שיניים בריאות בגוף בריא

אם פרנק זאפה היה היום בחיים, ודאי כאשר היה שואל "כתבתי שיר על חוט-דנטאלי, אבל האם השיניים של מישהו הפכו נקיות יותר" ?

רופאי שיניים רבים היו ממהרים לענות לו כי "אכן כן, אם תלמד אנשים להשתמש בחוט דנטאלי ותגלה להם על עצם קיומו, שיניים רבות יהפכו לנקיות יותר".

רופאי שיניים בל נשכח, הם רופאים לכל דבר. גם הם, כמו רופאים רבים אחרים, למדו שנים רבות על מנת להשלים את התמחותם בתור רופאי שיניים, לכן, הידע שלהם בנוגע למחלות בני האדם כולל ידע רפואי כללי. יתרה על כך, גם רופאים שאינם רופאי שיניים, כמו רופאים המתמחים במערכת העיכול, בחקר המוח באיברים אחרים בגוף, לומדים את הקשר הקיים בין הפה לשאר חלקי הגוף, מתוך אמונה כי הפה יכול להוות מראה די מדויקת של המצב הבריאותי של המטופל.

הקשר בין בריאות השן לבריאות הגוף

מחלות רבות כמו סכרת, סיבוכים בהריון ואפילו מחלות לב ניתן לאבחן דרך החניכיים, עששת בשיניים עלולה להוביל חיידקים דרך מחוזר הדם ולגרום למחלות נוספות וכן הלאה, לכן, לא בכדי, רופאי שיניים רבים טוענים כי בריאות הגוף קשורה בד בבד עם בריאות השיניים וכי ההיקש המקובל בין מצב השיניים למצב הבריאותי הכולל של המטופלים הוא היקש נכון: שיניים בריאות בהחלט מרמזות על גוף בריא.

רופא שיניים בהחלט יכול לזהות מחלות

רופאי שיניים יטענו שגנטיקה, איכות האוכל וסביבת התזונה, רמות המתח וכן הלאה, הם אלה שתורמים לבריאות של כל אחד מאיתנו. רופאי שיניים יכולים בקלות לזהות מעשנים כבדים, אנשים שנמצאים במתח, חולים הנוטלים תרופות מסוימות, נשים בהריון וכו'. יש רופאי שיניים שיגדילו לעשות, וימליצו למטופל שלהם לערוך בדיקות נוספות על מנת לבדוק את רמת הסיכון שלו (כמו בסכרת למשל).

כיום, רופאי שיניים ימליצו לא רק על משחות שיניים טובות יותר או פחות, אלא גם איך לטפל בצורה מקיפה במחלות כמו מחלות חניכיים ולמנוע החרפה של המצב. ביקור תקופתי אצל רופאי שיניים וביצוע כל המלצותיו יכולים בהחלט לשפר את ההרגשה הכללית. המגמה היא שבעתיד רופאי שיניים יחברו לרופאים מהתמחויות שונות על מנת לאמוד את המצב הבריאותי של חולים שונים.

המלצות של רופאי שיניים – לחייך הרבה

חיוך וצחוק הם המדד המדויק ביותר לבריאותו של אדם, ולכן, תפקידם העיקרי של רופאי שיניים הוא לעשות כל שביכולתם כדי לגרום לנו לחייך שוב, בלי להתבייש ובלי לכאוב. אנשים רבים נוטים לעשות שינויים שונים בגופם כדי שחזותם החיצונית תראה יותר טוב, כגון אנשים שעושים ניתוחי אף, קיצורי קיבה, הגדלת חזה או כל שינוי חזותי אחר. כך גם השיניים שלנו, הם נראות ומשפיעות על הצורה שבה אנחנו מציגים את עצמנו. בחלק מהמקרים אם יש לך חוסר שיניים וקשה לך לחייך, כדאי לך לשקול השתלות שיניים שיחזירו לך את החיוך, התפקוד והדיבור שנפגעו. לסיכום, ככל שהימים עוברים, אנחנו מתעסקים בבריאות הגוף שלנו יותר ויותר. ברגע שנזכור כי בריאות השיניים קשורה בד בבד עם בריאות הגוף, נדע כי עלינו להתייחס אל השיניים בכבוד הראוי להם, לשמור ולהגן עליהם, בדיוק כמו כל איבר אחר בגופנו.

"נפש בריאה בגוף בריא" היא אולי הוורסיה הקלסית של "שן בריאה בגוף בריא"