פצעים על הלשון – לא נעים בכלל

לקום בבוקר עם פצע על הלשון, שמלווה את יומנו כל היום, זו הרגשה לא נעימה. אנחנו יכולים למצוא את עצמנו מתעסקים בעקצוץ המטריד במשך כל היום, במהלך כל פעולה בסיסית שאנחנו עושים

אכילה (ובמיוחד של מאכלים חמוצים, מלוחים או חריפים), שתייה (בעיקר חמה), צחצוח שיניים ואף הדיבור, יכולים כולם להוות מכשול ברגע שצמח לו פצע על הלשון.

תופעת פצעים על הלשון היא מטרידה ולא נוחה, יותר מאשר כואבת. פצע על הלשון, שבחלק מהמקרים נקרא גם אפטה, אינו מדבק ולאחר העלמותו לא נשארת צלקת או כל זכר לפצע המעיק.

לפעמים התופעה של פצעים על הלשון הינה כרונית, ולעיתים מדובר בתופעה של פצע על הלשון המופיעה באופן חד-פעמי. לעיתים בכלל מדובר בבעיה גנטית (כמו בסינדרום בכצ׳ט), ולפי הספרות ב- 97% מהמקרים הופעה של אפיה היא בכלל על רקע של לחץ נפשי.

השאלה המתבקשת היא האם ניתן למנוע את התופעה בעזרת תזונה או טיפול יעיל בשיניים ובחניכיים? האם ניתן להתייעץ עם רופא שיניים לגבי מניעה או טיפול?

טיפול מונע למניעת פצעים על הלשון

פצעים על הלשון יכולים להיגרם כתוצאה מתזונה לא נכונה או חוסר בוויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו. לעיתים אוכל מלוח, שומני או חריף יכולים להוות גורם להופעה של פצע על הלשון.

גם שתיית קפה מרובה או אכילת פירות הדר יכולים לגרום לתופעה לצוץ. הופעה של פצעים על הלשון יכולה גם להעיד על חוסר בברזל. סיבה אחרת שיכולה להוות גורם הינה צחצוח אגרסיבי עם מברשת השיניים, או נשיכת הלשון תוך לעיסה או שתייה של מזון.

שינויים הורמונליים גורמים גם הם לעיתים להופעת פצעים על הלשון.
אם נשפוט לפי הספרות, הדרך הטובה ביותר למנוע פצעים על הלשון היא דווקא להימנע מלחץ נפשי. אבל מעבר לנסיעה לקאריביים אחת לתקופה, מה עושים כשנפצע כבר מופיע?

פצעים לבנים על הלשון – איתות למצוקה בגוף

יש לזכור שלפעמים הופעה של תסמין מסוים הוא בסך הכול אזעקה של הגוף המעידה על חוסר פעילות או פעילות לא תקינה של המערכות בגוף.

פצעים על הלשון ובחלל הפה, יכולים להעיד על כיבים בקיבה, לחץ ועצבים, חומציות יתר בקיבה, קנדידה ופטרת. לעיתים רחוקות, מדובר גם על איתות לגידול סרטני בפה. במקרה זה, ומכיוון שאינכם יכולים לאבחן את הגורם לבד, רצוי שתפנו במהירות אל רופא שיניים. סרטן הלשון (בזאל-סל-קרצינומה) הורג מדי שנה אלפי אנשים בעולם, ואבחון מוקדם של מצב זה עשוי להציל ממוות.

מחלות ויראליות יכולות גם הן לגרום להופעת פצעים לבנים על הלשון. לפעמים הפצעים מופיעים דווקא לצד הלשון, באזור החניכיים.

פצעים לבנים על הלשון מעיקים במשך כשבוע ויכולים להופיע בכל גיל ושלב בחיים – גם אצל ילדים. כטיפול מונע, יש לפנות אל רופא שיניים ולהתייעץ איתו בנוגע לתזונה נכונה ולצחצוח יעיל שימנעו מתופעת פצעים לבנים על הלשון לחזור ולהפוך לכרונית.

מלבד טיפול במסגרת מרפאת שיניים, ניתן למצוא תרופות סבתא מוכרות, כמו גרגור מים עם מלח או פיזור של מלח ים על הפצע עצמו. שיטה זו יכולה לצרוב מאוד, אך תצמצם את זמן החלמת פצע על הלשון. תרופה מומלצת מאד שניצן להשיג ללא מרשם היא אורל-מדיק. הנחת החומר על האזור הנגוע פותרת במקרה של אפטות וכיבים בפה את התסמינים הכואבים בתוך דקה.

יש לדעת כי פצעים לבנים על הלשון מסתמנים כחשוכי מרפא, אך ביקור סדיר אצל רופאי שיניים, התייעצות עימם וטיפים של מרפאות שיניים יכולים להפחית את תופעת פצעים לבנים על הלשון.

טיפולי שיניים תקופתיים כמו ניקוי אבנית אמורים לעזור במיגור התופעה.