השתלת שיניים לחולי סוכרת

מחלת הסוכרת עומדת מזה מספר עשורים בחזית המאמצים של המחקר הרפואי. אבל האם המיתוס הטוען כי לא ניתן לבצע השתלות שיניים ללוקים בסוכרת נכון?

סוכרת היא מחלה נפוצה מאד בעולם המערבי. בארצות הברית לבדה קיימים כיום כ-24 מיליון איש הלוקים במחלה, ויש האומרים שמספר זה יוכפל עד לשנת 2030.

בעיות שיניים אצל חולי סוכרת

אנשים הלוקים במחלת הסוכרת, נוטים לסבול גם מבעיות שיניים וחניכיים.

רמת הסוכר הגבוהה בדם נוטה לגרום להצרות של כלי הדם הקטנים בחניכיים, זרימת הדם לאזור טובה פחות, ובהתאם יורד גם כושר הריפוי וההחלמה של החניכיים.

לפיכך, עם הזמן, יש נטייה לעצם הלסת התומכת בשורשי שיניים להיספג, שכן היא איננה מקבלת הזנה טובה, ולא יכולה לבנות את עצמה מחדש. השיניים נטולות התמיכה הופכות ניידות, ובשלבים מתקדמים יותר של המחלה אף עשויות לנשור מעצמן.

כאשר אדם מאבד שיניים, אחת הדרכים להחזיר לו את השיניים החסרות היא באמצעות שתלים דנטליים. למרות זאת, עד היום, אחת מהתוויות הנגד (קונטרא-אינדיקציות) לביצוע שתלים הייתה קיום של מחלת הסוכרת.

אם היית שואל רופא שיניים אם ניתן לבצע שתלים דנטליים בפיך, ובמקביל היית מעדכן אותו כי הנך לוקה בסוכרת, רוב הסיכויים כי הרבה רופאי שיניים היו מסרבים לבצע את הטיפול בפיך.

מה הטעם לבצע טיפול שעשוי להיכשל? חולי סכרת רבים נאלצו לפיכך להסתפק בשיקום על ידי תותבות נשלפות שהיו להן פחות נוחות, והורידו מאיכות החיים שלהם.

מחקרים מוכיחים כי ניתן לבצע השתלת שיניים אצל בעלי סכרת

מחקר שפורסם ב- The International Journal of Oral and Maxilofacial Implants עוד בגיליון יולי 2008 הוכיח כי ניתן לחשוב גם אחרת. אם הסוכרת שלך מאוזנת, ניתן לבצע שתלים ברמת הצלחה גבוהה.

ניתן לבצע בקופת החולים בדיקות דם להמוגלובין מסוג HbA1c, ואם התוצאה טובה (HbA1c<7.2), הדבר מוכיח כי הסוכרת מאוזנת בשלושת החודשים האחרונים, וניתן לבצע לך שתלים גם אם אתה לוקה בסוכרת, בכמעט אותה רמת ההצלחה שיש לאדם שאין לו סוכרת כלל.

האם מומלץ לבצע שתלים לחולי סכרת?

אם להתייחס למשמעויות של תוצאות המחקר כי אז:

  1. רופא שיניים יכול כיום לבצע השתלת שיניים לבעלי סוכרת מאוזנת.
  2. לא צריך עוד "להתפשר" על תותבות לא נוחות.
  3. סיכויי ההצלחה של ביצוע שתלים אצל רופא שינים אחראי שבדק את מצבך לעומק, הם גבוהים מאד (כ- 95%).

האם בכל מרפאת שיניים מבצעים השתלות שיניים ללוקים בסוכרת?

התשובה היא לא. בחלק ממרפאות השיניים בישראל לא מבצעים שתלים כלל.
באחרות הרופאים שמרניים מאד ובחלק מהמקומות הרופאים אינם מודעים לשינויים בגישה לביצוע השתלות שיניים לחולי סכרת.
חלקם ימנעו מביצוע טיפול שיניים זה, מתוך חשש לכישלון עתידי וזאת על אף המחקרים.
רופאי שיניים עם ניסיון רב יותר יודעים מתי להמליץ לחולי סכרת על השתלות שיניים ביום אחד ומתי להימנע.
עם זאת, קיימות מרפאות שיניים רבות המוכנים לבצע השתלות שיניים ברמת גן לחולי סכרת ובאזורים אחרים בארץ.
חלקם גם בערכי המוגלובין אי1סי גבוהים יותר. בשיחה עם דר' אבירם מרפאות טיפול בחיוך נאמר לנו כי מנסיונו, ניתן לבצע שתלים בלסת תחתונה בהצלחה טובה גם בערכים של 8.5, אולם בלסת עליונה, שם העצם ספוגית יותר ודחוסה פחות מלסת תחתונה, רצוי לא לעבור את הערך של 7.8.
בכל מקרה, המחקר מדבר על 7.2 כערך ממנו יורדים הסיכויים. פרשנות העניין היא שהלוקים בסוכרת יכולים לבצע השתלות שיניים, אולם הסיכוי להישרדות שתלים אלה בפה לאורך טווח יורדת מערך אופטימלי של 95% לאחוזים נמוכים יותר, אך לא בהכרח יהיה מדובר בכישלון.