במסגרת הקופה (מגן, מושלם וכו).

תוכניות אלו מכסות חלק גדול מטיפולי השיניים להן אנו נזקקים אולם לא תמיד הן מכסות את כל הסכום. לעתים הן מכסות רק חלק ואת השאר, ההשתתפות העצמית, נצטרך למצוא דרך לממן בעצמנו. ישנן מדינות, כמו גרמניה או אנגליה לדוגמא, שם טיפולי שיניים ממומנים ברובם על ידי הביטוח הבריאותי הכללי לאזרח. במקרה של טיפולי שיניים שאינם נכללים או שאינם משולמים במלואם, יצטרך, כאמור, האזרח הגרמני לממן את יתרת הסכום מכיסו. במידה ואין ביכולתו, יסתפק בשירותים הכלולים בביטוח או שיבחר לא לקבל את הטיפול כלל.

במדינתו הקטנה, ישראל, רוב תחומי הבריאות נכללים ב"סל הבריאות" לו זכאי כל אזרח במדינה, אולם טיפולי שיניים אינם נכללים ב"סל" זה, מה שיוצר אצל האזרח עיסוק מתמיד בשאלה: "מדוע כל תחומי הבריאות נכללים בסל הבריאות ורק רופאי שיניים "החמדנים" עדיין מבקשים את כספי הציבור?" הרי אם תחשבו על כך, טיפול שיניים ממוצע שבמהלכו מבצעים גשר קטן מחרסינה, אורך במצטבר כארבע שעות ועולה רק חלקיק מצנתור לב שאורכו כשעה אחת בלבד. מעבר לכך, ישנה תמיד העלות של רופאי שיניים, שחלקה ישירה וחלקה עקיפה. בחלק הישיר יש את עלות החומרים והמעבדה. בחלק העקיף יש להם הרבה עלויות נוספות. לדוגמא: הצורך לבצע פוליסת ביטוח מקצועי שעלותה כ- 1300$ בשנה, עלות של צוות עובדים העונים על דרישות התפקיד ועוד. אם מדברים על עלות חומרי העבודה, היא מעל ומעבר למה שמצופה מעמיתיהם למקצועות אחרים.

כלי עבודה כדוגמת פלייר, יעלה לאיש תחזוקה בממוצע 30 ש"ח בעוד שכל כלי עבודה של רופא שיניים יעלה לו בטווח של 130 עד 550 שקל., ואל נא נשכח כי רופא שיניים זקוק לכ- 30 סוגים שונים רק של צבתות כאלו.

במרפאת שיניים פעילה, ישמור רופא השיניים בין 250 ל 400 פריטי טיפול שונים, אפילו אם אינו משתמש בהם על בסיס קבוע, מתוך ידיעה כי לעולם אינך יכול להיות מוכן יתר על המידה… אך מה קורה אם לא נעשה בהם שימוש טרם פקיעת מועד תוקפם ? ניחשתם נכון.. כל הפריטים הללו ייזרקו לפח מבלי שנעשה בהם שימוש, אפילו אם מדובר בפריט יקר כמו שתלים. ביצוע הרמת סינוס לדוגמא מצריך חומרים יקרים שעלותם אלפי שקלים.

עלויות ציוד מקצועי של רופאי שיניים

עלות רכישת כל האלמנטים הבסיסיים עבור מרפאות שיניים, ביניהם: כסא טיפולים, כסאות קבלה, נורות, מכשירי טיפול ושאיבה ועוד, עולה הון. באם תרצו לפתוח מרפאת שיניים עם כסא למטופל אחד בלבד, תזדקקו לכ – 150,000-200,000 $, כל זאת, לפני שטיפלתם עד כה במטופל אחד וגם לאחר מכן, עליכם להישאר מעודכנים, לחדש אספקת חומרים וציוד ברמה שוטפת.

בנוסף, עליכם להישאר ערניים לחידושים בתחום, לקרוא מאמרים חדשים המתפרסמים כל הזמן, להיות נוכחים בסמינרים, חלק מרופאי השיניים אף משלמים שכר מסוים כדי לממש חברות בארגונים כאלה ואחרים של רופאי שיניים. רק לדוגמא: שמעתי על מכשיר חדש לביצוע הלבנת שיניים תוך 25 דקות. למטופל זה נהדר, אך עלות המכשיר לא מבוטלת.

אם המשכתם לקרוא עד כאן, חלקכם וודאי מנידים בראשם וממלמלים בטון ציני למדי: "מסכנים רופאי שיניים…. באמת צריך לרחם עליהם…" אז לא, אין צורך לרחם עלינו, רק להעריך את עבודתנו הקשה. חלקנו עובדים כ 12 שעות ביממה בחלק מהשבוע בקופות החולים ומרויחים שם פרוטות. אין אנו טוענים כי זהו סכום זעום, אך לאנשים שלמדו 6 שנים באוניברסיטה ובבתי הספר לרפואה בתכניות לימודים אינטנסיביות, עברו מבחנים רבים (חלקם הרכיבו משקפיים בשלב מסוים בתהליך זה, חלקם זכו לקרחת חלקלקה על ראשם מרוב לחץ…), תוך כדי לקיחת הלוואות וסיכונים לפתיחת מרפאות שינים, בעודם מחכים לבוא על שכרם, 9000 ש"ח לחודש זה סכום נחמד, אך אין בו שום תהילה נכספת. הופעתם של ארגוני בריאות וכניסתן של תכניות ביטוח לתחום רפואת שיניים, הפכה את חייהם של רופאי השיניים תובעניים יותר מאי פעם. הם מקבלים היום את אותה כמות של מטופלים, רק בשכר נמוך יותר. כל זאת תוך הגברת התחרות, עם כניסתם של רופאי שיניים חדשים לתחום בכל שנה ללא יכולת להעלות את הדרישות לשכרם.

מחלות ותמותה בקרב רופאי שיניים

רופאי שיניים עובדים בדרך כלל תחת לחץ נפשי גבוה ובלתי פוסק. הכאב, חוסר הנוחות והמתח הקשורים לטיפולי שיניים, גורמים למטופלים להיות חרדים מאד, מה שמקרים גם על רופאי שיניים המטפלים בהם. רמת הדיוק בגבוהה הנדרשת בעת ביצוע סתימות למשל, מחייבת רופאי שיניים לעבוד עם מקדחה המסתובבת במהירות של 150,000 סיבובים בדקה, ולכוון קצה של מקדי שכל עוביו חצי מילימטר, אל שן שכל רוחבה כ-9 מ"מ.

מה עשוי לקרות עכשיו אם המטופל יזיז את ראשו ב-5 סנטימטר ימינה ללא אזהרה מוקדמת? קיים החשש לפגיעה ברקמות סמוכות. רופאי שיניים מיומנים יודעים לצפות מראש בעיות כאלו ולמנוע אותן, אבל המתח עדיין קיים, גם לאחר עשרים שנות עבודה. מתח כזה, כאשר הוא מצורף לשעות עבודה רבות, עשוי להוביל להתקפי לב ושבץ, ואכן אחוז המחלות הנ"ל בקרב רופאי שיניים גבוה מאשר באוכלוסיות אחרות.

יתכן והמתח הוא זה שהופך את האוכלוסיה של רופאי שיניים לאוכלוסיה המתאבדת ביותר בין כל בעלי המקצוע, חוץ מאשר הפסיכולוגים. פי 5 מאשר הממוצע באוכלוסיה. בעיות בריאות אחרות: רופאי שיניים רבים עובדים כאשר גבם כפוף ומוטה הצידה קמעה. דבר זה יוצר לחץ גבוה על החוליות באופן לא אחיד, ולפיכך רופאי שיניים רבים סובלים מבעיות גב. אחרים, עובדים עם הטורבינה שעות רבות ועם מכשירים ידניים אחרים ועשויים לפתח כאבים בשורש כף היד.

גיל התמותה הממוצע של רופאי שיניים נמוך מהממוצע באוכלוסיה: 66 שנים בלבד. אז האם אחרי כל זה אתם רוצים ללכת ללימודי רפואת שיניים, או שתעדיפו קריירה משמשגת של ניקוי בתים ולהרוויח הרבה יותר?