סיכונים ותופעות לוואי בביצוע הלבנת שיניים

הלבנת שיניים – סיכונים ותופעות לוואי

על פי רוב, הלבנת שיניים היא טיפול רפואי בטוח, אשר לא גורם לסיכון בריאותי, ולא מתלוות אליו תופעות לוואי, אך, כמו כל טיפול רפואי כך גם טיפולי שיניים – ישנם מקרים חריגים, שחשוב לתת עליהם את הדעת.
א. קבוצות סיכון

קבוצות אוכלוסיה להן אסור לבצע הלבנת שיניים

  • נשים בהריון או נשים מניקות: עד כה לא ידוע אם וכיצד משפיעים חומרי ההלבנה על העובר או התינוק, לפיכך, במיוחד כיוון ומדובר בטיפול קוסמטי מעיקרו ולא רפואי, יש להמתין עם טיפולי הלבנת שיניים עד לאחר סיום הלידה או סיום תקופת ההנקה.
  • ילדים עד גיל 18: לרוב, שיני הילדים מגיעים לשיא צמיחתן בגיל 18, ולכן, טיפולי הלבנת שיניים עלולים להיות מיותרים או לעבוד באופן חלקי.
  • מטופלים בעלי רגישות למי חמצן או לחומר הלבנה אחר: למטופלים אלו, עלולים טיפולי הלבנת שיניים לגרום אי נוחות וכאב. בהתייעצות עם הרופא, ניתן לנסות ולמצוא שיטה שונה לביצוע הטיפול.
  • חולי עששת, דלקת חניכיים, או מטופלים בעלי שחיקה של ציפוי השן: למטופלים אלו, טיפולי הלבנת שיניים לא יועילו, מבלי לבצע טיפולי מוקדמים בשיניים החולות.

סיכונים ותופעות לוואי אפשריות של הלבנת שיניים

כאמור, כמו בכל טיפול רפואי, יתכן סיכון כלשהו. גם הלבנת שיניים מלווה באי אלו סיכונים ותופעות לוואי, אשר ניתן להימנע מהם או מרובם, על ידי הקפדה מדויקת על הוראות רופא שיניים.

– נזק לרקמות החניכיים: אחד החומרים החזקים ביותר בהם משתמשים לצורך הלבנת שיניים הוא מי חמצן. למי חמצן יכולת להבהיר את השן, עד כדי הלבנתה. ככל שריכוז החמצן גבוה יותר, כך הלבנת השיניים מהירה ואפקטיבית יותר. ריכוז גבוה במיוחד, עלול לגרום נזק לרקמות החניכיים. הנזק זמני ועובר תוך כחצי שעה.

– פגיעת בזגוגית השן: הלבנת שיניים, ובעיקר הלבנת שיניים לא מבוקרת המתבצעת באופן עצמאי, עלולה לפגוע בזגוגית השן ועלולה אף לגרום לדלקת בשורש השן המלווה בכאבים חזקים במיוחד.

– כוויה: במקרים מסוימים, בעיקר במקרים של הלבנת שיניים ביתית, תיתכן דליפה של חומר ההלבנה לחניכיים. דליפה כזו עלולה לגרום לכוויה ורגישות חזקה בחניכיים. שימוש לא נכון בחומרי הלבנת שיניים, עלול גם לגרום לנזק במוך השן, ולרגישות בצוואר השיניים שעלולה להימשך מספר ימים.

נקודות נוספות למחשבה על הלבנת שיניים

כדאי לדעת כי מספר שנים לאחר תום טיפולי הלבנת שיניים, השיניים עלולות להתכהות או לחזור לצבען הקודם. הדבר תלוי בעיקר בשיטה בה הלבנת השיניים מבוצעת. במקרים כאלו, פשוט ניתן לבצע הלבנת שיניים חוזרת. בנוסף, במקרה של שיניים מוכתמות או שיניים פגומות, הכוללות שחזורים, סתימות או כתרים כהים, הלבנת שיניים לא תועיל והתוצאה תיראה לא אסתטית, לפיכך, לפני ביצוע טיפול הלבנת שיניים קוסמטי, יש לבצע טיפול שיניים רפואי מקיף.

לסיכום, טיפולי הלבנת שיניים מאושרים על ידי ה-FDA, ארגון הבריאות האמריקאי, שבדק, באמצעות מחקרים שונים, כי ההרכב המינראלי של השן, לא משתנה עקב הלבנת שיניים, לפיכך, ברוב המקרים, מדובר בטיפול בטוח וכדאי. כדי להימנע מסיכונים מיותרים ותופעות לוואי לא נעימות, מומלץ להתייעץ עם רופא שיניים, ולתאר לו לפרטי פרטים, את מצבכם הבריאותי ואת ההיסטוריה הרפואית שלכם.