השתלה בזאלית – שתלים בזאלים

אנשים רבים סובלים ללא שיניים. רבים מהם נאבקים בתותבות שאינן מתאימות לפיהם, או מלעיסה לא טובה עקב חוסר שיניים חלקי.

הפתרון לחוסר עצם – שתלים בזאלית

רופא שיניים יכול לתת פתרונות רבים למצב, אולם רופאי שיניים עדיין מוגבלים במסגרת הידע המדעי שעומד לרשותם והפתרונות שמיוצרים למענם, ואינם עושי קסמים.

כך קורה שלאנשים רבים, יש כמות עצם נמוכה מאד בלסת, ולא ניתן לבצע אצלהם השתלות שיניים, ולהתקין בפיהם שתלים.

הסיבה לכך היא שבעת ביצוע השתלות שיניים עם שתלים מוברגים רגילים, אורכם נע בין 10 ל- 16 ממ'.

אחד הפתרונות שפותחו למען אנשים הסובלים ממצב של חוסר עצם, ומוגבלים בביצוע השתלות שיניים, הוא שתלים בזאליים.

בעת ביצוע השתלת שיניים בזאלית, רופא השיניים מעגן את השתלים שלו לעצם הבזאלית או הבסיסית של הפה.

סוגים שונים של שתלים בזאליים יכולים להיות שתלי דיסק, שתלים חובקים, או שתלים דקים מיוחדים המגיעים אל עצם הבסיס.

מאמר זה מדבר בעיקר על שתלי דיסק, שהם אחת השיטות הוותיקות יותר בתחום ההשתלה הבזאלית, אולם תוכלו לקרוא גם על השיטות החדישות יותר במאמר המדבר על שתלים חובקים.

בביצוע השתלות שיניים עם שתלי דיסק, מכניסים אותם לא מעל או מתחת לעצם, אלא מהצד (ראה תמונה למטה)

בתמונה: שתל רגיל משמאל לעומת שתל בזאלי מימין

תהליך ביצוע השתלות שיניים

במהלך ביצוע השתלות שיניים, לא ניתן לבצע שתלים בזאליים בנפרד, אלא רק ביחד עם שתלים רגילים, זאת לפי הצורך ולפי מצב העצם באזורים שונים של הפה.

בדרך כלל יש יותר עצם באזורים קדמיים ופחות עצם לביצוע השתלות שיניים בחלקים האחוריים של הלסתות (ראה בתמונת הרנטגן למטה).

זו הסיבה שהרופא המבצע את ההשתלה ינסה להיעזר בכל פיסת עצם אפשרית.

שימו לב בתמונת הרנטגן לשתלים בקצוות הלסת. משני הצדדים בוצעו השתלות שיניים בזוויות, בדומה למקובל בעת ביצוע השתלות שיניים בשיטת אול-און-פור. ניתן לקרוא על שיטת אול-און-פור במאמר נוסף באתר זה.
בעבר נמנעו רופאי שיניים מביצוע השתלות שיניים בזויות, זאת מחשש שהעומס על השתלים, שמגיע מהלסת התחתונה בזוית ישרה חגרום לשבר בשתל, או לכישלון שלו.

מחקרים אחרונים מעידים על כך שניתן לבצע גם שתלים בזויוות קיצוניות של עד 45 מעלות, ללא סיכון, זאת בתנאי שמקפידים על מספר כללים, עליהם נעבור מייד.

התמונה באדיבות דר' גידי הלל מתל אביב

כללים בביצוע השתלות שיניים עם שתלי דיסק

אחד הכללים החשובים בביצוע של השתלות שיניים עם שתלים בזאלים, הוא לקבע אותם מיידית.

מכיוון שהשתל מוחדר מהצד, יש חשש שהלשון תדחוף אותו הצידה שוב לפני שהספיק להיקלט, או שהיא תיצור תנודות שימנעו את קליטת השתל.

מכיוון שכך, יש לעגן את השתל מיידית לשתלים הרגילים הנוספים שביצענו בעצם. בהתאם, הרופא מכין מראש גשר קבוע זמני, ומבריג אותו לשתלים כבר ביום הניתוח. כך אתה יוצא החוצה בסוף היום כבר עם שיניים קבועות בפה!

(אם כי עדיין זמניות, את העבודה הסופית אתה מקבל תוך שבוע!!!), קרא עוד על השתלות שיניים ביום אחד.

כלל שני בביצוע השתלות שיניים מסוג זה הוא, הוא הצורך להפחית את העומס מהשתלים שזה עתה הושתלו.

מחקרים אחרונים בתחום מעידים על כך כי יש אפשרות לבצע העמסה מיידית של כתרים על שתלים רגילים בלסת עליונה, עם סיכויי הצלחה טובים להצלחה בטווח של 10 שנים.

כל זאת עומד בניגוד לדיעה הרווחת בקרב רופאי שיניים על הצורך להמתין 6 חודשים בלסת עליונה לפני ביצוע כתרים מעל שתלים, ו-3 חודשים בלסת תחתונה ועם זאת, הזהירות מחייבת שננקוט באמצעים כלשהם להפחתת העומס.

השתלות שיניים עם שתלי דיסק מחייבות אותנו להעמיס עליהם כדי למנוע את התזוזות שלהם, ולכן אנו חייבים להפחית את העומס מהם בדרך כלשהיא. מאין יבוא הפתרון?

הפתרון בא ע"י הזרקת בוטוקס לשרירים של צידי הלסת. כן, אותו בוטוקס בו משתמשים ליישור קמטים לצורך קוסמטי, משמש בריכוז אחר להפחתת עוצמת השריר.

לאחר הזרקת הבוטוקס יורדת עוצמת השריר לרמה של שליש מהרגיל, והיא חוזרת בהדרגה, בערך תוך 3 חודשים, לעוצמתה הרגילה. ההפחתה הזמנית בעוצמת השריר מאפשרת לשתל להיקלט בלי עומס יתר.

כלל נוסף: כל השתלים חייבים להיות מוברגים בו זמנית לאותה יחידה. בהשתלות שיניים מסוג זה, לא מעמיסים כתרים או תותבות על מעל שתלי דיסק לא מעמיסים כל שתל בנרד. השתלים מעוגנים ביחד ועובדים כקבוצה.

איך מבצעים השתלות שיניים עם שתלים בזאלים בצורת דיסק?

את השתלים מחדירים כאמור מהצד, תוך הימנעות מפגיעה בתעלת העצב העוברת בלסת. המקדחים לביצוע השיטה שונים לחלוטין מאלו בהם משתמשים בשיטה להחדרת שתלים דנטאליים רגילים (ראה תמונה למטה).

בשיטה זו הקרויה אימפלנטולוגיה בזאלית (basal implantology) מיושמים עקרונות אורטופדיים כך שהשתלים מחוברים בינהם לאחר ההשתלה ע"י גשר קשיח עם שלד מתכתי – המהווה מקבע אורטופדי חיצוני.

ביצוע שתלים מסוג זה מצריך מיומנות גבוהה, והכשרה מיוחדת, השונה מביצוע שתלים רגילים. בזמן כתיבת שורות אלו, מספר הרופאים המיומנים בשיטה בישראל נמוך מאד. עם זאת, אדם הסובל מתותבות, או מחוסר שיניים, ורופא השיניים שלו טוען כי עקב חוסר קיצוני של עצם לא ניתן לפתור את הבעיה בשיטות המקובלות (שתלים דנטאליים, שתלים קצרים, וכו ), שיטה זו מהווה דרך נוספת, אם כי לא שגרתית לפתרון הבעיה, ועשויה במקרים מסוימים למנוע את הצורך בעיבוי עצם או הרמת סינוס.

עלות ביצוע שתלים בשיטה הבזאלית

בשימוש בשיטה זו עלות השתלים המיוחדים והחלקים הנלווים גבוהה ביחס לשיטות הרגילות, אולם העלות הכוללת של השיקום אינה גבוהה יותר היות ונחסכת עלות הניתוחים (בניית עצם / הרמת סינוס וכו…) שהיו נדרשים בשיטה הקונבנציונלית.

ביצוע שיקום של לסת שלימה מחוסרת שיניים עם גשר קבוע בשילוב שתלים רגילים ושתלים בזאלים עשויה לנוע בין 50,000 ש"ח לכ- 75,000 ש"ח.

בחוסר חד-צדדי המחירים נמוכים משמעותית. אם האפשרות השנייה שלך היא ביצוע ניתוח מורכב לעיבוי העצם כמו הרמת סינוס, להמתין 8 חודשים, לעבור השתלות שיניים, להמתין 6 חודשים לקליטתם, ורק אז לבנות את השיניים החדשות.

השתלות שיניים המשלבות שתלים בזאלים עשויות לקצר לך את לוח הזמנים משמעותית, ולחסוך לך את עלות הרמת הסינוס שאף היא לא מבוטלת. שיטות אחרות העשויות לחסוך לך זמן וכסף יכולות להיות: שתלים קצרים, שתלים בהטיה וגם השתלות אול און 4.

השתלה בזאלית עם שתלי דיסק – מה סיכויי ההצלחה?

סיכויי ההצלחה של שתלים רגילים עומדים על כ- 95% בטווח של 5 שנים וכ- 82% סיכוי למצוא אותם עדין בפה גם אחרי 20 שנה.

בעת ביצוע שתלים בזאלים לעומת זאת, ובהתחשב בעובדה שמראש מדובר במצב מאותגר שקשה לשקם, הסיכויים נמוטכים משמעותית ועומדים על כ- 70% בלבד של סיכויי הישרדות בטווח של 5 שנים. זה לא אולי לא נשמע הרבה, אבל לאדם שסובל מאד מתותבות ואז ניתן לבצע לו שתלים רגילים, יתכן ו-5 שנים של שקט בפה הם עולם ומלואו.

הכתבה נכתבה ע"י דר מאיר אבירם, בעל מרפאות שיניים ברמת גן ובראשון לציון