רופאי שיניים – מי מפחד מהם, והאם גם הם מפחדים?

אם חשבתם שרק אתם מפחדים מרופאי שיניים? טעיתם – אתם ממש לא לבד !! מחקרים מראים כי אנשים רבים מפחדים מטיפולים של רופאי שיניים עד כדי כך שאינם יכולים להיכנס לשטח מרפאת שיניים בכלל.

לחלקם, רק המחשבה על ישיבה בכיסא של רופא שיניים מצמררת עד כדי עור ברווז. בגדול, אנו מדברים על כ 9% עד 25% מכלל האוכלוסייה, תלוי במחקר בתרצו להתייחס אליו.

בכל מקרה, גם אם ניקח את הנתון הנמוך ביותר עדיין מדובר בכ 30,000,000 אמריקאים בסה"כ שנמנעים מטיפול אצל רופא שיניים.

אם אתם חלק מהסטטיסטיקה הזו, זה כנראה אומר שבריאות הפה שלכם נמצאת במצב של הידרדרות איטית ובסופו של דבר, יגיע הכאב לרמה כזו שתאלץ אתכם ללכת אל רופא שיניים בכל מקרה…

בשלב הזה, הדברים הרבה יותר מסובכים וקשים לטיפול מאשר אם הייתם באים בשלב מוקדם יותר. מעבר לכך, מתחיל כאן מעגל אכזרי … הגעתם אל רופא שיניים במצב של מתח וכאבי תופת ובמצבכם, מכיוון שקשה מאד להרדים אזור דלקתי, הסיכויים שהרופא יטפל בכם מבלי לגרום לכם כאב נוסף – נמוכים…

קרוב לוודאי שהמחשבה אשר תעלה בראשכם אז היא: "אהה! ידעתי שרופא השיניים יכאיב לי! יותר לא אבוא לכאן !!"… אך בפועל, אם הייתם מגיעים בזמן, ייתכן שכלל לא הייתם חשים כאב. אנשים רבים מזניחים את בריאות הפה שלהם עד למצב שבו לא נשארות להם שיניים ללעוס איתם ואז זקוקים לטיפול שתלים …

רופאי שיניים והפחד מהם – ממה אנשים מפחדים ולמה?

מחקרים מראים כי רבים מהאנשים פוחדים משלושה גורמים עיקריים: זריקת הרדמה לאלחוש מקומי, רעש הקדיחה בשן והחשש מכאב בזמן הטיפול.

נשאלת השאלה, מדוע חלק מהאנשים הולכים אל רופא שיניים ללא בעיה וחלק מהאנשים נאלצים להילקח לשם בכוח או להגיע אל רופאי שיניים רק כאשר אינם יכולים עוד לסבול את הכאבים ? האם מדובר בטראומת ילדות ? האם באמת יש ממה לפחד ? חייב להיות הסבר הגיוני כלשהו לפחדים הללו…

בואו נחשוב על זה רגע… רוב החושים שלנו מתרכזים באזור הפנים: חוש הטעם, הריח, השמיעה, הראייה ואפילו חוש המגע. בגדול, אם נחלק את מוחנו לפי אזורי תחושה אזי הידיים והאצבעות עושים שימוש בכשליש מהמוח שלנו, שאר הגוף משתמש בשליש נוסף והשליש השלישי עסוק בעיקר בתחושות אותם אנו מקבלים מאזור הפנים.

והנה בא רופא שיניים, בדמות זר מוחלט ומכסה את מרבית קולטני החושים שלך… זה בהחלט מפחיד !! ומעבר לכך, הוא עוד חודר למרחב שלך בעזרת כלים פולשניים מוזרים, משקפיים ענקיים ועוד מיני כלים שבעזרתם הוא מתכוון להיכנס לכל מיני חלקים בפה שלך ובפניך, שם נמצאים כשליש מקולטני החושים שלך – מפחיד, כבר אמרנו? רוב האנשים נבהלים רק כאשר מישהו זר מתקרב אליהם, גם אם הוא עושה זאת ללא כלים כלשהם שבכוונתו להשתמש בהם.

פחד מביצוע טיפולי שיניים – אשמת ההורים?

אגב, ייתכן כי הוריך חוו טראומה הקשורה לטיפולי שיניים שלהם, בייחוד אם טופלו באזור שנת 1960 או בחלקים מהעולם בהם החידושים בתחום רפואת שיניים הגיעו קצת באיחור…

בערך כאשר כל עניין האלחוש המקומי היה עדיין בחיתוליו…במקרים כאלה, ייתכן כי באופן בלתי מודע הם העבירו אליך את הפחד ה"בלתי מוסבר" הזה מרופאי השיניים. מספיק שהורה אומר לילד "שב בשקט ותהיה אמיץ" כדי לטעת בו תחושה של פחד, שכן אם אין ממה לפחד אז למה עליו להיות אמיץ ?

ואם הורה אומר לילד, אל תדאג זו רק זריקה קטנה שלא תרגיש אותה, הילד מבולבל, כי הוא זוכר היטב את הזריקות שקיבל בילדותו וכמה לא נעימות הן היו ואין לו הבנה מספקת כדי לתפוס את העובדה שבעזרת כאב קטן הרופא עושה משהו טוב שיחסוך ממנו כאב בעתיד ויגרום לו להרגיש טוב יותר…

רופאי שיניים צריכים להימנע משימוש במילים מסוימות כגון "זריקה" אלא אלחוש מקומי, ובמקום לומר" זה יכאב לרגע אחד" אפשר לומר "אני עומד ליצור תחושה של לחץ מסוים על האזור" ובמקום לומר "היה אמיץ", יכול ההורה לומר "היה סבלני"…

הורים – היוועצו טרם הליכתם עם הילד אל רופא שיניים – השינוי הזה במילה אחת יכול לשנות את כל החוויה של המטופל, בין אם מדובר בילד ובין אם באדם מבוגר.

דרכים לשליטה בסף הכאב של המטופל

רופאי שיניים ברובם, הם אנשים אמפאתיים למדי ומטרתם הגדולה היא, להפחית את הכאב של המטופל. רופא שיניים יודע, כי אם המטופל יחוש כאב בזמן הטיפול, ישנם סיכויים כי לא ישוב אל מרפאת שיניים לטיפול נוסף וזוהי סיבה נוספת מדוע הוא יעשה הכול כדי שחווית הטיפול תהיה עדינה ונעימה למטופל.

נגלה לכם סוד?!? ברוב המקרים, כאשר המטופל עצבני, הרופא מרגיש זאת וזה גורם גם לו לעצבנות… ובכלל, הלחץ שבו שרויים רופאי שיניים גדול כל כך, עד שהמחקרים מראים, כי תוחלת החיים של רופאי שיניים קצרה מתוחלת החיים של כלל האוכלוסייה… ממש מקצוע מועדף !! 66 הוא הגיל הממוצע לתמותה של רופאי שיניים, ואחוז ההתאבדויות גבוה משמעותית מהממוצע בכלל האוכלוסיה.

בהנחה שהטיפול אותו אתה עומד לעבור כרוך בכאב מסוים, יש צורך באלחוש מקומי של המקום ולרוב, זה נעשה על ידי זריקה. לצורך כך, על המטופל לשבת ללא ניע, אך המקרים מסוימים, כמו עם ילדים, או אנשים שמפחדים מטיפולים בשיניים, מצב כזה כמעט לעולם לא יקרה…

על מנת להקל על הפחד או אי הנוחות המתקשרים למחשבות על זריקת הרדמה, יש להשתמש בשיטות שונות לשליטה בכאב. חלקן מבוצעות באמצעות שינוי התנהגותי דרך המודעות לטיפול ולתהליך ואם זה לא עובד, עוברים לשיטות מורכבות יותר כמו טשטוש (סדציה) או הרדמה כללית.

עובדה שהרבה אנשים לא יודעים: גם כשעושים טיפולי שיניים תחת הרדמה מלאה עדיין יש צורך לעשות זריקות הרדמה מקומיות. הגוף מגיב לכאב גם כשהאדם רדום בתגובות רפלקסיביות הכוללות עלייה של לחץ הדם ודופק מהיר. בהתאם, עדיף לבצע גם הרדמה מקומית אפילו אם האדם מורדם לחלוטין.

לסיכום: אנשים רבים חוששים מטיפול שיניים, כולל רופאי השיניים עצמם. עם זאת, יש לזכור כי טיפול שיניים הוא רע הכרחי, ולגשת לקבל טיפול מונע עוד לפני הצטברות בעיות. רופא שיניים טוב יתן לכם מענה גם לחששות שלכם ואז הטיפול יהיה קל משמעותית.