שתלים – אספקטים נוספים

שתלים – סיכונים ותופעות לוואי

כיום, ישנם רופאים רבים העוסקים בהשתלת שתלים עד כי אלה מוצעים ללקוחות בתדירות גבוהה. אולי אפילו גבוהה מדי. למרות היתרונות הרבים הקיימים בהשתלת שתלים, חשוב לדעת כי השתלת שתלים דנטליים מלווה גם בסיכונים ובתופעות לוואי. כמו כן, שתלים שלא הותקנו כראוי או כאלו שנדחו על ידי הלסת, דורשים השתלה חוזרת או פתרון חלופי אחר. במאמר זה נתאר מספר סיכונים הקיימים בניתוחי שתלים ומספר תופעות לוואי שעלולות להיווצר לאחר השתלת שתלים. במקביל, נציע גם מספר פתרונות אפשריים.

מהם שתלים?

ראשית, נסביר במספר מילים מה הם שתלים. שתלים דנטליים מורכבים מברגים המושתלים בחניכי המטופל, שעליהם מורכבים כתרים דמויי שן. המטרה העיקרית של שתלים דנטליים היא למלא מקום של חוסר שן אחת או יותר, עד כדי החזרת התחושה הטבעית לפה. כמו כן, השתלת שתלים מיועדת למי שיש שיניים פגומות מאוד, דבר הפוגע הן בבריאות האדם והן באסתטיקת הפה שלו.

סיכונים ותופעות לוואי לאחר השתלת שתלים

לרוב, השתלת שתלים עוברת בהצלחה והשתלים הדנטליים המתקבלים יכולים להחזיק שנים רבות. עם זאת, חשוב לזכור כי השתלת שתלים היא ניתוח לכל דבר, ובגלל הקרבה לכלי הדם והעצבים, ההשתלה טומנת בחובה גם סיכון מסוים. בנוסף, כמו כל ניתוח של החדרת עצם זר לגוף, גם שתלים עלולים להוביל לתופעות לוואי שיש להתמודד או להימנע מהם.

לדוגמא, כאשר הגוף דוחה את השתלים הקיימים, יש להגיע שוב לרופא שיניים, להוציא את השתלים ולהתקין שתלים חדשים במקומם. במקרים אחרים, החניכיים מתנפחות והופכות אדומות יותר או שנוצר מצב של זיהום ודימום, ובמקרים חריגים מאד אפילו מצב של אבדן תחושה.

כיצד נמנעים מסיכונים מיותרים בעת ביצוע שתלים?

מספר ימים לאחר ההשתלה עלולים להופיע כאבים, נפיחויות ושטפי דם. במקרים כאלו יש להקפיד על ההנחיות התרופתיות, ליטול אנטיביוטיקה ולשטוף את הפה. במידת הצורך ניתן לקחת משככי כאבים. בימים אלה, יש להימנע מפעילויות מאומצות ולהימנע משתיה ואכילה של משקאות ומאכלים חמים, קרים או קשים. יש להימנע גם מהפעלת לחצים שעלולים לפגוע בשתלים. יש שימליצו ללוות השתלת שתלים בטיפול הוליסטי הכולל מתן תרופות הומיאופטיות הממזערות את אי הנוחות ומזרזות את תהליך הריפוי.

סיכונים רבים ניתן לעקוף אם רופא שיניים עושה עבודתו נאמנה, בודק את העצם והמבנים האנטומיים הסמוכים אליה ויכול להימנע מקרבתה מיותרת אליהם. זו הסיבה שקריטי לבחור רופא שיניים שהתמקצע בביצוע השתלות שיניים ולא להתפשר בנושא. אין קשר בין מהירות הביצוע של הרופא את השתל להצלחת ההשתלה, ויש לא מעט רופאים שעושים אפילו השתלות שיניים ביום אחד עם המבנים והכתרים, וברמת הצלחה גבוהה.

מכיוון שהרגישות למחלות חניכיים וזיהומים גדולה יותר לאחר השתלת שתלים, חשוב במיוחד להקפיד על שמירת הגיינת הפה לאחר השתלת שתלים. צחצוח נכון וגרגור מי פה יאיצו את תהליך הריפוי ובכלל, ימנעו השתלות נוספות. חשוב להגיע לאחר ההשתלה לביקורת אצל הרופא. וכמובן, בכל חשש לזיהום או תופעה חריגה כלשהי, יש לגשת במהירות לרופא המטפל.