רפואת שיניים – מדריך חירום דנטלי

מה קורה כשאתם בטיול או רכיבת אופנים ומישהו קרוב נופל ושובר את השן? מה קורה אם הכתר הישן החליט ליפול דווקא כשאתם בחו"ל?

מדריך החירום הדנטלי שלכם -לקרוא ולשמור

על פי סקר קצר שנערך בקרב אלף משתתפים בארצות הברית, נמצא כי אחוז גדול מהם, כלל אינו יודע כיצד להתנהג במצבי חירום המתרחשים בפה ובשיניים שלהם וברוב המקרים הם מסתפקים ביצירת קשר עם רופא שיניים אשר מרפאתו ממוקמת סמוך למקום מגוריהם.

במאמר זה, נסקור מצבי חירום נפוצים, ונספק מספר טיפים שיעזרו לכם בהתמודדות עם מקרים אלו. כמו כן, במהלך מאמר זה, תלמדו כיצד להבחין בין מקרי חירום אמיתיים, לבין כאלו אשר אינם מצריכים טיפול במיון או שמדובר בטיפול שיניים תחת אחריותו של רופא שיניים.

כך תפעלו במצבי חירום

  1. כתר שיצא – לרוב הדבר יקרה בארוחה או לעיסת מסטיק – יש לנסות להחזיר את הכתר למקום- לא בכוח-וניתן להדביקו עם משחת שיניים-להניח משחה בחלק הפנימי של הכתר ולהחדיר על השן המושחזת, כמובן שלאחר מכן להגיע למרפאת השיניים. קיימת חשיבות מרובה להחזיר את הכתר משום ששן ללא כתר הנמצאת בלעדיו מספר ימים עלולה לבצע תזוזות קלות, אשר ימנעו את החזרת הכתר אצל רופא השיניים. באם לא קיימת באזור משחת שיניים יש ללעוס מסטיק ולרכך אותו ולהניח אותו בתוך הכתר. ניתן גם לעשות שימוש בדבק תותבות בשם "קוקידנט" אותו ניתן להשיג בכל בית מרקחת.
  2. כאב מחור בשן – במצבים אלו יש להימנע מכל תרופות סבתא של הנחת כדור אופטלגין על השן או בסמוך לה או שתיית עראק. יש ליטול כדור נוגד כאבים ולהניח מסטיק או שעווה בשן על החור בכדי שתגורה פחות ע"י מזון או חום וקור- ולהגיע למרפאה
  3. דימום בשפתיים או בלשון עקב נשיכה או מכה: מומלץ לנקות את האזור במעט מים ולהניח עליו רטייה יבשה על מנת לעצור את הדימום תוך כדי הפעלת לחץ יציב על האזור המדמם. הלחץ עוצר את הדימום.במקרה של נפיחות, מומלץ להשתמש ברטייה קרה. אם הדימום אינו מפסיק, יש לגשת למיון כיוון ואין זה מתפקידו של רופא שיניים לטפל בדימום בשפה או בלשון. ניתן להשתמש אפילו בשקית תה במקום רטיה.
  4. במקרה של דימום בחניכיים, יש לנסות ולהשתמש בשיטות שהוזכרו לעיל, ואם אין אלו עוזרות, יש ליצור קשר מידי עם רופא שיניים או לפנות למיון במקרה שאין הוא פנוי לקבל אתכם באותו רגע בדיוק. דימום קל איננו מחייב פנית חירום שכזו, אולם רצוי לפנות אל רופא שיניים בעירך שכן יתכן ומדובר בתחילתה של מחלת חניכיים.
  5. שן שבורה או סדוקה: יש צורך בפנייה מיידית אל רופא שיניים. עד לטיפול החירום עצמו, ניתן להרגיע את המקום באמצעות שטיפת הפה עם מים חמים, והנחת רטייה קרה מחוץ לאזור הפגוע, מבלי לגעת בו ישירות.
  6. לסת שבורה: פנייה מהירה אל חדר מיון, והנחת רטייה קרה או קרח על האזור הכואב.
  7. גשר ליישור שיניים, פלטה או קוביות שנפגמו: שיחה טלפונית לרופא השיניים המטפל, לצורך התייעצות. ישנם מקרים בהם הרופא ידרוש מכם להגיע מיד, ולעיתים, ניתן יהיה להמתין עד לפגישה סדירה. אם החוט האורטודנטי פוגע לכם בלחי, שימו בינתיים משהוא שיפריד בין האזור המגרה ללחי, למשל גאזה, או אפילו מסטיק בלי סוכר.
  8. שן מתנדנדת או שן שיצאה באופן חלקי מאזור החניכיים: מומלץ לפנות מהר אל רופא שיניים קרוב, בכדי שזה ינסה להחזיר את השן למקומה בלי שתאבדו אותה. ניתן להיעזר, בינתיים, במשככי כאבים וברטייה קרה.
  9. שבר של שן מנפילה – מצב מאד אופייני לילדים או עוסקים בספורט – באם השן נשברה אלמנט הזמן הוא קריטי – תמיד עדיף למצוא את החתיכה שנשברה לשים בכוס עם חלב או מים סטרילים (אפשר של עדשות מגע) ולהזדרז למצוא מרפאת שיניים הנותנת שירותי עזרה ראשונה. באם קיים דימום מהשפתיים או החניכיים יש לשים חפץ קר על האזור –קרח או אף שקית של מוצר קפוא מהמקפיא.
  10. שן בינה שכואבת בבקיעתה – הטיפול הפשוט הוא שטיפות עם מי מלח להקלת הדלקת-אין לשטוף עם אלכוהול או תרופות סבתא אחרות.יש להגיע למרפאת השיניים יתכן לצורך מתן אנטיביוטיקה.
  11. אובדן שן: מצב זה מצריך לרוב שתלים, תותבות או גשרים. ברוב המקרים, ניתן יהיה לשטוף את האזור והדימום יחלוף מאליו, אך, בכדי שהשיניים האחרות לא ישתלטו על אזור השן שהתפנה, יש ליצור קשר עם רופא השיניים במהירות האפשרית. אם השן בידיכם, האגודה האמריקאית ממליצה להכניס אותה לחלב על מנת לשמר אותה, אולי רופא השיניים יוכל לעשות בה שימוש. הסיכוי גובר אם תצליחו להגיע אל רופא שיניים סמוך כאשר השן בחלב תוך פחות מ-30 דקות.
  12. כתר או סתימה שנפלו, יש להניחם במקום בטוח ולקבוע תור מהיר לרופא שיניים. יש שממליצים להניח על האזור הדואב את התבלין ציפורן או תרופות ייעודיות אחרות, אך זאת כדאי לעשות רק לאחר התייעצות עם רופא שיניים.
  13. במקרה של חבלה הגורמת לטשטוש או הגבלה בפתיחת הפה – להגיע לחדר המיון בדחיפות.

מקרים חירום נוספים המצריכים פנייה לרופא שיניים

מלבד המצבים שהוזכרו לעיל, מומלץ לפנות אל רופא שיניים קרוב, גם במקרים של נפיחות כואבת (תיתכן מוגלה), אובייקט שנתקע בין השיניים ואותו לא ניתן להסיר, כאב פתאומי או חזק במיוחד, קושי בסגירה או פתיחה של הפה ועוד.

לעומת זאת, מקרי חירום אינם מיועדים למי שמחפש השתלת שיניים בראשון לציון, ירושלים, רמת גן או כל עיר מרכזית אחרת. במקרים כגון אלו ואחרים (שתלים, הלבנת שיניים, טיפול אורתודנטי, הסרת אבנית וכיוצא בזה), יש לקבוע תור מספר שבועות מראש. השתלת שיניים היא תהליך שיש לתכנן אותו היטב, ולא לבצעו בחירום.

עובדה זו רלוונטית בעיקר למי שמחפש השתלת שיניים ברמת גן או בעיר מרכזית אחרת, כיוון ובישובי ספר ויישובים קטנים, ישנם רופאי שיניים המספקים הן טיפולי עומק (טיפולים מורכבים כפי שהוזכרו לעיל) והן טיפולים לשעת חירום, באותן שעות פעילות, ועל ידי אותם אנשי מקצוע.