רפואת שיניים בישראל

ישראל כמעצמה בתחום מרפאות השיניים

אין זה סוד כי רמתה הכללית של הרפואה בישראל היא גבוהה יחסית למרבית מדינות העולםואף יחסית לחלק גדול ממדינות העולם המערבי.

בתוך עולם הרפואה, קיימים תחומים שונים בהם רמת הרפואה בישראל גבוהה יותר או פחות. אחד התחומים בהם נחשבת ישראל למעצמה של ממש הוא תחום של רפואת שיניים. בכל הנוגע אל רופאי שיניים, ישראל היא מהמובילות העולמיות הן במספרים והן באיכות. בישראל פועלים כיום אלפי רופאי שיניים שונים, כאשר כל רופא שיניים כמובן זכה להכשרה מלאה ולהתמחות מקצועית לאחר שסיים את לימודי בית הספר לרפואת שיניים.

אחת הסיבות האפשריות לכך שישראל נחשבת למעצמה של ממש בתחום רפואת השיניים היא כי מדובר במקצוע שיש בו מחקר מתקדם, בעל רמת וודאות גבוהה ביחס לתחומים רבים אחרים. עובדה זו אולי דוחפת ישראלים נמרצים רבים לצאת ללימודי רפואת שיניים, בין אם במוסדות הלימוד בארץ או שמה באחד מהמוסדות בחו"ל.גם העובדה כי האם היהודייה דוחפת את ילדיה לאוניברסיטה באחוזים גבוהים יותר מאשר בקרב אוכלוסיות אחרות, גורמת לכך שרופא שיניים ישראלי אם כן הוא דבר נפוץ ביותר שניתן למצוא לרוב, כאשר מרפאות שיניים איכותיות מתפרסות על פני המדינה כולה.
בין אם נבדוק בתל אביב, קריית שמונה, ראשל"צ או אפילו אילת, נמצא כי בכל עיר כזו קיים מבחר בין כמה וכמה מרפאות שיניים במקרה של יישובים קטנים, או כמה מאות ואלפי מרפאות במקרה של יישובים גדולים וערים. בין אלפי המרפאות הללו ניתן למצוא רופאי שיניים המתמחים בתחומים שונים, כגון – רופאי שיניים מומחים לחניכיים, רופאי שיניים מומחים לטיפולי שורש, רופאי שיניים מומחים לניתוחי פה ולסת וכד'. תחום זה רחב ועשיר בנושאים, אשר בכל אחד מהם ניתן למצוא רופא שיניים מומחה בטווח של לא יותר משעה נסיעה, כמעט בכל מקום בארץ.

סיבה נוספת אשר הופכת את ישראל למעצמה בתחום רפואת השיניים היא התמחותן של קופות החולים השונות בתחום זה. כך, ניתן למצוא בישראל מרפאות שיניים המהוות חלק מקופת חולים כללית, מאוחדת וכד'. מרבית אזרחי ישראל חברים באחת מהקופות חולים הגדולות, מה שמעניק להם את האפשרות לקבל טיפולי שיניים מקיפים במחירים סבירים ואף זולים, במרכזי רבים ונגישים של קופות החולים. העובדה כי רפואת השיניים בארץ פועלת גם דרך קופות החולים מעניקה כמובן אלפי מקומות עבודה פוטנציאליים לרופאי שיניים, שינניות, מומחים לרפואת הפה וכד', ודוחפת ישראלים צעירים רבים ללכת ללימודי רפואת שיניים.

בעוד רפואת שיניים אינה נחשבת לתחום החשוב והקריטי ביותר ברפואה (שכן ברובם המכריע של המקרים, בעיות בשיניים אינן מסכנות את חיי המטופל), היא בכל זאת אחד התחומים החשובים שיש, תחום אשר רמתו מעידה על איכות שירותי הרפואה בכללם באותה מדינה. על ישראל להתגאות בכך ששירותי רפואת השיניים שלה נחשבים לטובים כל כך בעולם ושבידי כל אזרח כאן כמעט קיימת האפשרות לקבל טיפול שיניים במקרה הצורך.

המחקר הישראלי, בעיקר בתחום של השתלות שיניים, ופיתוח מוצרים חדשים ושתלים מתקדמים, עומד היום בחוד החנית של המחקר העולמי, ונחשב מהמתקדמים בעולם. שתלים המיוצרים בישראל מיוצאים ללמעלה מ-26 מדינות בעולם. כי מציון תצא תורה.