שיטות מעשיות למניעת הכאב

רופאי שיניים, יעשו הכול כדי למנוע מהמטופל כאבים בעת הטיפול, לשם כך, הם נעזרים בשיטות הבאות:

• מריחת ג'ל או משחה מאלחשת על האזור שאליו מייעדים את הזריקה, טרם הזרקה החומר המאלחש. זאת במטרה שהחדרת המחט תיעשה ללא תחושה בכלל… לבטח חלק מהקוראים מתכווצים בכסא רק מעצם המחשבה על הזריקה, אך האמת היא שמריחת החומר המאלחש באמת עוזרת לעבור את הזריקה כמעט ללא תחושה של כאב.
  • הזרקת החומר לאט ובעדינות, כיוון שהזרקתו בבת אחת עלולה לגרום לתחושת לחץ לא נוחה באזור. כיום, קיימות מכונות ממחושבות להזרקת החומר המאלחש אשר שולטות באופן החדרת החומר ובקצב ההזרקה וכך, המטופל כמעט לא חש בכאב. אחת מהן נקראת STA ושייכת לחברת Milestone Scientific.
  • כדי למנוע את הכאב מומלץ על טיפוף קל על הרקמות או על הלחי כדי להביט את תשומת הלב מהכאב של ההזרקה, זה אמור לאלחש את הכאב.
  • שימוש בגז צחוק – גם מבוגרים יכולים להיעזר בגז צחוק כדי להפיג את המתח והפחד מהישיבה על כסא המטופל אצל רופא שיניים. מחקרים מראים כי גז הצחוק ממש מפחית את הכאב, בדומה לפעולתם של משככי כאבים אחרים אולם, השפעתו פגה מיד עם הפסקת שאיפת הגז ולא נמשכת מעבר לכך.
  • הרגעה באמצעות הסחת הדעת מאותם טיפולי שיניים. ניתן להשתמש במוזיקה הנשמעת דרך אוזניות המוצמדות לאוזני המטופל, צפייה בטלויזיה בעת הטיפול ו/או שיחה קולחת של הרופא שיניים עם המטופל.
  • מומלץ לא לחכות לכאב. אם המטופל מתוח לקראת הטיפול שיניים ומפחד מתחושת הכאב שעלולה להתלוות לטיפול, עליו להתכונן לכך מראש שכן המוח משחרר חומרים מיוחדים הגורמים לפאניקה ולתחושה הימתחות השרירים ורגישות לכאב בכל הגוף. יש הגורסים כי הציפייה לכאב גרועה יותר מהכאב עצמו…
  • שאיפות עמוקות מסייעות להורדת רמת הלחץ. מטופלים רבים שעוצרים את נשימתם בעת הזרקת החומר המאלחש וזו טעות נפוצה!!
  • במידה והנך חש לחץ לקראת הטיפול בקש מהרופא לרשום עבורך כדור הרגעה. רק אל תשכח לוודא זאת מול רופא שיניים וליידע אותו כדי להימנע או לפחות להיות מודע לתופעות לוואי כאלה ואחרות העלולות להופיע עם נטילת הכדורים.
  • שימוש בלייזר לשם טיפולי שיניים נטולי כאב, מכין את השן להחדרת החומרים הדרושים לסתימת חורים, שתלים דנטליים ועוד טיפולי שיניים שונים, ללא הצורך בקדיחה בשן. מסיבה כלשהי, שעדיין אין לה תשובה מבוססת במדע, הטיפול בעזרת לייזר אינו כואב, עם זאת, ישנם טיפולים רבים שלא ניתן לעשותם באמצעות לייזר כמו הסרת סתימה ישנה שנעשתה מהחומר "אמלגם". אך אם הינך הורה שרוצה לתת לילדיו חווית טיפול אחרת, ללא כאבים מיותרים אצל רופא שיניים, נסה לקחת אותם אל רופא שיניים המשתמש בקרני לייזר בעת הטיפול, או אחד שבאמת יש לו גישה נהדרת לילדים ויודע להרגיע אותם.

טיפול בכאב כרוני – מרפאת כאב אלטרנטיבית