סובלים בגלל סדק בשן? סדקים בשיניים

מתי נוצרים סדקים בשיניים?

איך נוצר סדק בשן? מי אשם בזה? האם אפשר למנוע את זה? סדקים בשיניים הם תעלומה ובעיה לרופאי שיניים. עד היום לא גילו החוקרים את כל הסיבות מדוע שן עשויה פתאום להיסדק לכל אורכה.

לפי המחקרים רואים כי סדקים בשיניים עשויים להופיע בתדירות גבוהה יותר בשיניים שעברו טיפולי שורש, מבנים וכתרים, אך הם עשויים להופיע גם בשיניים שמעולם לא הייתה בהן אפילו סתימה. יש סיכוי גבוה יותר ששן תיסדק במקרים בהם יש עליה עומס גדול הנוצר עקב מגעים חזקים עם השיניים ממול. סדק באזור הכותרת של השן מתאפיין בדרך כלל בשבר של הכותרת, או ברגישות מוגברת לחום, קור או לחץ. כשיש סדק אורכי לכל אורך השורש, ניתן לראות דלקת חניכיים, ספיגה של העצם התומכת בשן, וכיס עמוק של כ- 8-10 ממ' בין החניכיים לשן. סדק כזה יצריך בדרך כלל עקירה של השן.

סדקים כאלה לא בהכרח נראים בצילום הרנטגן שמבצע הרופא כי הם דקים כחוט השערה, ומופיעים רק בדופן אחת של השן. לפיכך, כאשר מבצע צילום במרפאה, שהוא דו-מימדי, נעלם הסדק בין השכבות האחרות של השן המופיעות בצילום. קל אם כך לרופא השיניים לפספס סדק בשן בשלביו המוקדמים, והוא יאותר בדרך כלל רק אחרי שתופיע הנפיחות בחניכיים, או שהדלקת תספוג עצם מסביב לשן, מה שיראה רק אז בצילום.

פתרונות לתיקון סדקים בשיניים

במקרה של סדק בשן באזור הכותרתי, ניתן בדרך כלל לתקן את הנזק. ניתן לעשות זאת באמצעות סתימה, ציפוי או כתר. סדק אורכי המגיע לשורש השן יחייב עקירה שלה, ולאחר מכן תוספת שן חלופית באמצעות גשר חרסינה או שתלים. במרבית המקרים קשה לבצע השתלת שיניים ביום אחד עם כתרים כי העצם מסביב לשן שנסדקה נספגת כתוצאה מהדלקת באזור, ויש לחכות לריפוי שלה לפני ביצוע שתל.

חוקרים מכל העולם חיפשו פתרונות לבעיה – נכון לכרגע ללא הועיל. בסין ניסו חוקרים אפילו לעקור את השן, להדביק את הסדק בדבק מיוחד, ואז להחזירה למקומה. באופן מפתיע – הדבר עזר לפרק זמן של כשנתיים בממוצע, אולם לאחר מכן היה אחוז גבוה של כישלונות, כאב ודלקת שהצריכו שוב את עקירת השן. לאור הדברים האמורים – אין נכון לשנת 2019 פתרון הולם לבעיה.

אחריות משפטית למחדל

מכיוון שקשה לאתר סדקים, ומכיוון שהם מופיעים באופן ספונטני גם בשיניים מושלמות, נחשבים סדקים בשיניים לכוח עליון מבחינה משפטית. קשה מאד להוכיח כי פעולתו של רופא שיניים גרמה לנזק. עם זאת, ישנם מקרים מסוימים בהם רשלנות הרופא זועקת לשמיים. במקרים כאלה רצוי להתייעץ עם רופא שיניים נוסף, ולפני הפנייה לבית המשפט להצטייד בחוות דעת מומחה וצילומים.