שיניים בצבע לבן או אפור?

רופאי שיניים יעזרו לנו בבחירה: שיניים בצבע לבן או אפור?

כשהיינו ילדים, תמיד אמרו לנו שאם נאכל הרבה שוקולד, זה יעלה לנו בביקור אצל רופאי שיניים.

האסוציאציה הראשונית שמעוררות בנו המילים 'רופא שיניים', לפחות מתקופת ילדותנו, היא סתימות אפורות שממלאות אט אט אך בהתמדה את שורת הלסת שלנו. לפעמים אפילו היינו משווים בהפסקות למי יש כמה וממתי…

הכול התחיל עם חור בשן

מקור הסתימה הינו בחור בשן או, נכון יותר לומר, בעששת. מדובר בחיידקים שמייצרים חומצה שפוגעת במבנה השן ויוצרת "חור". רופאי שיניים שיאתרו עששת בשן, ימליצו על סתימת ה"חור" במהירות. התזכורות המתמידות של רופאי שיניים להגיע לביקורת ואבחון פעם בשנה לפחות, הן דוגמא לחשיבות האבחנה המוקדמת. "חור" בשן שלא ייסתם, יכול לגרום לנו להזדקק לטיפול שורש דחוף ואין צורך להזכיר שטיפול שורש הוא משהו שאנו משתדלים להישמר ממנו ככל האפשר. ברגע שהחיידקים פוגעים בשכבה החיצונית של השן, הדרך עד לפגיעה בשורש השן היא קצרה מאוד.

רופא שיניים טוב ימליץ: טיפול מונע

המלצה נוספת של רופאי שיניים בתור טיפול מונע היא צחצוח יעיל ונכון של השיניים – על ידי תנועות צחצוח בכיוון הנכון, שטיפות פה, צחצוח פעמיים ביום ושימוש בחוט דנטלי. כל אלה יעזרו להוריד את רובד החיידקים שגורמים לעששת. כמו כן, ימליצו רופאי שיניים על תזונה נכונה ומבוקרת. חשוב לבצע צחצוח לא רק על גבי שיניים טבעיות אלא גם אחרי השתלות שיניים כי גם על שתלים וכתרים מצטברת אבנית.

ולשאלה המרכזית: שיניים בצבע לבן או אפור?

סתימות השיניים נחלקות לשני סוגים מרכזיים, כאשר רופאי שיניים בדרך כלל יכולים לייעץ ולהמליץ על הסוג המועדף עליהם. רופאי שיניים עובדים עם סתימות לבנות או עם סתימות אפורות (מתכתית). הסתימה הלבנה נראית טוב יותר מבחינה קוסמטית ודורשת תחזוקה גבוהה יותר מן הסתימה האפורה. הסתימה האפורה אינה נראית כה טוב מבחינה אסתטית, אך הינה עמידה יותר. רופאי שיניים עובדים כיום עם חומרי שחזור שן שונים שמהווים את חומר המילוי של הסתימה. רופאי שיניים יוכלו להסביר למטופל ולהנחות אותו לגבי החומרים בהם הם משתמשים ולפרט את יעילותם ואת יתרונותיהם על פני האחרים. מותר ורצוי לשאול את רופא השיניים לגבי טיפולי שיניים שהוא מעדיף לבצע והחומרים בהם הוא משתמש.

נפלה הסתימה? גשו לראות רופא שיניים

במידה וסתימת השן התפוררה או נפלה, יש לפנות למרפאת השיניים ולבקש לראות רופא שיניים. אף אם השתחררות או התפוררות הסתימה איננה גורמת לכאב, חשוב לפנות לטיפול אצל רופאי שיניים. במידה ואכן מופיע כאב בשן או בלסת, חשוב לדאוג לניקיון המקום. ניתן להעזר בחוט דנטלי או לטבול צמר גפן בשמן ציפורן ולבצע מריחה קלה על השן הפגועה כטיפול זמני מאד, וכאמור לא לוותר על אבחנת רופאי שיניים.

מיותר לציין, שאין צורך לחכות לכאבי תופת בשן על מנת לגשת לביקורת רגילה אצל רופאי שיניים. טיפול מונע, אבחון בזמן וטיפול רפואת שיניים בצורה מקצועית ואמינה, יכול לחסוך לנו הרבה כאבי ראש, כיס ושיניים.