שאלות נפוצות לגבי התקנת שתלים

מיתוסים, בלבול, חוסר הבנה, שמועות- אלה רק חלק מהגו רמים שניתן לייחס לגבי תפיסתה של השתלת שיניים בעין הציבור. זה מעט אירוני, שכן התקנת שתלים נחשבת לאחד ההליכים הכירורגיים הפופולריים ביותר בישראל.

משמעות הדבר היא שמטופלים רבים רותמים את עצמם לטיפול מבלי לרדת לשורש העניין ומבלי להבין במה מדובר. כדי לעשות סדר במונחים, החלטנו לענות על כמה מהשאלות הנפוצות ביותר בעולם השתלות השיניים.

מה בעצם קורה בטיפול השתלת שיניים?

השתלות שיניים מתאימות למצבים בהם חסרה שן אחת או יותר או למצבים בהם נפגעה השן באופן משמעותי, כתוצאה מפגיעה חיצונית, הזנחה או כל סיבה אחרת.

לעתים ניתן לטפל בבעיה על ידי טיפול שורש וכתר, אולם לעתים אין מנוס מביצוע השתלה. ההשתלות מבוססות על חשיפה של עצם הלסת, ויצירת חור בעצם, אשר לתוכו יתברג השתל ועליו יולבש מבנה השן החדש.

המבנה יתוכנן כך שישתלב בפה באופן טבעי, מבלי שיהיה אפשר להבחין בשוני כלשהו. ניתן לבצע שתלים לשן אחת או למספר שיניים, וכן ניתן לחבר גשר של מספר שיניים על שני שתלים שאוחזים בו ומקבעים אותו לעצם הלסת.

ישנם שתלים ישראלים, אירופאים ואמריקאים, אשר אינם נבדלים משמעותית זה מזה מבחינת איכותם. השתל עצמו עשוי תמיד מטיטניום, אשר אינו יוצר תגובה כימית ואינו מושפע מן הרוק והחומציות בפה.

מי רשאי לבצע השתלות שיניים?

כל רופא שיניים רשאי לבצע השתלות שיניים, אולם כמובן שעדיף לבחור רופא שיניים מנוסה או כירורג פה ולסת, המתמחה באופן ספציפי בטיפולים מעין אלו. אם אתם מעוניינים לעבור את הטיפול בהרדמה מלאה, תצטרכו, בנוסף לרופא השיניים, לשכור גם את שירותיו של מרדים ולבצע את ההשתלה במתקן רפואי מתאים.

האם ישנם סיכונים בביצוע התקנת שתלים?

בהחלט, אך חשוב להדגיש כי מדובר בסיבוכים שנפוצים בכל תהליך כירורגי אחר. התקנת שתלים עלולה לגרום לנפיחות או לשינוי צבע באזור המושתל למשך מספר ימים. תופעות נוספות הן שטפי דם ודימומים, אך גם הם אמורים להיעלם במהרה. סיבוכים מורכבים יותר הם פגיעות בעצבים, כלי דם, סינוסים או במערות האף (במידה והשתל מותקן בחלק האחורי של הלסת), זיהומים חריפים וכאבים.

האם השתלת שיניים כרוכה בכאבים?

במהלך הטיפול הפציינט לא צפוי להרגיש כאבים מאחר ומדובר בהליך שמבוצע בהרדמה מקומית. עם זאת, לאחר טיפול להחדרת שתלים, מטופלים מסוימים מרגישים כאב או תחושת חוסר נוחות. יש לשים לב כי עוצמת הכאב היא אינדווידואלית לכל מטופל, אך באופן כללי ניתן לומר כי המכאובים קלים יחסית וחולפים במקרה הרע כעבור מספר ימים. ניתן להשוות את הכאבים שלאחר ביצוע התקנת שתלים לכאבים שלאחר עקירת שן, כואבים, אך נסבלים. מי שרוצה להקל על מידת כאביו לאחר ביצוע התקנת שתלים יוכל לקבל מרשם למשככי כאבים.

באילו מטופלים אין לבצע השתלות שיניים?

כעיקרון ניתן לבצע השתלות שיניים כמעט בכל אחד, אולם יש להימנע מכך במקרים בהם קיימת פגיעה במערכת החיסונית או ביכולת הריפוי העצמי של הגוף, כמו למשל במקרים של מטופלים הנמצאים תחת טיפולי רדיותרפיה או כימותרפיה, בחולי סכרת שאינם מאוזנים, בחולי אוסטיאופורוזיס שלקחו תרופות מסוימות שנים רבות ובחולים ששיתוף הפעולה שלהם עם הטיפול עשוי להיות לקוי, עקב בעיות פסיכיאטריות או פסיכו מוטוריות.

מהן תופעות הלוואי לאחר השתלות שיניים?

למרות החשש הגדול מטיפולי השתלות שיניים, אין להן תופעות לוואי קשות, וגם הכאבים לאחר הניתוח הם נסבלים ואינם עולים על הכאבים לאחר טיפול שורש רגיל. ייתכנו שינויי צבע במקום כתוצאה משטפי דם, אולם הן שטפי הדם והן שינויי הצבע יחלפו לאחר יום-יומיים.

האם השתלת שיניים תקפה לכל החיים?

התשובה היא לא. אורך חיי השתל הוא 15 שנים בממוצע, אך ניתן לראות דוגמאות של מטופלים שהשתלים לא החזיקו בהם אפילו 10 שנים לעומת מטופלים שהשתלים החזיקו בהם למעלה משני עשורים. אורך חיי השתל מושפע מהרגלי ההגיינה של המטופל וממצב בריאותו הכללי. מי שממשיך לעשן לדוגמא, מקצר את הסיכוי להישרדות השתל לאורך טווח.

האם השתלת השיניים היא פריבלגיה של עשירים בלבד?

קשה לענות באופן חד משמעי על השאלה הזו מאחר והיא מגמתית, אך ניתן לקבוע בבירור כי השתלת שיניים היא פרוצדורה לא זולה, שעולה בממוצע 6000-7000 ש"ח עבור התקנת שתל עם מבנה וכתר במקום שן אחת חסרה. התקנת שתלים מרובים בלסת שלימה יכולה להגיע גם מעל 45,000 ש"ח.

יחד עם זאת, ישנן קופות חולים שעובדות בהסדר עם מרפאות שיניים ומציעות מחירים מסובסדים יותר, ישנם ביטוחי שיניים שמעניקים כיסוי לביצוע התהליך וקיימת אפשרות לקבל הלוואה מסודרת עבור השתלות השיניים, כך שגם מטופל שכיסו אינו עמוק יכול למצוא דרכים לממן התקנת שתלים אם מתגלה הצורך בכך.

האם יש צורך בתחזוקה מיוחדת לאחר ביצוע שתלים?

בהחלט. המטופל יתבקש להגיע למשרדו של רופא השיניים למשך פעם עד פעמיים בשנה לצורך בדיקות מעקב, כמו כן הוא יצטרך לבקר באופן קבוע אצל השיננית לצורך ניקוי אבן. בתקופה שמיד לאחר ההשתלה הוא יאלץ ליטול אנטיביוטיקה באופן קבוע.