שיניים ועישון פאסיבי

עישון פסיבי פוגע בשיניים! מחקר שנעשה באוניברסיטת רוצ'סטר מצא שילדים החשופים לעישון פאסיבי של הוריהם נוטים לפתח יותר מוקדי עששת בשיניהם.

נמצאה כמות כפולה של מוקדי עששת בשיניים נשירות וקבועות אצל ילדי מעשנים לעומת לא מעשנים.

מחקרים קודמים רבים מאד מצאו קשרים ברורים וחד משמעיים בין עישון סיגריות, מקטרת, נרגילה וטבק לעיסה או הרחה למחלות פה, שיניים וחניכיים. המ

חקר החדש מוכיח נזק מובהק גם למעשנים הפסיביים ובמיוחד לילדי המעשנים, החשופים לאורך זמן לעשן הסיגריות. נזקי העישון לשיניים הם עצומים ומתחלקים לנזקים מיידים ונזקים ארוכי טווח.

נזקים מיידים שניתן להיפטר מהם עם הפסקת העישון:

1. ריח רע מהפה – העישון גורם לנידוף ריח סיגריות חזק בזמן פתיחת פה

2. שינויי צבע – דיסקולורציה – צהבהבות או כתמים חומים הנגרמים מהניקוטין והעטרן שנדבקים לפני שטח השן

3. פגיעה בחוש הטעם – העישון הכרוני מכסה את פפילות הטעם הנמצאות על שטח הלשון והחניכיים וגורם לירידה באבחנת חוש הטעם.

4. פגיעה בחוש הריח – המעשן מתרגל לריח הסיגריות וריח זה מאפיל על ריחות אחרים ומשבש את חדותו של החוש.

5. ירידה בהפרשת רוק – עישון "מייבש" את בלוטות הרוק וכך מוריד את הפרשת הרוק החשוב ביותר לשמירה על השיניים.

6. דלקות חניכיים – עישון גורם לעלייה בדלקות. אספקת הדם לחניכיים יורדת עקב עישון ועמידות החניכיים כנגד זיהומים וחיידקים נפגעת.

7. החלמה איטית לאחר טיפולים כירורגיים בפה – עקב הירידה באספקת הדם לחניכיים.

8. עלייה בהיווצרות פלאק – אותה שיכבה של חיידקים ושאריות מזון הנדבקים לשן ומסתיידים לידי יצירת אבנית השן ובהמשך גורמת למחלת חניכיים.
9. עלייה בהיווצרות עששת – עקב הירידה בהפרשת הרוק המגן מכך.

נזקים ארוכי טווח שקשה להיפטר מהם שלא בטיפול חודרני:

1. מחלות חניכיים מתקדמות ונסיגת עצם – אלו תופעות שכיחות אצל מעשנים כרונים,הדבר מתחיל בדימומים ונפיחות בחניכיים שקיימת במעשנים בהתחלה אך עם השנים אותם חיידקים הגורמים למחלות חניכיים מפרישים רעלנים שגורמים לספיגת עצם הלסת ואובדן שיניים.

2. לאוקופלאקיה – כתמים לבנים ברקמות הרכות בפה. אלו נגעים טרום סרטניים הנגרמים מעישון ועלולים להתפתח לסרטן הפה.

3. סרטן –  90% מחולי סרטן הפה, שפתיים, גרון ולוע היו מעשנים קודם לגילויי. מחקרים מצאו כי עישון של קופסא ליום מעלה פי 6-8 את הסיכוי ללקות בסרטן הפה.40% מהאנשים שהחלימו מסרטן זה ושבו לעשן לקו שוב בסרטן זה ובצורה יותר אגרסיבית.

4. שינויי צבע קשים – אלו אותם כתמים שחדרו לעומק האמאייל-השכבה החיצונית של השן-ולא ניתן להוציאם על ידי ניקויי אבנית אלא רק בהבהרת שיניים מקצועית או ציפויי חרסינה.

5. דחיית שתלים דנטליים – מחקרים רבים מצאו כי סיכוי הקליטה של שתלים דנטלים יורדים ב25% אצל מעשנים לעומת לא מעשנים, כמו כן אורך חיי השתלים שנקלטו קטן באופן משמעותי.

6. ירידה בהצלחת ניתוחים – סיכויי ההצלחה בניתוחי השתלות עצם ופעולות מכינות לקראת קבלת שתלים יורדים ב-40%. כיום בארה"ב רופאי שיניים רבים אינם מוכנים לטפל בסוג כזה של פרוצדורות אצל מעשנים.

7. ירידה באורך חיי שחזורים דנטלים – סתימות לבנות משנות צבען לצהוב או חום ברמה כזו שיש להחליפן-עקב אסתטיקה לקויה, כמו כןוהלבנות שיניים מחזיקות זמן לא רב אצל מעשנים.

8. דלקות כרוניות בבלוטות הרוק – קיימת ירידה בהפרשת הרוק בטווח הקצר ונזק בלתי הפיך לבלוטות, הגורם בזקנה לתחושת שריפה ויובש קיצוני בפה-קסרוסטומיה.

לידיעתכם – מוצרי טבק להרחה או לעיסה-מכילים 28 כימיקלים קרצינוגנים-היוצרים סרטן.

טבק הרחה מכיל יותר ניקוטין מאשר סיגריה רגילה – בקופסת טבק יש ניקוטין כמו 60 סיגריות, כך יותר קשה גם להיגמל ממנו.

בטבק לעיסה יש סוכר לשיפור הטעם-דבר המעלה את סיכויי התפתחות העששת.