הרמת סינוס פתוחה

הרמת סינוס פתוחה היא תהליך בו רופא שיניים חודר אך תוך חלל הסינוס ומשתמש בו כדי לעבות עצם בלסת העליונה לצורך ביצוע השתלת שיניים. עכשיו אחרי המשפט המסובך הזה, ננסה להסביר את החלקים השונים ולשפוך אור על התהליך.

הרמת סינוס פתוחה היא סוג של עיבוי עצם

הסינוסים הם חללי אויר הנמצאים בחלק האחורי של הלסת העליונה. אין סינוסים בלסת התחתונה, או בחלק הקדמי של העליונה. בהתאם תהליך של הרמת סינוס פתוחה יכול לעזור לנו בחלקים האחוריים של הלסת העליונה בלבד. כאשר חסרה עצם באזורים אחרים, נעשה שימוש בשיטות אחרות. בעת הביצוע, רופא שיניים מבצע פתח בחניכיים, יוצר חלון בקיר הצדדי של החלל, ומרים בעדינות את הרירית המדפנת אותו. אל הרווח שבין הרירית לקרקעית מחדירים אבקת עצם כתושה. אבקת העצם מגיעה בקפסולות מוכנות מהמפעל, ויכולה להיות ממקור בקר, מקור אנושי, או ממקור סינתטי. בסיום הפעולה אוטם הרופא את הפתח שיצר בדופן העצם באמצעות חומר הנקרא: ממברנה, ותופר את החניכיים חזרה למקומם. הגוף משתמש בעצם הכתושה כפיגום לבנות עליו, ושולח תאים שיחליפו את גרגירי העצם הכתושה בעצם טבעית, תהליך האורך מספר חודשים.

למה בכלל צריך הרמת סינוס פתוחה?

כשרופא שיניים צריך להתקין שתלים בפיך, הדבר דומה להחדרת דיבלים לקיר. אם הקיר איכותי ועם נפח מספק, אז אין לו בעיה. לעומת זאת, אם הקיר דק מדי, לצורך ההשוואה קיר גבס, הרי שהדיבל יצא דרך הקיר אל תוך החלל שמאחוריו. מעבר לעובדה שכעת יש גוף זר בחלל הפנימי, גם לדיבל עצמו אין מספיק עיגון בקיר ובעת שננסה לתלות עליו תמונה הוא ישלף החוצה או גרוע מכך, יפול פנימה לתוך החלל.

השתלות שיניים מאד דומות לעניין זה, אך הם משלבות גם ביולוגיה. גוף זר בחלל הגוף יכול לגרום לזיהומים וסיבוכים רבים, וחשוב שלשתל יהיה מספיק עיגון כדי שיעמוד בעומס של הלעיסה ולא יקרוס. כעת נחזור מהדימוי מעולם הבנייה לרפואת שיניים. רופא שיניים אחראי תמיד יעבוד עם צילום סיטי. בצילום הוא יראה את נפח העצם, הגובה והרוחב שלה. אם אין מספיק גובה, הוא יכול לבחור להחדיר שתל קצר במקום ארוך או לעבות את קיר העצם. תוספת העצם תאפשר לו להחדיר מאוחר יותר שתל ארוך יותר. אורך השתלים קובע את כמות העומס שהם יכולים לשאת עליהם, וכל דבר בין 10 מ"מ ל-13 מ"מ נחשב סטנדרטי. שתלים של 8, 6, ואפילו 4מ"מ נחשבים שתלים קצרים. לפעמים שתל קצר מספיק כדי לתמוך בכתר, במיוחד אם הרוחב שלו גדול יותר ומפצה על העדר האורך. עם זאת, לפעמים צריך יותר אורך או יותר משתל אחד. העניין מאוד אינדיבידואלי למקרה.

שיטות לביצוע הרמת סינוס

קיימות מספר שיטות לביצוע הרמת סינוס. בשיטה של הרמת סינוס פתוחה אנו פותחים חלון בעצם מהצד, ומעבים אותה. בהרמת סינוס סגורה לעומת זאת אנו מבצעים קדח על מנת להחדיר שתל, ודרך הקדח הזה מחדירים גם עצם לסינוס, וגם את השתל בשלב אחד.

יתרון השיטה בכך שהיא שמרנית יותר, ואין צורך לפתוח את החניכיים בצורה משמעותית או לפתוח חלון בעצם הצדדית. המינוס בשיטה זו היא שמכיוון שאין לנו יכולת לראות מה קורה בתוך הסינוס,
הרי שאם תיקרע הרירית של הסינוס במהלך הטיפול, יחדרו גרגירי עצם כתושה דרך החור ברירית ויתפזרו בכל החלל.  פיזור זה של עצם לא רק שלא יוצר עצם חדשה וטובה אלא למעשה יוצר זיהוםהרמת סינוס פתוחהבאזור. פתיחת חלון בדופן הסינוס בעת ביצוע הניתוח מאפשרת לרופא ראייה טובה יותר של המתרחש בחלל הסינוס ועשויה למנוע סיבוכים מיותרים. נהוג להגיד באופן כללי כי גובה עצם של 5 מ"מ ומעלה מאפשר ביצוע הרמת סינוס סגורה בעוד שפחות מכך מאלץ אותנו לבצע הרמת סינוס פתוחה.
לכאורה נראה כי להרמת סינוס סגורה יתרון, שהרי אנו מבצעים את השתלים בשלב אחד עם בניית העצם, אולם רופא שיניים מיומן יכול במקרים רבים לבצע את השתלים בשלב אחד גם עם הרמת סינוס פתוחה. גובה עצם של 3מ"מ יאפשר זאת.

כמה זמן מחכים אחרי הרמת סינוס פתוחה?

זמן ההמתנה לכך שהגוף יבנה לנו עצם טובה משתנה בהתאם לרוחב הסינוס. סינוסים צרים יצרו עצם טובה תוך כ-4 חודשים בעוד שסינוסים רחבים יחייבו זמן המתנה של עד 8 חודשים. את השתלים שמים לאחר שיש לנו עצם טובה, וממתינים שוב מספר חודשים עד לקליטתם בעצם. שיטות מתקדמות יותר יאפשרו לנו לבצע הרמת סינוס פתוחה עם השתלה בשלב אחד, או במקרים אחרים עם השתלה לאחר מספר חודשים, ואז נוכל להמתין להיווצרות העצם ולקליטת השתלים במקביל, הכל תלוי במקרה.

תופעות לוואי אפשריות

תופעות הלוואי של טיפול מסוג זה הן כאבים, נפיחות ודימום. שימוש בתרופות מונעות נפיחות ימנע אותה כמעט לחלוטין, וכאשר אין נפיחות, אין לחץ על קצות העצבים ובהתאם עשוי להימנע גם הכאב. דימום הוא תופעת לוואי המתרחשת בעיקר אצל אנשים הנוטלים נוגדי קרישה, והפסקה מבוקרת (באישור רופא מטפל) עשויה למנוע את הופעתו.  עם שימוש בתרופות נכונות ובידיים הנכונות, במרבית המקרים יגמר התהליך ללא נפיחות או כאב.

סיכויי הצלחה וסיבוכים

הסיכויים להצלחה של הרמת סינוס פתוחה גבוהים מאד. לפי המחקרים מדובר ב- 95%, סיכוי הצלחה גבוה לכל הדעות. הסיבוך העיקרי הוא חוסר קליטה של העצם. הגוף פשוט לא שולח את התאים הנדרשים על מנת להחליף את אבקת העצם ששמנו בעצם טבעית. במקרים אלה בדרך כלל אנו מוציאים את האבקה ששמנו, ומחליפים אותה באחרת. אם גם בפעם השנייה זה לא הצליח, רצוי לוותר על התהליך ולנסות שיטה אחרת. סיבוך אחר הוא קריעה של רירית הסינוס בעת פתיחת החלון הצדדי בעצם. סיבוך זה איננו בעייתי שכן הרירית מתקנת את עצמה בתוך חודשיים עד שלושה.

הבעיה האמיתית מתחילה אם הרופא לא זיהה את הקרע, והחדיר בכל זאת עצם לחלל, עצם העוברת דרך הקרע, מתפזרת בחלל, יוצרת זיהומים ומכשילה את התהליך. באם נוצר קרע, והוא קטן, ניתן לתקנו, אך אם הוא גדול, יש להפסיק התהליך, להמתין מספר חודשים ולנסות שוב. סיבוך אחר הוא זיהום בתוך החלל. הסינוס הוא חלל שיש לו פתח אחד בלבד והוא לכיוון האף. דרך פתח זה עשויים לחדור לאזור חיידקים שיזהמו את העצם ששמנו. בהתאם, חובה ליטול אנטיביוטיקה לאחר ביצוע תהליך זה. הימנעות מטיפול בזיהום בזמן תכשיל את התהליך, ועשויה אף לגרום כאבים עזים וחום גבוה.

כמה עולה הרמת סינוס פתוחה?

תהליך זה מורכב יחסית המחייב מיומנות גבוהה מרופא השיניים ושימוש בחומרים לא זולים. בהתאם מחירה איננו זול. המחיר עשוי להשתנות כתלות במיקום המרפאות השונות, מיומנות הרופא והתמחותו, וסוג החומרים שנעשה בהם שימוש. קיימים סוגי עצם הנחשבים איכותיים יותר, ויש תואמים. חברות ידועות המייצרות עצם איכותית הן לדוגמא: בוטיס, וסטראומן האירופיות. ולעומתם חברות שתלים רבות מביאות לארץ חומרים תואמים מתוצרת קוריאה, דרום אמריקה ואחרים. גם החומרים המקוריים וגם התואמים יתנו תוצאה מספקת אם יבוצעו על ידי רופא שיניים טוב. בהתאם, ניתן יהיה לבצע הרמת סינוס פתוחה, לא כולל ביצוע השתלים עצמם, בעלות שנעה בין 6,000 ש״ח ל- 14,000 ש״ח. אם חסרה לך עצם משתי צידי הלסת, הרי שתצטרך שתי הרמות סינוס ולא אחת, והמחיר בהתאם.

יש אלטרנטיבות להרמת סינוס פתוחה?

ההרמה איננה תהליך בעייתי כאשר היא מבוצעת על ידי רופא שיניים מיומן. עם זאת, בכל זאת מדובר בתהליך כירורגי, ואם אפשר להימנע ממנה בלי לרדת באיכות הרפואית, מה טוב. יש לקחת בחשבון גם את עלות הטיפול שאיננה מבוטלת. בהתאם פותחו לא מעט שיטות על מנת להימנע מביצוע טיפול זה, ועליהן מאמרים רבים באתר זה.

תוכלו למצוא בינן שיטות העושות שימוש בעצם ממקורות אחרים באזור, כגון שיטת אול און פור או שתלי זיגומה, או שיטות אחרות העושות שימוש בעצם הקצרה שנותרה כגון שימוש בשתלים קצרים כדי לחסוך הרמת סינוס. לסיכום, הרמת סינוס פתוחה היא תהליך עם סיכויי הצלחה גבוהים מאד, שאם מבוצעת על ידי רופא שיניים מיומן, תעבור מהר ובשלום.

קיימות שיטות שונות לחסוך את הצורך בה, אולם אין צורך לחשוש אם בכל זאת הוחלט לעשות בה שימוש. ישנם לא מעט מצבים בהם הרמת סינוס פתוחה היא דווקא התהליך הבטוח והטוב ביותר למקרה.