על בטיחות בעת טיפולי שיניים בסדציה והרדמה מלאה

רבים בוחרים כיום לעבור טיפולי שינים בסדציה ובהרדמה מלאה. בחירה זו נובעת מסיבות שונות, שהנפוצה שבהן היא פחד מטיפול שיניים.

אצל רבים, המתכננים לעבור טיפולים מסוג זה, מתעוררת שאלת בוערות – האם מדובר בטיפולים בטוחים ומה הסיכוי להסתבכות הרדמות כאלו?

בטרם אתם פונים לעבור טיפולי שיניים בטשטוש או הרדמה כללית, מומלץ מאוד לוודא שאת הטיפול מעבירים רופאי שינים, שהוכשרו לטיפול מורכב מסוג זה, ושעברו מסלול הכשרה מלא שהסמיך אותם לבצע ניתוחים וטיפולי שיניים בסדציה ובהרדמה כללית.

חשוב מאוד לוודא שבניתוח יהיה נוכח רופא שיניים מרדים, שימצא בחדר במהלך כל הניתוח וישגיח על המטופל, מרגע ההרדמה ועד שובו להכרה. חשוב מאוד לבדוק שהניתוח מתקיים במסגרת מרפאת שיניים המאושרת על ידי משרד הבריאות לבצע טיפולים בהרדמה ובסדציה. כמו כן, רצוי לברר מה ניסיונו של הרופא המטפל, ולוודא שהטיפול מבוצע בעזרת מכשור רפואי חדשני.

אילו רופאים מוכשרים לבצע ניתוחים כאלו?

על פי חוק הבריאות הישראלי, כל רופא שיניים רשאי לבצע טיפולי שיניים במטופלים. החוק הישראלי אינו מגביל את עיסוקם של רופאי שיניים להתמחויות משנה ספציפיות של רפואת שיניים, פרט לטיפול שיניים בהרדמה כללית או סדציה.

הסיבה להגבלה על ההתמחות בתחום, נובעת מכך שסדציה היא תחום מורכב, שדורש התעמקות והתמחות נוספות, מעבר לאלה הנרכשות במהלך הלימודים הארוכים של רפואת שיניים.

נוכחות רופא מרדים – חובה

מסקרים שונים, שהתפרסמו בשנים האחרונות, עולים נתונים המצביעים על כך שרבים מן המטופלים בבתי חולים חוששים יותר מהליך ההרדמה, מאשר מהניתוח עצמו.

סקרים אחרים הראו שרק מעטים מן הישראלים מודעים לקיומו של מקצוע הרופא המרדים. רבים היו משוכנעים שמדובר בפרוצדורה שגרתית, שמתבצעת בקלות דעת על ידי רופא השיניים המנתח, שמבצע את הטיפול שלשמו הגיע המטופל. הבעיה היא שרופא שיניים לא יכול להתרכז בו זמנית גם בטיפול עצמו וגם במצב ההכרה  ולחץ הדם למשל של המטופל. לשם כך נדגיש שבכל טיפול שיניים בהרדמה כללית, הרדמה מלאה וסדציה – חייב רופא מרדים להיות נוכח בניתוח. תפקידו של רופא זה הוא לבצע את ההרדמה, לדאוג למצבו של המטופל, וללוות אותו לכל אורכו של הניתוח, גם אם אינו מבצע בפועל את הניתוח עצמו.

סיבוכים אפשריים

תחום ההרדמה הרפואית ידע תמורות ופיתוחים טכנולוגיים משמעותיים מאוד בשנים האחרונות, אשר מרביתם נוגעים לשמירה על חיי המטופל ולבטיחותו.

אם עד לפני עשור, עמד שיעור הסיבוכים בניתוחים בהרדמה על 1:5000 מקרים, הרי שכיום השתפר המצב במידה דרמטית, ורק באחת מתוך 200,000 הרדמות יש סיכוי לסיבוך.

יתרה מזאת, שיעור הסיבוכים בטיפולי שיניים בהרדמה כללית עומד על אחד למיליון מקרים בלבד. זאת בזמן שהטיפולים עצמם הופכים עם השנים למורכבים, מקיפים ומועילים יותר.

אם גם אתם מבקשים לפנות אל מרפאת שיניים, במטרה לקבוע תור לביצוע טיפולי שיניים בהרדמה כללית, הרדמה מלאה וסדציה – אל תחששו מהטיפול.

כמו שציינו לעיל, מדובר בטיפולים פשוטים יחסית, בהם המטופל אינו מרגיש כאב כלשהו, ואחוזי הסיבוכים שלהם הם אפסיים בהשוואה לטיפולים שגרתיים אחרים.

אמצעי בטיחות במרפאה עצמה

משרד הבריאות חייב מרפאות שיניים לשורה ארוכה של אמצעי בטיחות. בינם:

  1. קיום UPS ייעודי לחדר הטיפולים וגנרטור תלת פאזי – למקרה שנופל החשמל, כדי שלא תפסיק מכונת ההרדמה לעבוד, ועוד שלל מכשירים אלחרים, על החדר לקבל חשמל בכל רגע נתון
  2. בדיקות גזים שגרתיות – על מנת לוודא שגזי הרדמה אינם בורחים מהמכונה
  3. מערכת סקשן (יניקה) עצמאית שלא תלויה במערכות אחרות
  4. קיום מכשירי החייאה כמו דפיברילטור ואחרים, למקרה של כשל לבבי או שימתי במהלך ההרדמה
  5. קיום תרופות החייאה לכל מצב שהוא
  6. איורור מספק לחדר

למעשה, בדיקה שנתית של משרד הבריאות במרפאות שיניים המבצעות טיפולי שיניים תחת הרדמה מלאה כוללת מאות סעיפים, ובודקת לאחור כל טיפול וטיפול שהתרחש במרפאה בשנה שחלפה. כשאר אתם עומדים לפני טיפול שיניים בהרדמה מלאה, בקשו לראות את אישור משרד הבריאות. אישור כזה הוא ערובה לבטיחות, שכן קיימות מרפאות בהן מבוצעים טיפולי שיניים תחת טשטוש ללא השגחה כזו.