תיקון נסיגת חניכיים מסביב לשיניים

נסיגת חניכיים מתרחשת אצל כולנו. קצב הנסיגה אחרי גיל 25 נע בערך על 0.1 מ"מ בשנה, במשך כל החיים. עם זאת, לעיים, קיימת נסיגת חניכיים מואצת, ומאמר זה בה לסקור את הדרך לטפל בנסיגה כזו ולהחזיר מחדש את גובה החניכיים המקורי אם ניתן.

למה מתרחשת נסיגת חניכיים?

נסיגת חניכיים מקומית יכולה להתרחש מסיבות טבעיות, כמו גיל מבוגר, אבל גם מסיבות נוספות כגון:

  • דלקות חניכיים מקומיות
  • מחלת חניכיים מתקדמת
  • צחצוח אגרסיבי השוחק את השיניים
  • עומס יתר על השיניים מהלסת הנגדית
  • וסיבות רבות נוספות.

מה המשמעות של נסיגת חניכיים?

המשמעות היא שיש גם כנראה פגיעה בעצם התומכת בשן, שכנראה ירדה גם היא. נסיגה של העצם מורידה גם את התמיכה לשן, ובמצבים מתקדמים יותר גם לניידות של השן ואפילו אבדן של שיניים כתוצאה מחוסר תמיכה.

מעבר למשמעות הביולוגית, נוצרת לא מעט פעמים גם בעיה אסתטית, שיכולה להתעצם לבעיה רגשית וחברתית.

נסיגת חניכיים גורמת לרגישות בשן

החשיפה של פני השטח של שורש השן מובילה לרגישות רבה באזור השן שנחשפה. הרגישות היא בדרך כלל בעיקר לחום וקור, אבל גם למאכלים חמוצים, מתוקים או חריפים. הסיבה לרגישות היא שכותרת השן מצופה באמאייל המגן עליה מרגישות, אבל האמאייל הזה מגיע רק עד לחלק העליון של השורש ומסתיים שם. השורש עצמו איננו מצופה באמאיל, וכאשר השורש נחשף, השן חושבת שמדובר במצב דומה של חוסר באמאיל ומאותתת לכם באמצעות הכאב כי המצב דורש טיפול. הכאב שאתם חשים הוא למעשה מנגנון אזעקה המתריע בפניכם על קיום בעיה.

למה הדבר נמשל?

לאזעקה של רכב העומד ליד מקור רעש גדול עקב תיקונים במדרכה ליד המקום בו חניתם. האזעקה מאותתת לכם שוב ושוב על נוכחות פורץ, אבל כשאתם בודקים את הרכב, אין שם פורץ. הרכב בסדר, אבל האזעקה ממשיכה לאותת בגלל הרעש שליד הרכב.

אתם יכולים לעשות אחד משני דברים

  1. לנתק את החוטים של האזעקה (או במקרה של השן לבטל את העצב המאותת לכם באמצעות טיפול שורש).
  2. לחלופין למנוע את הגירוי הגורם לאזעקה לפעול, במקרה של הרכב, להחנות אותו באזור ללא רעש חזק, ובמקרה של השן, לכסות את האזור החשוף.

איך מתקנים נסיגת חניכיים?

נסיגות חניכיים ניתנות בחלק מהמקרים לתיקון – אך לא תמיד. יש לבחון כל מקרה לגופו. בדרך כלל מתקנים נסיגות חניכיים אצל מומחה חניכיים, אך לעיתים יש גם רופאי שיניים מיומנים מאד שמבצעים את הטיפול בעצמם.

דוגמא א', נסיגת חניכיים מקומית עקב דלקת

במצב זה רצוי לנקות את האזור טוב, להקציע ולהחליק את שורשי השן מכל הגורמים המזהמים שנתפסו עליהם, ובאמצעות חומרים מיוחדים אנו מצליחים לגרום לגוף לסגור את הנסיגה שנוצרה.

דוגמא ב', נסיגת חניכיים עקב ירידה בתמיכת העצם

הפתרון יכול להיות משולב עם בניית עצם באזור, ולעיתים אנו נוטלים רקמת חניכיים טובה מאזור החיך, שם הרקמה קשיחה יותר ועמידה יותר, ומעבירים את הרקמה שלקחנו מהחיך אל אזור הנסיגה. מדובר למעשה בניתוח חניכיים כפול: אחד בחיך כדי לקבל רקמה בריאה וטובה, והשני באזור נסיגת החניכיים כדי להוסיף אליו את הרקמה. מעבר לעובדה שמדובר בתהליך לא זול במיוחד, הוא גם לא ממש כיפי. מצד שני, זה עשוי לפתור את הבעיה.

דוגמא ג', נסיגת חניכיים עקב צחצוח אגרסיבי

נראית גם בתמונה למעלה. שימוש במברשת שיניים, תוך כדי הפעלת לחץ גדול על השיניים, יכול לגרום גם הוא לנסיגת חניכיים, ואפילו לשחיקת השכבה החיצונית של כותרת השן והשורש. זו הסיבה בגללה רופאי שיניים ממליצים על שימוש במברשת שיניים רכה ולא קשיחה, וחלוקים בדיעותיהם לגבי השימוש במברשת שיניים חשמלית המסתובבת במהירות גבוהה. לא תמיד חייבים לצפות את האזורים שנפגעו ברקמת חניכיים חדשה בניתוח, במקרה זה ניתן בהחלט להשתמש בחומרים של סתימות לבנות כדי לצפות את פני השורש שנפגעו. השן אמנם תהיה ארוכה יותר, אבל זה יכול לחסוך לכם ניתוח.