נסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים, דלקת חניכיים: הסיפור המלא

קוראים להן מחלות פריודונטלית, ובעצם מחלות חניכיים. הן נשמעות נורא, נראות לא טוב, כרוכות בתופעות לוואי רבות, ובעיקר כואבות ביותר. מחלות חניכיים, העלולות להתפתח ממצב של דלקת חניכיים או נסיגת חניכיים, הן מחלות אשר תוצאותיהן קשות ויכולות להגיע אפילו למצב של נשירת שיניים.

בישראל, יותר מ-30% מן הבוגרים סובלים ממחלת חניכיים, דלקת חניכיים או נסיגת חניכיים, ברמה כזו או אחרת. מדובר במחלות אשר מתפתחות בשקט וללא כאבים, עד אשר הן מפתיעות את בעליהן בנוכחותן.

בשלבים הראשונים של דלקת חניכיים ושל נסיגת חניכיים ניתן עדיין לטפל באמצעים ביתיים, אך ככל שהמצב חמור יותר, יש צורך בהתערבות כירורגית.

מהי נסיגת חניכיים וכיצד היא נגרמת?

מצב של נסיגת חניכיים הוא מצב בו שולי החניכיים נמוכים מהרצוי, כך שצוואר השורש נחשף. נסיגת חניכיים נגרמת בגלל שתי סיבות עיקריות:

• דלקת חניכיים או מחלת חניכיים אחרת
  • צחצוח אגרסיבי ושחיקת שולי החניכיים באמצעות מברשת השיניים

מהי דלקת חניכיים וכיצד היא נגרמת?

דלקת חניכיים, הנפוצה יותר בקרב האוכלוסיה, היא מצב בו החניכיים רגישים, נפוחים ואדומים במיוחד, ובעצם מודלקים. בשונה מנסיגת חניכיים, הגורם העיקרי של דלקת חניכיים הוא זיהום בקטריאלי (חיידקי), המתפתח על רקמת החניכיים צמוד לשיניים. החיידקים מפרישים חומר רעיל, אשר יוצר דלקת חניכיים. זיהום זה נוצר עקב צחצוח לקוי, עישון ותזונה לקויה.

סימנים המעידים על דלקת חניכיים או נסיגת חניכיים

הסימנים המקדימים הם ריח פה לא נעים, טעם רע בפה, כאב, רגישות לטמפרטורה, רווחים בן השיניים וניידות שיניים. במקרים של נסיגת חניכיים תתכן חשיפת שורש השן ותזוזת השיניים, ובמקרים של דלקת חניכיים, יתכנו חניכיים נפוחים ומדממים בעת מגע או צחצוח.

הסכנות הקיימות במחלות החניכיים השונות

מלבד הסימנים שהוזכרו לעיל, המלווים בכאבים עזים, תחושת אי-נוחות בפה, רגישות לקור וחום וכדומה, דלקת חניכיים ומצבים של נסיגת חניכיים, מפריעים במקרה הטוב לאיכות החיים ומונעים את החיוך הספונטני, ובמקרה הגרוע יותר, עלולים להוביל לעששת, נסיגת עצם, מחלת מיסב השן ואף נשירת שיניים. לכן גילוי המחלה בשלב מוקדם וטיפול בה, ימנעו את החמרתה.

האם ניתן להימנע ממצבי נסיגת חניכיים או דלקת חניכיים?

כן, זה אפשרי. הטיפול הטוב ביותר הוא מניעה. איך נמנעים? באמצעות צחצוח שיניים נכון, בתנועות מעגליות, לפחות פעמיים ביום; שימוש בחוט דנטלי; שטיפה במי פה; ניקוי הלשון בעת הצחצוח; ביקור אצל שיננית באופן סדיר לצורך ניקוי אבנית; ובדיקות שגרתיות, אחת לחצי שנה, אצל רופא השיניים. טיפול מנע זה יעיל גם לעצירת ההתקדמות של דלקת חניכיים או נסיגת חניכיים.

ביקור אצל רופא שיניים במצב של נסיגת חניכיים או דלקת חניכיים מתקדמות

הרופא המומחה למחלות חניכיים נקרא פריודונט. רופא זה ימליץ על סדרת טיפולים שיעזרו להתגבר על נסיגת חניכיים או דלקת חניכיים. בשלב הראשוני יבצע הרופא סילוק אבנית מכיס החניכיים, תוך כדי סילוק גורמים מזהמים נוספים. לעיתים מתבצעת הקצעת שורשים (ניקוי אבנית עמוק), יחד עם טיפולים אנטיביוטיים. בשלב השני, במידה והשלב הקודם לא הועיל ובהתאם למצב המחלה, מתבצעים ניתוחים כירורגיים שונים, כגון השתלת חניכיים או השתלת עצם השן.

ניתוחים אלה תועלת מתמשכת, אך הם מחייבים המשך טיפול ביתי למניעה, בדיוק כפי שהוזכר לעיל.