האם אפשרי שנחסוך יותר אם נשלם יותר?

ישנו משפט שאומר "אינך עשיר מספיק כדי לקנות דברים זולים"… ואם תחשבו על כך, יש במשפט הזה הרבה אמת.

אם אתה כבר התחלת לבדוק את נושא רפואת שיניים בישראל, בטח כבר שמע על רופאי שיניים רבים שמוכרים את שירותיהם בזול. בא נחשוב רגע, מדוע הם עושים זאת? ברור שאם הם היו מלאים בלקוחות שצובאים על דלתם לקבלת טיפול, היו מעלים את המחיר! ואם נחשוב על כך שכל רופאי השיניים עברו את אותם מבחני רישוי ברפואת שיניים כדי לקבל את הרישיון לעסוק בתחום, מדוע הם גובים תעריפים שונים ?

טיפולי שיניים הם אינם מכשיר חשמלי אותו אנו קונים בחנות. כאשר אנו קונים טלוויזיה או כל מכשיר אחר, אנו קונים מוצר שנמצא בכל החנויות, או לפחות ברובן ועדיין, לא בכל מקום נשלם את אותו המחיר אפילו אם נקנה את אותו המוצר בדיוק, בדגם ובצבע. אצל רופא שיניים, המחיר שאתה משלם, נתפר עבורך במיוחד, בהתאם לצרכיך הספציפיים. גשר אחד לא נראה אף פעם כגשר אחר ואפילו אם נמצאים שניהם באותו הפה, על אף שהעקרונות הבסיסיים לבנייתם דומה.

בנוסף, כשאנו רוכשים מכשיר טלוויזיה בחנות, אנו יכולים לקחת אותו הביתה, לחבר לחשמל ומיד לבדוק את תקינותו. בתחום רפואת שיניים, לעולם אינך יכול לדעת אם המוצר שקיבלת הינו ברמה גבוהה או לא , בראש ובראשונה כיוון שאין בידך את ההכשרה המקצועית והידע כדי לאבחן האם המוצר שקיבלת טוב או לא. שנית, תהליכים ביולוגיים לוקחים זמן ולעתים תוכל לגלות שהטיפול שקיבלת אינו ברמה גבוהה רק לאחר שנתיים ואפילו שלוש שנים. אתה אפילו לא תדע שיש בעייה לפני שיהיה מאוחר יותר.

רפואת שיניים – מדע או אמנות?

רפואת שיניים היא מיזוג מענין בין מדע הרפואה לאמנות של עיצוב. שיפור החיוך שלך יכול להתבצע על ידי רופא שיניים שאין לו ראייה אמנותית טובה, או על ידי אחד שיש לו ראייה מדהימה של יופי, ויכולת להגיע לתוצאות מעולות. הדבר איננו קשור לוותק אלא יותר ליכולת אישית ונטייה. למה הדבר דומה? אתה יכול לבקש מילד בגן לצייר לך כבשה, או לפנות לצייר הידוע קדישמן (ז"ל) שיצייר לך כבשה. בשני המקרים תקבל כבשה, אבל את הראשונה תקבל בחינם, ועל השנייה תשלם אלפי דולרים. כך הדבר גם עם רפואת שיניים. אתה יכול ללכת לרופא שיניים שיעבוד בזול ותקבל תוצאה סבירה, או רופא שיניים מאד מוכשר ותקבל שיניים שנראות טוב יותר ממה שהטבע נתן לך במקור.

בחירת רופא שיניים

מכייון שאינך בקיא ברזי רפואת שיניים, זו הסיבה שעליך לבחור רופא שיניים טוב. לשם כך, הרבה אנשים מנסים להיעזר בהמלצה מחבר טוב שסבל מאותה הבעיה או שמכיר מישהו כזה.

ומה הם בכלל הקריטריונים לקביעה האם מדובר ברופא שיניים טוב או לא? האם היותו נחמד משפיעה על אופי וטיב הטיפול? האם העובדה שהמטופל סבל מכאב בזמן הטיפול או לא מהווה עדות לטיבו של אותו רופא שיניים? אם ענית נכון, זו הסיבה הטובה ביותר שאתה משוטט כרגע באתר זה… לכל טיפול שיניים יש זמן משוער שעובר עד אשר חלה איזושהי הידרדרות במצב. לדוגמא, סתימות לבנות מחזיקות מעמד בערך כ 6 שנים. גשר חרסינה יחזיק כ 10 שנים ב 87% מהמקרים. אך המספרים הללו הינן חלק מסטטיסטיקה בלבד ובפועל, טיפולי שיניים יכולים להחזיק גם עד 30 שנה ובלבד שנעשו בצורה טובה. חשוב כמובן גם לתחזק את מה שכבר בוצע על ידי צחצוח יומיומי ועל ידי ניקוי אבנית אצל שיננית אחת לחצי שנה.

רופא שיניים טוב, רופא שיניים בינוני

אם כך, ההבדל בין רופא שיניים טוב לבין רופא שיניים בינוני עשוי להימדד גם בזמן שהטיפול אותו ביצע יחזיק מעמד. כדי לחסוך על רפואת שיניים – ככל שטיפול שיניים יחזיק מעמד זמן רב יותר – כך תחסוך הרבה יותר כסף על טיפולי שיניים / תיקונים בעתיד. מחקרים מראים, כי אפילו בזמן טיפול שורש, שאינו נחשב טיפול מורכב במיוחד, ישנם 35% סיכויים שהטיפול ייכשל בייחוד כאשר נעשה על ידי רופא שיניים רגיל. במידה ונעשה על ידי מומחה בתחום: יורדים הסיכויים לכישלון לכדי 15.5% בלבד.

בחירת מומחה תעלה לנו אמנם יותר כסף, אבל אם ניקח בחשבון שכאשר טיפול שורש נכשל צריך להחליף גם את המבנה והכתר שמתקינים מעליו, אז עלות הכישלון  הזה תעלה לנו בעתיד אלפי שקלים. ביצוע מעולה, גם אם יקר יותר בהתחלה, ימנע מאיתנו את הצורך לשלם הרבה יותר בעתיד, שלא לדבר על הטרחה ואי הנעימות הכורכים בטיפולי שיניים. אין אנו רומזים כי כל רופא שיניים שגובה מחיר זול אינו מבצע עבודתו כהלכה או לחילופין, שכל רופא שיניים אשר גובה מחיר גבוה מלכתחילה מבטיח עבודה טובה שתחזיר מעמד לטווח הארוך. עליכם רק להקפיד לעשות את הבחירה הנכונה מראש, מעבר לשיקולים של עלות הטיפול. רפואת שיניים איכותית – משתלמת.