השתלות שיניים – לפני ואחרי

אם גם אתם עומדים בפני ביצוע השתלת שיניים, המאמר הזה נועד עבורכם. מידע שיאפשר לכם לקבל החלטות כשזה מגיע לביצוע של השתלת שיניים.

כאן ננסה להפיג מעט את החששות, לפזר את הערפל ולהצעיד אתכם למרפאת השיניים, כאשר אתם מוכנים ויודעים היטב לקראת מה אתם הולכים. על ההכנות לפני הניתוח, על מהלך הניתוח עצמו, שלב אחר שלב ועל ההנחיות לאחר ביצועו, בכתבה שלפניכם. חשוב לציין כי מדובר בהשלת שיניים סטנדרטית ולא בהשתלה מהירה.

השתלות שיניים – בחירת הרופא והמרפאה

השתלות שיניים נפוצות כיום הרבה יותר מבעבר, ורופאים רבים מבצעים השתלות שיניים במרפאותיהם. עם זאת, לא בטוח שרופא השיניים במרפאת השיניים הרגילה שלכם הוא האדם המתאים ביותר למלאכה, משום שהשתלות שיניים דורשים ניסיון ומיומנות ספציפית. מעבר לכך, אם בחרתם לבצע את הטיפולים כחלק מטיפולי שיניים בהרדמה מלאה או תחת סדציה, ייקח חלק בתהליך גם רופא מרדים.

בדיקות מקדימות

הבדיקות המקדימות לפני ביצוע השתלות שיניים כוללות בעיקר תחקור ותשאול רפואי מקיף, קביעה של תוכנית הטיפול המבוקשת, וכן ביצוע של בדיקות הדמיה, הכוללות צילומי רנטגן ובמקרים מסוימים גם צילומי CT.

שלבי הכנות לביצוע השתלות שיניים

מלבד ההיערכות הנפשית לביצוע השתלות שיניים, ומספר ימי חופש שתידרשו לקחת מהעבודה, על מנת לעבור את התהליך ללא לחצים מיותרים, אין הכנות מיוחדות לניתוח. זאת כמובן בהנחה שאינכם סובלים ממחלות כרוניות או אחרות ואינכם נוטלים תרופות, אשר עלולות להשפיע על מהלך הניתוח. אם כן, כמובן שחשוב לידע בכך את רופא השיניים מראש ובמידת הצורך להצטייד באישורים מתאימים מרופא המשפחה ומרופא מומחה. רופא השיניים שלכם ינחה אתכם לאכול ביום הניתוח ארוחה קלה, זמן ארוך דיו לפני ביצוע הניתוח, וכן ירשום לכם מנת אנטיביוטיקה, אותה תצטרכו לקחת כחצי שעה לפני תחילת התהליך. אם אתם עומדים בפני ביצוע השתלות שיניים תחת הרדמה מלאה, תידרשו כמובן להכנות ממושכות יותר, על פי ההנחיות שימסור לכם הרופא המרדים.

מהלך הניתוח בזמן השתלת שיניים

השתלת שיניים מבוצעת בדרך כלל תחת הרדמה מקומית, כמו בביצוע סתימה. ניתן לבצע השתלת שיניים גם תחת סדציה (טשטוש) ואינכם צפויים להרגיש במהלכן כל כאב. במהלך הניתוח יבצע רופא השיניים קידוחים בעצם הלסת, אשר אליהם יוחדרו שתלים. לאחר החדרת כל השתלים הנדרשים, יבצע רופא השיניים תפירה של החניכיים מעליהם ובכך יסתיים התהליך לעת עתה. בהמשך תזומנו לביקורת ולאחר מכן לחשיפת השתלים וקיבוע המבנים והכתרים הזמניים.

השתלת שיניים עם מבנים וכתרים ביום אחד

בניגוד לשיטות הקלאסיות, שיטות חדשניות מגובות במחקרים חדשים מוכיחות כי ניתן היום לבצע גם השתלת שיניים ביום אחד עם המבנים והכתרים. בדרך זו תוכלו לקבל שיניים קבועות בפה כבר ביום הראשון, ולחסוך לעצמכם את החשיפה לאחר מספר חודשים, או את הצורך בתותבת נשלפת זמנית.

הנחיות לאחר ביצוע השתלת שיניים

החל ממספר שעות לאחר הניתוח, וכן במהלך הימים שלאחריו, תצטרכו לבצע שטיפות של הפה באמצעות תמיסה מיוחדת שירשום לכם הרופא, וכן לקחת אנטיביוטיקה במשך מספר ימים, במינון שיקבע לכם רופא השיניים. לאחר הניתוח מופיעה לעיתים נפיחות באזור ההשתלה, אשר תחלוף לאחר מספר ימים. במידה ומופיעים כאבים, ניתן להיעזר במשככי כאבים על פי הוראות הרופא.

בכל מקרה של דימום ממושך, כאבים חריגים או נפיחות שאינה חולפת, יש להתייעץ עם רופא השיניים. כמו כן, חשוב להימנע מעישון בימים שאחרי השתלות שיניים, שכן עישון יכול לעכב את תהליך ההחלמה ולהגביר את הכאבים ותופעות הלוואי. כמו כן יהיה צורך בנטילת אנטיביוטיקה.